Aangekomen in Ubud

May 4, 2016 in Indonesia ⋅ ☀️ 29 °C

Vandaag zo’n dag die ik niet graag doe, een transferdag. Ik heb er geen probleem mee om op reis urenlang op een bus te zitten, integendeel, ik geniet van het passerende “landschap”, maar al het gedoe 'voor en na' is niet leuk.

Deze voormiddag dus de bus op van Sanur naar Ubud, 21 kilometer verder. Onderweg weer druk, druk; nergens een open stukje natuur, enkel een aaneenschakeling van winkels en ambachtslieden-ateliers. Vooral veel mooi houtwerk, zowel meubelen als sierstukken en ook beschilderde etalagepoppen gespot dus nonkel Fons heeft hier navolging 😀

Vanuit het busstation dan met pak en zak naar ons hotelletje/homestay , 2km verder, maar niet zonder een deugdoende tussenstop in één van de vele barretjes hier.
    Wij zitten hier nu in Karma House 2, een beetje uit het drukke centrum gelegen maar toch weer niet te ver af.
    Hier uiterst vriendelijk verwelkomd door Puta die ons ook een schoteltje vers fruit bracht; een 9+ op Booking.com verdien je niet zomaar. De kamer en hotel zijn eenvoudig maar perfect voor ons en de mensen hier supervriendelijk.

In de namiddag Monkey Forest gaan bezoeken, de eerste highlight van de reis en het was echt tof. De apen lopen hier vrij rond in een park en zijn zeer gewoon aan mensen. Zo gewoon zelfs dat ze op je kruipen als ze ook nog maar vermoeden dat je iets van eten bij je hebt. Ook hoeden en dergelijke zijn niet veilig voor de grijpgrage apen die je het gestolene wel willen ruilen voor wat voedsel.
    Toen we later langs de straat nog iets dronken bleek dat de apen zich niet aan de grenzen van het park houden, de grootste avonturiers wagen zich in de stad waar ze door de plaatselijke bevolking begrijpelijkerwijs weggejaagd worden. Als we tijd hebben willen we zeker nog eens terug naar het apen bos.

Hier in Ubud zien we ook dat de steun voor het honden hulp project zeker welkom is. Veel straathonden hier, uitgemergeld en op zoek naar eten. Wanneer er 2 honden dan nog met elkaar beginnen te vechten en er ééntje kermend achterblijft, breekt Nadia haar hart natuurlijk maar we kunnen er niets aan doen behalve ons en jullie steentje bijdragen aan de organisatie hier die deze beestjes van de straat haalt om hen een beter leven te geven.

Morgen onze allereerste rijstvelden wandeling op het programma.