Costa Rica 2020

• 1,547days
  • 860kilometers

Twee dagen in Manuel Antonio

February 5, 2020 in Costa Rica ⋅ ☀️ 34 °C

Het was fijn wakker worden in hotel Mimosa. Het is lang geleden dat we zó lekker hebben geslapen! ;)

We hebben een boeking gemaakt inclusief ontbijt. Het was een a la carte ontbijt waar je kon kiezen tussen een lokaal ontbijt of een continentaal ontbijt. Heerlijk! De rest van de ochtend hebben we optimaal genoten van ons zwembad, welke vrijwel prive was. We besloten lekker rustig aan te doen en te genieten van onze dag.

Rond een uur of 12 moesten we helaas uitchecken en zijn we naar het strand bij Manuel Antonio geweest om de boel te verkennen. Het is een mooi strand, maar wat ons opvalt is de pusherigheid van sommige verkopers. Dit duidt op massatoerisme. ;) We zochten halverwege de dag ons nieuwe hotel op (welke helaas niet zo luxe is als de vorige, maar dat hadden we al verwacht). Wel vlogen er circa 8 papegaaien over ons hotel, wat een gaaf gezicht is dat! We genieten van de zonsondergang op het strand en eten 's avonds wat in een soda.

De volgende dag gaat de wekker om 6 uur. Op naar National Park Manuel Antonio! We hopen veel dieren te kunnen spotten, maar het liefst toch een mooi kiekje van de luiaard! We beginnen in het park en komen direct al mooie vlinders en motten tegen. Het duurt ook niet lang voordat we de eerste apen hebben gespot. Eenmaal op het strand aangekomen zien we vele apen welke aan het stelen en schooien zijn van de mensen welke daar rondlopen of zwemmen. ;)

Na een stukje lopen over het strand komen eindelijk ook de eerste wasbeertjes tegen! Een moeder met kind en ze zijn nogal verlegen en bang. Het kost wat moeite om ze op de foto te krijgen, maar het is gelukt!

We lopen nog even over het strand en zien dat alle apen totaal niet schuw zijn. Ze liggen te 'chillen' op de takken vlak boven ons (als we ze willen pakken dan kan dat) en ze drinken wat uit een toeristisch kraantje. Ze liggen zelfs op het zand op de grond om wat verkoeling te zoeken. (raar met 35+ graden ;))

Daarna zien we een aantal mensen foto's maken op een plek. We besluiten er naar toe te gaan en zien dat er hoog bovenin de boom een grote witte luiaard met baby zit. We maken wat foto's, maar zien helaas niet veel van ze omdat ze daar stil hangen en niet bewegen. De kopjes krijgen we er helaas niet op, maar toch leuk om gezien te hebben!

We besluiten even lekker te luieren op het mooie strand op het eiland. Ons brood wordt daar nog brutaal gestolen door twee samenwerkende capucijnaapjes. Na een aantal uurtjes verkennen we het park verder en komen genoeg beesten, zoals hertjes, reptielen en kikkers tegen. Het wordt tijd om het park te verlaten. Vlak bij de uitgang van het park komen we (onverwachts) toch ineens van heel dichtbij een luiaard tegen die in beweging is. Deze kruipt naar beneden om haar baby daar te halen (welke haar moeder roept). Zo staan we ineens oog in oog met de luiaard en kunnen echt prachtige foto's maken van zowel moeder als baby. Dit is zeldzaam aangezien ze circa 17 uur slapen per dag. Zo prachtig en Leo haar dag kon niet meer stuk. ;)

We verlaten het park en rijden naar Uvita waar we verblijven in een hotel Cabinas El Tecal. Hier zullen we 2 nachten verblijven om vanuit hier een hike te doen naar de Nauyaca Waterfall en het Marino Bellana National Park, beter bekend als het park met het het strand in de vorm van een walvisstaart.

Alles op ons gemakje in Uvita

February 6, 2020 in Costa Rica ⋅ ☀️ 32 °C

Vandaag was een dag waarop we in de ochtend al merkten dat we niet echt vooruit te branden waren. We hebben 'uit' geslapen tot half 7 en zelf een ontbijtje gemaakt. Alles ging in een traag tempo. ;) We hebben ons verplaatst naar een plekje in de schaduw bij het zwembad, want het was al snel erg warm. Hier hebben we lekker gezwommen, Leo heeft een boek gelezen en Dave heeft wat afleveringen gekeken van een serie. Heerlijk was dit!

Voor de middag stond het Marino Ballena National Park op de planning. Dit is tenslotte de reden dat we naar Uvita zijn gekomen, dus dat konden we niet aan onze neus voorbij laten gaan. Een uur later dan gepland (vanwege onze luiheid) komen we bij het park aan. We betalen 8 dollar om er vervolgens na een half uur achter te komen dat je vanaf 16.00 uur gewoon kunt doorlopen. Wij waren er een half uur te vroeg. ;)

In het Marino Ballena National Park vormt een rots- en zandformatie precies de vorm van een walvisstaart. Dat alleen ziet er al heel bijzonder uit, maar dit is ook de plek waar honderden bultrug walvissen elk jaar samenkomen. De walvisstaart ontstaat wanneer het eb is en de zee zich terugtrekt maar tijdens vloed is er bijna niets van te zien. Vanaf 15.00 uur werd het eb, dus we hebben het laatste deel van de 'walvisstaart' zien ontstaan. Helaas geen echte walvis gezien! ;) We hebben genoten van het mooie strand en zijn over het strand blijven wandelen tot de zon onderging.

Vervolgens zijn we doorgereden naar de supermarkt om boodschappen te doen. We hebben een eigen keuken op onze kamer, dus besloten om zelf een maaltijd te bereiden. Het is nu 20.30 uur en sluiten de dag net zo af zoals we die ook zijn begonnen, lekker luierend en hangend op de kamer! :-)

Drake Bay & Corcovado National Park

February 8, 2020 in Costa Rica ⋅ ☀️ 32 °C

Het is tijd om onze volgende uitstap te maken. We vertrekken van ons hotel in Uvita naar Sierpe, waar we onze auto laten staan en de boot pakken naar Drake Bay. (Het is lastig tot onmogelijk om hier met de auto te komen door het moerassige gebied). De boottocht duurt 1,5 uur en we verbazen ons hoe gaaf en mooi de tocht wel niet is. We varen eerst door een grote bochtige rivier om vervolgens de krappe mangroves in te gaan. We varen hier door de mangrove waar we met onze boot maar nét doorheen passen. Uiteindelijk komen we aan op Drake Bay, waar we opgewacht worden door de hoteleigenaar van het hotel waar we slapen. Hier verblijven we in totaal 2 nachten. We besluiten de eerste (aangebroken) dag door te brengen aan het strand en lekker te eten bij het restaurant naast ons hotel en vroeg naar bed te gaan. We worden namelijk 06.45 verwacht bij de receptie voor onze tour door Corcovado National Park!

06.38: Leo schrikt wakker, want we hebben de wekker helemaal niet gehoord (waarschijnlijk door het geluid van de ventilator)! We haasten ons als twee gekken, want de receptie wacht op ons om ons naar het strand te begeleiden voor onze tour. Gelukkig zijn we op tijd! Op het strand krijgen we nog wat koffie en maken we kennis met onze gids. Zonder gids kom je namelijk het park niet in. Vervolgens worden we opgepikt met een boot om richting Corcovado National Park te gaan. De boottocht an sich is al vet! We varen op metershoge golven en de boot deinst heerlijk mee. We spotten nog wat dolfijnen en gaan verder naar het park.

In het park is het een grote beestenboel. Werkelijk overal zitten prachtig gekleurde vogels, insecten, hagedissen, vele soorten apen (waaronder de spidermonkey welke we nog niet gezien hebben) en nog veel meer! Dit zijn allemaal wilde dieren en we mogen niks 'lastig vallen' of verstoren. Zo zien we ook 2 soorten vleermuizen, een uil en zelfs tapirs!! tegen. Ook komen we op het strand een volledig skelet van een walvis tegen.

Het is tijd om met de boot terug te gaan, waar we ondertussen nog een lunch houden op een prachtig strand. De lunch is goed verzorgd en er is eten en drinken in overvloed. Er zit nog een papegaai in de boom naast ons welke naar ons zit te schreeuwen ;) Na het lunchen en gaan weer de boot op richting ons hotel. Onderweg komen we echter nog walvissen tegen welke steeds omhoog uit het water springen. Het ziet er zo gaaf uit en het is ook superleuk om een keer walvissen in het echt te zien. We proberen foto's te maken, maar door de hoge golven en dat het allemaal zo snel gaat lukt ons dat maar niet. Maar goed, toch hebben we ze gezien! ;)

We varen verder en komen aan bij ons hotel. We nemen een lekker biertje en smirnoff en genieten na van de dag. Het was zeer geslaagd! :D

De prachtige Nauyaca Waterfalls

February 10, 2020 in Costa Rica ⋅ ☀️ 33 °C

Dag Corcovado! Tijd om de boot terug te nemen naar Sierpe en afscheid te nemen van Corcovado. We nemen de boot van 07.15 uur, zodat we nog wat aan de rest van onze dag hebben. We slapen in het plaatsje Dominical, dit ligt vlakbij de Nauyaca Waterfalls waar we graag door middel van een hike naar toe willen. In Dominical slapen we in een hotel van een Belgische eigenaar. Het is een prachtig hotel in de sfeer van Oostenrijk en aan alle details is gedacht. Hier hebben we lekker genoten en 's avonds voor het eerst Gamba's gegeten die veel te lekker waren!

De volgende ochtend rijden we richting de Nauyaca Waterfall. De hike er naartoe is 4km, dus ook 4km terug. We krijgen wat flashbacks van onze vorige hike én die was echt killing, dus we houden rekening met het ergste. We hebben gehoord dat het echt de moeite waard is, dus we gaan ervoor. Dit keer met een goed gevulde rugzak met drinken en mueslirepen. Ondanks dat het veel bergopwaarts was, ging het dit keer een stuk sneller en zonder gezucht en gepuf. ;) Pfieuhw, meevaller!

Eenmaal aangekomen zijn we helemaal bezweten, maar als we dan de waterval zien weten we het zeker: DIT is de hike meer dan waard! Het is de mooiste waterval die wij tot nu toe hebben in ons leven hebben gezien. Bijkomend geluksmomentje: we waren er bijna alleen (samen met 2 anderen). We plonsen in het water om lekker af te koelen na de wandeling. Heerlijk! We blijven daar nog een dik uurtje om te genieten van het lekkere water en het bijzondere uitzicht.

Voordat we terugkeren is er nog een andere route die ons naar de bovenkant van de waterval begeleid. Gaaf om te zien, maar als je onderaan hebt gestaan, valt alles in het niet. :-) Vervolgens wandelen we 4km terug. Deze route is nu meer bergafwaarts, dus zeer goed te doen. Een beetje overhit komen we weer bij de startplaats. We spoelen ons af onder een douche en stappen de auto in. Tijd voor een lange, lange autorit.

Ja, een reis van 7 uur rijden. We hebben tot nu alles gedaan wat op onze planning stond en hebben nog dagen over (hoe leuk is dat!), dus we reizen verder naar het oosten van Costa Rica, namelijk naar het plaatsje Puerto Viejo. Hier zingen we onze laatste dagen van de reis uit. De oversteek van het westen naar het oosten neemt helaas wel veel tijd in beslag, vanwege de enorme hoogtes, slingerwegen en en het niet overal makkelijk kunnen inhalen. De eerste 3 uur genieten we van de prachtige landschappen, maar daarna begint het ons toch wel een beetje te vervelen. We stoppen bij Pollolandia om een lekker kippie te eten, onze benen te strekken en om onze mobiel op te laden. Deze was namelijk uitgevallen en hadden we nog keihard nodig voor de navigatie voor de rest van de lange rit. ;)

Ondertussen is het donker geworden na 5,5 rijden, de laatste anderhalf uur rijden moeten we dus in het donker. Heel fijn! We beginnen met het aftellen van de kilometers.....

Dan is het moment daar! We rijden we het plaatsje Puerto Viejo binnen. We zien inderdaad al snel dat hier een hele andere vibe hangt, zoals tegen ons is verteld. Veel mensen op de fiets, er is een gezellige drukte, een marktje er er zijn ontzettend veel leuke eet- en drinktentjes!

Nadat we (te laat) hebben in gecheckt in het hotel (receptie was al gesloten), drinken we een lekkere cocktail in een bar om de dag af te sluiten. We zijn erg benieuwd hoe dit plaatsje er morgen in daglicht uitziet.

Puerto Viejo de Talamanca

February 11, 2020 in Costa Rica ⋅ ⛅ 26 °C

De eerste dag in Puerto Viejo. We hebben echt heerlijk geslapen. Het ontbijt wordt op ons terras geserveerd, wat overigens niet veel voorsteld, maar het volstaat. :-) We hebben gedurende de dag het plaatsje leren kennen en zijn verschillende strandjes afgegaan tot aan Manzanillo. Bij een strand in het bijzonder (Playa Chiquita) zijn we langer gebleven, de golven zijn hier namelijk extreem hoog (circa 3 meter). Er is een klein gedeelte waar je mag zwemmen en dat wordt goed in de gaten gehouden door de strandwacht. Een fascinerend gezicht en leuk om tegen in te springen! Ondanks dat we veel de schaduw opzoeken, hebben we het vandaag gepresteerd om op een van de laatste dagen te verbranden. Twee tomaathoofden! Tijd om uit de zon te gaan.

We gaan richting ons hotel, doen hier een dobbelspelletje, drinken wat wijn en maken ons klaar voor het avond eten. We kiezen weer een leuke soda uit in het centrum. Ook dit was weer heerlijk. Over het eten hebben we hier gelukkig niets te klagen! :-)

De volgende ochtend worden we wakker en de regen komt helaas met bakken uit de hemel. Voor ons uitje van vandaag komen we op ons terras een pijlgifkikker (Dendrobates auratus) tegen en al gauw volgen er nog meer kleintjes. We hebben hier nog niet veel kikkers gezien, dus leuk om dit op een van onze laatste dagen nog te tegen te komen.

We vertrekken daarna naar het Jaguar Rescue Center. Dit is een opvangcentrum voor dieren die bijvoorbeeld zijn aangereden of als huisdier zijn gehouden. De overheid brengt hier de zieke of gewonde dieren vanuit heel Costa Rica. Ze verzorgen er vele verschillende soorten dieren met als doel om ze weer uit te zetten ergens in het wild in Costa Rica. Om deze stichting te steunen kan je ze een bezoekje brengen en deel nemen aan een tour. Dit hebben wij gedaan. Het was heel erg interessant. Elke dier heeft zo een eigen verhaal van de reden waarom het in het rescue center zit. We krijgen een goed beeld van het werk dat ze doen en kan je de vele bijzondere dieren van dichterbij bekijken. Zo hebben wij o.a. luiaarden (en baby's), apen, herten, papagaaien, wilde zwijnen, giftige en niet giftige slangen, kaaimannen en krokkedillen gezien. Gelukkig is het tijdens de tour droog gebleven!

Na de tour zoeken we ons nieuwe verblijf. Het is een soort van pipi langkous huis opgedeeld in appartementen. Wij hebben een appartement met een grote veranda en een eigen keuken met bar. Hier houden we het wel uit op deze nog wat sombere dag. We halen wat ingedrienten om een broodje hamburger te kunnen maken en eten deze op op onze veranda, terwijl het buiten opnieuw hard is gaan regenen.

Als het in de loop van de middag wat opklaart, maken we een kleine wandeling langs het strand. We zitten nog aardig vol van de burger vanmiddag, dus we besluiten een pizzapunt te bestellen en maken zelf een lekkere mangosmoothie in de blender. Voor de rest van de avond genieten we lekker op onze veranda. We beseffen dat dit de op een na laatste dag al is....

Onze laatste dag van de vakantie

February 12, 2020 in Costa Rica ⋅ ⛅ 24 °C

We worden wakker en hebben een lekker ontbijt. We doen nog even rustig aan en pakken vervolgens de auto om vanuit Puerto Viejo terug te rijden richting San Jose. Dit is een rit van ongeveer 4 uur, wat we nu inmiddels wel gewend zijn.

We besluiten de huurauto direct terug te brengen, zodat we dit niet net voor het vliegen te hoeven doen. We nemen een Uber richting ons hotel, waar we een lunch nemen en genieten van het zwembad. Morgenmiddag vliegen we weer naar huis en we besluiten lekker niks te doen. Leonie is sinds gisteren al niet lekker (griep?),, dus het is fijn om even niets te moeten. We luieren lekker aan het zwembad en ook Leonie probeert er nog het beste van te maken. :) We maken onze laatste colones op aan het avondeten en de supermarkt en bespreken de vakantie nog even door met elkaar....

De dag dat we vertrekken staat er een heerlijk ontbijt klaar waar we van alles kunnen pakken. We nemen nog een duik en pakken onze spullen in voor de luchthavenshuttle van het hotel. Het vliegveld is niet ver en we zijn er zo... dan is het wachten geblazen op ons vliegtuig en moeten we een overstap maken in Atlanta USA. Deze overstap valt ons erg tegen. Het duurt lang, erg lang... In het vliegtuig is er ook weer volop drinken en eten en hoeven we nergens om te klagen. Behalve dat we weinig ruimte hebben, niet kunnen slapen en Leonie ziek is. ;-)

Uiteindelijk komen we met onze backpacks aan op schiphol en nemen de trein naar huis. Wat een heerlijke reis was dit! We kijken nu al uit naar een volgende!