United States
Porcupine Falls

Porcupine Falls & Medicine Wheel

September 23, 2002 in the United States ⋅ 7 °C

’S nachts horen we de coyotes blaffen, ze huilen even en scheiden uit met een blaffend geluid. Tegen zonsopgang rond 6,25u was ik wakker, stil uit bed en aangekleed genoot ik van de frisse morgen, -5°. Op de ene berg hoorde ik de coyotes, op de andere berg het geluid van de botsende geweien van de rivaliserende Elken. In de schemering kon ik ze niet zien maar horen des te meer.
      Om 9,30u samen met gasten Marc en Leo de 4x4 in en op weg naar Porcupine Falls. Onderweg naar wildlife speuren en we zagen een mooie vos en een moose, ze gingen echter de bossen in en dan zagen we ze niet meer terug.
      Porcupine Falls is vrij onbekend, op de weg staat de afslag niet aangegeven. Gelukkig had Jef een juiste uitleg gegeven en we reden, allé de Marc, meteen juist. Vanop de parking zagen we een smal pad naar beneden. We volgden dat maar na een tiental meters draaide ik terug, te gevaarlijk. De mannen gingen verder maar het pad eindigde op een rotswand. Onverrichter zake keerden ze terug. Marc vond even later een breder pad met wegwijzer, we namen dit en in het naar beneden gaan werd het smaller en rotsiger maar het was wel juist. De afdaling nam 20’ in beslag, iedereen behalve Dirk heeft wel even op zijn derrière gezeten zo steil was het, met losliggende rotsen. Beneden echter was het de moeite waard, 2 falls een grote en een kleine die rechtstreeks uit de rotsen kwam. Onderaan een diepe poel die in het zonlicht emerald groen was. Na de vele foto’s en alle hoekjes verkend te hebben begonnen we aan de weg terug die we toch op 25’ aflegden. We denken een 100m gedaald en daarna geklommen te hebben maar op een hoogte van 10.000ft is dat letterlijk adembenemend.
      Agnes had een grote koelbox met picknick mee gegeven dus we konden een uurtje rusten en eten.
      Een aantal mijl verder lag Medicine Wheel, een heilige plaats voor de Indianen. Vanop de parking moesten we nog een langzame klim maken van 2, km gelukkig in gemakkelijke omstandigheden. Rond Medicine Wheel zijn nu palen met draad gespannen ter bescherming. Ze zijn behangen met kruiden bundels, amuletten, vlaggetjes e.d. Je mag uiteraard niets meenemen als souvenir bv. Een wandeling terug met mooie uitzichten vermits we op de kam van de berg wandelen. Terug via Lovell en Greybull met vrij eentonig uitzicht, na Greybull werd het mooier. In Shell bij dirty Annie een koffie gaan drinken en in Shell Lodge een biertje bij Lizzie. Een biertje omdat dat de enge drank is die niet in een glas geschonken wordt, zelf het flesje openen is de enige manier om een hygiënisch drankje te hebben. Shell Lodge is 100 jaar oud en het stof dat er ligt ook! Lizzie loopt altijd in een pyjama die de 5 laatste jaren geen water heeft gezien. Lizzie zelf heeft een beroerte gehad en dat merk je aan haar spraak en manier van gaan, zij lijkt constant dronken. Toch is ze helder van geest want ze herkende Marc en Leo van enkele dagen geleden en was blij ze terug te zien. Spijtig genoeg zat ik in de vuurlinie van haar speekselvloed en regelmatig kreeg ik kleine blokjes van wit plakkerig spul tegen mijn shirt en op mijn armen. De trui heb ik in de was gedaan en zo vlug ik in de cabin was heb ik mij grondig gewassen!
      Vanaf Shell naar Snow Shoe Lodge kennen we de weg en nu hadden we ook tijd en genoeg zonlicht om foto’s te nemen. In Snow Shoe stond het eten klaar en na het opfrissen gingen we samen met 9 mensen aan tafel waar de verhalen uitgewisseld werden zodat het al gauw laat genoeg was om ons bed optie zoeken.

Helicoptervlucht over Flitners ranch

September 24, 2002 in the United States ⋅ 8 °C

Vandaag laatste dag in Snow Shoe Lodge, we gaan het rustig aandoen.
      David had ons uitgenodigd voor een helikoptervlucht. Ik kon dit uit beleefdheid niet weigeren en eigenlijk wou ik het ook wel eens doen. Dus verscheen er vandaag een helikopter op het platform.
      David straalt zo’n rust uit en zelfvertrouwen dat ik helemaal niet bang was.
      Het opstijgen ging zo zacht als het opstijgen van een luchtballon. Ik zat van voor en Dirk van achter. Met een koptelefoon konden we met elkaar praten. De vlucht was zo overweldigend dat ik niet sprak en David dacht dat de koptelefoon niet werkte! Geen probleem al vlug praatte ik honderduit: marvaillous, great, unbelievebel!!! En dat was het ook. We deden een inspectievlucht over Flitners grondgebied. Paarden in kuddes bovenop de berg. Later legde Etienne Dewulf, die hier ook logeerde en als beroep Jockey was geweest, het verschil uit tussen ranchpaarden die zeer kalm gemaakt worden en getraind in cattle driving, en wedstrijdpaarden die zeer schichtig zijn. Natuurlijk worden wilde paarden niet bereden, men begint pas te trainen als het paard 3 jaar is.
      David landde aan het waterreservoir waar een zware graafmachine leidingen aan het leggen waren, de ingenieurs van de Wyoming regering kwamen ter plaatse overleggen over de waterrechten van David Flitner. Wij wandelden even rond maar niet te ver want big horn cows zijn afschrikwekkend en zij liepen daar rond. Na deze onvergetelijke ervaring en de lunch trok ieder zich terug voor zijn eigen bezigheden. Wij gingen een hike maken naar de tegenoverliggende berg. Door de sagebrush eerst naar beneden en dan naar boven met prachtige vergezichten. Beau, de hond, gaat steeds mee als we gaan wandelen. Hij is een kruising tussen een border collie en een coyote, een vinnig dier met de kleuren van de collie en de gestalte van de coyote, ook een beetje eigenzinnig of wild.
      Hij jaagt op alles dat beweegt en kleiner is dan een moose, met vier poten tegelijk springt hij als een hinde over de struiken. Omdat hij half coyote is wilden de ranchers hem afmaken tot Jef en Agnes zich over hem ontfermden.
      Na de wandeling was het verzamelen geblazen om te gaan dieren in de Hideout 6 mijl hier vandaan, door de bergen en met een weggetje waar je wel een 6x4 nodig hebt. (als dat al zou bestaan)
      Wij 9 gasten van de Snow Shoe mixten met de 10 gasten van Hideout die we eerder zagen cattle drive. Mijn tafeldames waren van Chicago en Alabama.
      Na het eten was het nog maar 20u maar pikdonker, de maan moest nog opkomen, de dudes gingen al vlug naar hun cabine en wij na uitgebreid afscheid van tante Paula en David, ook een eind hogerop naar de Snow Shoe Lodge.

Crows

September 24, 2002 in the United States ⋅ 3 °C

In een boek van Howard Terpning, die ik in de vrije tijd las, stond het volgende over de Crow Indians: In de 19e eeuw waren de Crows ondanks hun status van niet-vijandelijke native peoples er niet vies van om alles te stelen waar zij hun hand op konden leggen. Goederen, geweren of paarden. Zij beschouwden dit als hun recht omdat de blanken hun territorium doortrokken, als een soort tol.
      Crows werden gegeerd als scouts (gidsen) omdat zij zo stamgebonden waren dat ze er geen bezwaar tegen hadden om de soldaten naar andere stammen te leiden. Crow scouts verwittigden gen. Custer over het gevaar dat hij tegemoet ging op Little Big Horn, hij verkoos niet naar hen te luisteren met gevolg dat hij in de pan gehakt werd en stief op dit slagveld.

Afgelopen winter kwamen twee Crow Indianen binnen in de lodge, stinkend uren in de wind naar uitwerpselen. Zij waren al gesignaleerd in de buurt. Een uitleg over prospectie en jagen die niet klopte gaf hun de gelegenheid om poolshoogte te komen nemen aan de Lodge. Later bleek dat zij twee (beschermde) mountain lions hadden geschoten en dat zij al verschillende keren in de gevangenis hadden gezeten voor stropen. De geur van uitwerpselen was waarschijnlijk geur-camouflage. Deze Crows willen (kunnen) zich niet aanpassen aan de regels van het reservaat en verlaten dit om te trachten hun oude leefwijze terug op te nemen.

Porcupine Falls