Costa Rica 2020

• 1,553days
  • 860kilometers

Ons vertrek naar San José

January 25, 2020 in Costa Rica ⋅ ☀️ 26 °C

Pura Vida! Lang naar uitgekeken en vandaag is het dan zover, onze reis naar Costa Rica! Altijd gek hoe iets op de ene dag nog heel ver lijkt en dan ineens het moment daar is. Omdat we de dag ervoor onze backpacks al gepakt hadden, verliep onze ochtend rustig. Hoe fijn is het om de vakantie te beginnen zonder stress?! We nemen de trein van 09.24 richting Schiphol om ons vliegtuig van 12.35 uur richting San Jose te halen. We weten natuurlijk al dat 3 uur van te voren aanwezig zijn veel te ruim is genomen, dus we smokkelen met een half uurtje. Alles verliep soepel en snel, dus we hadden (zoals verwacht) nog ruimschoots de tijd om voor ons uit te staren. ;) Ook over de vlucht met KLM valt weinig aan te merken. We hebben films, muziek en spelletjes en krijgen genoeg te eten en te drinken. :-) Slapen in het vliegtuig kost ons wel wat moeite. We zijn met licht vetrokken en het tijdens de vliegduur (ca 12 uur) blijft het de hele tijd licht. We vliegen namelijk terug in de tijd...Al met al viel de vlucht ons mee en kwamen we aan om 17.00 uur Costa Ricaanse tijd (00.00 in NL).

Bij aankomst regelen we een taxi naar ons hotel in Alajuela. De taalbarrière kan hier nog wel eens een dingetje worden, wij spreken geen Spaans en zij spreken lang niet allemaal Engels. ;) Het is een basic hotel. Wel ruim, schoon en vriendelijk personeel. Meer hebben we niet nodig vanavond! Inmiddels is het buiten donker geworden en de vermoeidheid begint dan ook al snel toe te slaan. We verzetten ons er 'even' tegen en pinnen geld en halen wat te eten in het dorp. Vlak daarna zijn bij terugkomst gaan slapen, omdat we gesloopt waren van het reizen. Het gevolg? 05.00 uur wakker! Gelukkig wordt het hier om 06.00 uur al licht en komt alles in beweging. We maken wat plannen, krijgen een heerlijk Costa Ricaans ontbijt en worden door Nomad opgehaald voor onze onze 4 x 4 met daktent. Vandaag gaat het avontuur echt beginnen! Zin in! :D

De eerste nacht in onze 4x4 met daktent.

January 26, 2020 in Costa Rica ⋅ ⛅ 25 °C

Vanochtend werden we opgehaald met een shuttle om onze 4x4 Suzuki Jimmy op te halen bij Nomad America. Bij aankomst stond de auto klaar en was de tent al opgezet.Bij het eerste aanzicht van ons 'mobiele verblijf' kregen we al kriebels van blijdschap in onze buikjes! We kregen instructies hoe we de tent en luifel op moeten zetten en hoe we deze af moeten breken. Het stelt allemaal gelukkig niet veel voor en ons verblijf kan al in 20 minuutjes worden opgezet! De auto is van 2019 en het ontbreekt ons echt aan niets. Een is een douche gekoppeld aan de auto, we hebben een koelbox, gasstel, kookgerei, bestek, afwasblik, zaklampen, hangmat, charger en er is een mobiele telefoon met WiFi aanwezig. We nemen een sixpack bier in ontvangst en zijn ready to go! Op naar La Fortuna!

Al snel beginnen we de liefde voor dit land al te voelen. De natuur is groener dan groen. Het is één hele, hele grote jungle! De rit naar La Fortuna duurt zo'n 2,5 uur. We maken een stop bij Mistico Hanging Bridges Park waar we voor morgenochtend een reservering hebben gemaakt. Vervolgens lijkt het ons verstandig alvast op zoek te gaan naar onze eerst locatie om te wildkamperen en dat is best spannend zo de eerste keer! Na 2 mislukte pogingen off-road, een plek te vinden, gaan we naar de spot 'Crossing Rivers'. Het is behoorlijk afgelegen en de weg er naar toe is avontuurlijk, maar als we op plek van bestemming zijn voelen we het: dit is DE plek! Midden in de jungle, bij een mooie rivier met flinke stroming. Wat een geweldig gevoel is dit! We parkeren de auto en maken ons verblijf op. We komen erachter dat we de tank voor de douche nog niet hebben gevuld en nemen daarom een verfrissende plons in de rivier.

Wanneer het een beetje donker begint te worden, is het time for food! We hebben twee stukken vlees gekocht, champignons, uien en wat knoflook. Een biertje en een wijntje erbij, heerlijk! We klimmen onze tent in om nog een beetje te relaxen en gaan bijtijds slapen, want 06.00 uur opstaan wordt onze nieuwe standaard. ;) We hebben prima geslapen met wat stops om te plassen en de geluiden die we horen. In de ochtend worden we gewekt door de vogels en de rivier. Wat fijn om in de natuur te mogen en kunnen slapen. We maken een ontbijtje, Dave neemt nog een frisse duik en dan vertrekken straks naar de Hanging Bridges en Hot Springs!

Hanging Bridges & hotsprings @La Fortuna

January 27, 2020 in Costa Rica ⋅ ☀️ 26 °C

Met moeite nemen we afscheid van onze prachtige kampeerplek en vertrekken naar 'The hanging Bridges Parc'. Hier zijn veel verschillende hangbruggen, welke boven ravijnen hangen met zicht op alleen maar groen en waar we prachtige dieren kunnen bewonderen, mits je goed oplet natuurlijk.

Zo zijn we diverse apen, een toekan!, slangen, capibara's en veel type insecten tegengekomen. Er zitten daar ook hele giftige beesten, dus voorzichtigheid geboden. ;)

Na een lange tijd gewandeld te hebben door de prachtige natuur zijn wij doorgereden naar de 'hotsprings'. Dit zijn warme baden midden in de natuur, welke verwarmd worden door de grote vulkaan hier in de buurt. Hierin zijn wij nog even lekker wezen dobberen en toen was het helaas alweer tijd om te gaan op zoek naar onze volgende slaapplek.

We hebben een behoorlijk afgelegen plek opgezocht, maar het was hier prachtig! We hebben lekker genoten van een drankje in de zon en een waanzinnige zonsondergang mogen zien. Omdat we in de middag al Pollo Fritas (Gefrituurde kip, zo lekker!) hebben gehad, namen we genoegen met kant en klare noodles. Snel klaar en minder afwas. ;)

Toen het schemerig werd, kwam er een behoorlijk gek en hard geluid vanaf de waterkant. We pakten onze zaklampen en liepen er op af. Daar zat een enorme kikker die de hele omgeving bij elkaar aan het schreeuwen was, zo ongeveer de hele nacht door. Het slapen daarentegen vonden we best eng. We hoorden verschillende dierengeluiden en zijn daarom zelfs midden in de nacht eruit geweest om te kijken of we wat konden vinden. Vals alarm, enkel harde wind en wat dieren in de verte. Nadat we alles gecontroleerd hadden op veiligheid, konden we met een gerust hart verder slapen. Ja, we willen avontuur, dus dan krijgen het! :-)

Extremo Ziplining @Monteverde

January 28, 2020 in Costa Rica ⋅ ⛅ 25 °C

Wat een fijne plek om wakker te worden aan het Arenal Lake. De zon komt op en er waait een heerlijk briesje door onze tent. Het was voor de verandering 06.30 uur. Dat halve uurtje komt waarschijnlijk door de nacht met vele onderbrekingen. ;) We klappen de tent weer in en ruimen onze spullen op die we de avond ervoor buiten hebben laten staan (gasstel en koelbox). Lui van ons en niet zo slim. Alles zat namelijk onder de mieren. Een wijze les voor de volgende keer.

We halen wat lekkers bij de bakker om onze reis te vervolgen naar Monteverde! Op route naar Monteverde hebben we weer een heel ander landschap gezien en ook de wegen waren van een ander niveau. Een slecht wegdek, scherpe bochten en stijle heuvels. Monteverde is hoog gelegen, dus we maken een flinke klim. Na een rit van zo'n 2 uur en 15 minuten komen we aan in Monteverde. Hier staat zipline tour op het programma en niet zo maar een, een extreme. Ook al hebben we al wat ervaring opgedaan in Thailand, Dave stond te popelen, Leonie daarentegen iets minder. Na wat filmpjes te hebben gezien slaan bij haar de doodsangsten toe, maar ze is een bikkel en doet gewoon gezellig mee! Er zijn 16 ziplines, waarvan  er 2 wel een kilometer lang waren! De eerste van 1 km lang mochten we samen doen, wat supergaaf was! Over 'super' gesproken, de tweede ziplines van 1km lang kon je als superman gaan. Dus hoofd en vuist naar voren, net alsof je vliegt boven de jungle.

Er zijn ook nog een aantal opties welke je aan deel kan nemen indien je dat durft. De engste is toch echt de 'Tarzan swing'. Hierbij laat je jezelf van grote hoogte in een vrije val naar beneden vallen en swing je uiteindelijk door. Een soort van bungee jump, maar dan als Tarzan, snap je? Dave was zo dapper om dit te doen!
    De 'Canopy Tour' was zeer geslaagd en zeker extreme te noemen.

Het is tijd om wat te eten en vervolgens onze rustplek uit te zoeken. We eten een lekker kippetje en gaan vervolgens vlakbij een camping op. Hier heb je een douche en toilet, iets waar we wel behoefte aan hebben na onze avonturen van de afgelopen dagen. De camping bestaat uit een mooie grote tuin en we mogen zelf een plek kiezen waar we willen staan. We zetten ons 'huis' aan een mooie kabbelend beekje onder een aantal bomen. Het begint al gauw te regenen en we zoeken een plek onder onze luifel.

Morgen weer een dag vol avontuur! Dus gauw ons bedje in en tot rust komen.

Vamos a la playa

January 29, 2020 in Costa Rica ⋅ ⛅ 29 °C

Vandaag staan we vroeg op en bedanken onze gastheer- en vrouw voor het gebruik mogen maken van de camping en hun faciliteiten. We hebben een pittige reis van 3 uur voor de boeg richting de kust.

Inmiddels weten we uit ervaring dat het een pittige reis gaat worden, omdat de meeste wegen niet geasfalteerd zijn. Het zijn veel landweggetjes met diepe kuilen en hobbels en zo hier en daar ondergelopen door water. Gelukkig hebben wij een 4x4 en kunnen deze zo lekker uittesten. ;)

Zo zijn we door prachtige stukken bos gereden, waarbij we ook door enkele slootjes moesten rijden. Ook hebben we weer genoten van bergachtige landschap waarbij we op en neer gingen met flinke heuvels en dalingen.

Uiteindelijk komen we aan bij Playa Carillo, een prachtig strand met veel kokosnoten! Hier hebben we de auto geparkeerd, wat gegeten bij een lokale 'Soda' en genoten van het weer en strand. Het water was heerlijk warm en Leonie lag lekker te luieren in de hangmat.

Onder het luieren door zijn we druk bezig geweest met het zoeken naar een slaapplek voor de avond. Hierbij kwamen we al enkele kilometers verderop een leuke plaats tegen (Playa Islata), vlakbij een veel te luxe resort.

Bij het resort hebben we een drankje besteld en ondertussen ons daar opgefrist in de restroom. We hebben hier asociaal veel handdoekjes en zeep gebruikt), dit was namelijk onze 'douche' voor vandaag. De drankjes waren belachelijk duur, dus we vonden dat dit wel mocht. ;) De ober gaf ons nog vriendelijke een tip om bij een Soda zo'n 600 meter verderop wat te eten. Dit was een stuk 'cheaper' en zal 'very good' zijn. Hier zijn we ook geweest en hebben wat genoten van het eten en drinken.

Plots begon het te regenen, liters kwamen naar beneden. Normaal duurt een bui hier ongeveer een kwartier, maar deze bleef maar aanhouden. Balen! In de stromende regen zijn we teruggereden naar onze plek en hebben snel onze slaapplek opgemaakt. Inmiddels liggen we lekker in onze tent te genieten van de inmiddels wat minder harde regen en de kabbelende zee.

In de ochtend schijnt gelukkig de zon. We doen we nog een wandeling over het strand en maken we ons klaar om richting Santa Teresa te gaan. :)

Ontspannen in Santa Teresa

January 30, 2020 in Costa Rica ⋅ ☀️ 30 °C

We zijn vetrokken van Playa Islita naar Santa Teresa. We dachten dat we de meest avontuurlijke route wel al gehad hadden, maar niets was minder waar. Het had de avond ervoor behoorlijk geregend, waardoor het op sommige plekken behoorlijk slibberig was en we door enorme plassen water moesten rijden. En waar het kan, natuurlijk even extra gas erop! ;) Onderweg zijn we gestopt aan een meertje en daar zagen we veel kleine en grote 'hagedissen'. We hebben in totaal 2 uur 45 minuten gedaan over een rit van 74 kilometer.

Santa Teresa is een laid-back surfer's spot. Playa Santa Teresa is enorm lang en de golven zijn enorm! We hebben een paar uurtjes op het strand doorgebracht. Lekker gerelaxed en gezwommen. Het zwemmen was zo ontzettend aangenaam, omdat we ons allebei best 'vies' voelden na een plakkerige nacht en een dag niet gedouched te hebben. We kochten een hele ananas en een coconut en zijn al gauw in de schaduw gaan zitten. Dat het in Costa Rica warm is, hebben we al ervaren, maar als de zon ook nog eens volop schijnt, is het bloedheet! Even wennen. ;)

Halverwege de middag gaan we naar Camping Malpais Elimar. Deze camping ligt net buiten Santa Teresa en heeft verschillende faciliteiten: douches, toiletten, verlichting, gezamelijke keuken, wifi en een mooie spot aan het strand. We waren een beetje sceptisch, maar toen we aankwamen overtrof het eigenlijk onze verwachtingen. We parkeerden onze auto tegen het strand aan; de mooiste plek camping!  We namen een frisse douche en dronken een lekker biertje op een zitje aan het strand. Genieten dit! Dit was precies wat we nodig hadden. :-)

Voordat we zelf ons maaltijd gaan bereiden, hebben we een korte wandeling over strand gemaakt om te kijken hoe het eruit ziet. Het is een erg mooi (klein) strandje met diverse rotspartijen en veel groen. We horen al gauw geluiden vanuit de bomen en omdat we dit geluid al vaker hebben gehoord (maar niet konden plaatsen), besloten we er nu op af te gaan. Tot onze verrassing zagen we dat het Howler Monkeys waren. Heel leuk!

Na het avondeten hebben we onze vouwstoeltjes voor de auto neergezet en ploffen lekker neer. De temperatuur is inmiddels aangenaam geworden en hebben weinig last van moskito's. Dit belooft een fijn avond en nacht te worden! :-)

Even bijkomen en luieren aan het strand

January 31, 2020 in Costa Rica ⋅ ☀️ 30 °C

We hebben besloten om een dagje rustig aan te doen. Om half 7 worden we wakker en de zon schijnt alweer volop. Gelukkig staan we lekker onder de bomen in de schaduw.

We besluiten om wat ontbijt te gaan halen bij de lokale supermarkt. Daar halen we gelijk eten voor vanavond (lekker gehakt en broodjes om zelf broodjes hamburger te maken) en genoeg water voor de dag.

Wanneer we terugkomen besluiten we eerst de ochtend lekker voor onze tent bij het strand te luieren en te ontspannen. Rond een uur of 12 gaan we een stuk wandelen. Tijdens het wandelen merken we weer eens hoeveel natuur en dieren Cista Rica wel niet heeft. Zo komen we weer een boel brulapen tegen en dit keer ook een bedreigde diersoort welke ze hier niet zo vaak zien: de witschouderkapucijnaap. Vol trots maken we enkele foto's en zetten we onze wandeling voort.

We stoppen onderweg bij wat strandjes en genieten daar van een ijsje en wat te drinken. Tijd om weer naar ons 'eigen stekkie' te gaan. We genieten hier nog wat van het uitzicht, relaxen in de hangmat en beginnen aan ons avondeten.

In de avond twijfelen we nog of we naar een leuk loungeclubje moeten gaan (Banana Beach Bar). We hebben ons laten vertellen dat dit een gezellige loungeclub is waar je wat kan drinken en er een relaxte vibe hangt. We zijn echter al behoorlijk moe en besluiten een potje te gaan dobbelen alvorens we naar bed gaan. Morgen moeten we er tenslotte alweer vroeg uit op weg naar Montezuma. ;)

Het relaxte dorpje Montezuma

February 1, 2020 in Costa Rica ⋅ ☀️ 31 °C

Vandaag zetten we onze reis voort naar Montezuma. Montezuma ligt op het zuidelijke puntje van Nicoya en is een van de meest relaxte badplaatsjes met eindeloze stranden, die we niet willen missen. Voordat we naar Montezuma rijden, maken we een korte tussenstop bij 'the secret beach' oftewel Playa Cuevas, wederom een pareltje. Hier nemen we een plons en dave gaat een beetje snorkelen. Na een uur rijden we verder, de rit naar Montezuma is voor de verandering een keer niet zo lang. ;)

We starten met een korte wandeling/ avontuurlijke klim naar de Montezuma waterfall. Gelukkig is er een mogelijkheid om te zwemmen bij de waterval, want we hebben het behoorlijk warm gekregen. :-) We nemen een lekkere plons in het water en Dave maakt een sprong van een paar meter hoog. Verder kijken we verbazingwekkend hoe een paar locals daar aan het chillen zijn en de meest bizarre 'stunts' doen. Een local klimt bijvoorbeeld in no time helemaal naar boven, echt bizar! Na een tijdje ontspannen bij de waterval rijden we langs de grootste vijgenboom van Costa Rica onderweg naar een Soda in het dorpje. Hier hebben we echt ontzettend lekker gegeten en wat ziet het gezellig uit allemaal! Nadat ons buikje is gevuld, kan Dave het ook hier niet laten om een gokje te wagen op een gokkast. Vervolgens belanden we onder de palmbomen op een van de stranden.

Aan het einde van de middag zoeken we onze slaapplaats op voor deze dag, Camping Fernandes Morales. Net buiten Montezuma. Een mooie plek wederom aan het strand, waar de kokosnoten om je heen naar beneden vallen (dus oppassen geblazen) en omsingeld met allerlei dieren. Gaaf! We nemen een douche en rijden met de auto weer richting het dorp om wat te drinken en te eten. In het donker komen we terug bij onze campleerplek. Er is verlichting, dus de tent opzetten is zo gedaan. Inmiddels zijn we er ook behoorlijk handig in geworden. ;) We treffen bij de restrooms vele kikkers en heremietkreeften (van die heule grote) aan. De apen slapen waarschijnlijk, want die horen we even niet. We genieten van de rust, zo lang het kan, want ongetwijfeld maken de brulapen ons morgenochtend weer wakker! ;)

Hike in Reserva Natural Cabo Blanco

February 2, 2020 in Costa Rica ⋅ ☀️ 32 °C

We werden, zoals verwacht, gewekt door de brulapen. Het was bloedheet vannacht. We springen daarom gauw onder de koude douche en maken ons klaar voor de dag! In de nacht zijn er een aantal kokosnoten gevallen, dus deze probeert Dave soldaat te maken. Zijn kunsten met een machete laten nog wat te wensen over, maar uiteindelijk lukt het. ;)

Vandaag gaan we naar Cabo Blanco Natural Reserve om een hike te maken. We haddden vanochtend niet gedacht dat deze dag zo zwaar ging worden. We krijgen de keuze voor 1, 2, of een 5 kilometer route. Wij kiezen voor de laatste, omdat deze eindigt bij een strand waar je alleen via dit reservaat kan komen. De wandeling begint 'easy', maar begint al gauw 'hard' te worden zoals aangegeven. Het is klimmen, op en af. Na veel zweten, en een lange tocht komen we aan bij het strandje. Het is een prachtig strand met lichtblauw water (zo blauw hebben we het hier nog niet eerder gezien) en veel dieren. Ook hier lopen weer apen en zijn we veel lepelaars naar voedsel duiken in de oceaan.

We komen behoorlijk bezweet en vermoeid aan en zijn dan ook behoorlijk opgelucht toen we daar een douche zagen staan. Hier hebben we dan ook uitgebreid gebruik van gemaakt.

Na een tijd aan het strand doorgebracht te hebben is het weer tijd om de volle 5km door de jungle terug te lopen. We kijken er een beetje tegenop, maar het is ons gelukt! Onderweg zijn we ook nog allerlei beesten tegengekomen, van spinnen, vlinders tot uit de kluiten gegroeide cavia's. Althans, daar leken ze op :)

Bij de auto aangekomen zijn we naar een strandje gereden en hebben daar de laatste uurtjes voor het avondeten geluierd. We hebben echt verschrikkelijk veel honger en besluiten naar dezelfde Soda te gaan als een dag geleden. Het eten daar was toen voortreffelijk. Leo besteld een 'bordje' nacho's met kip (echt bruut veel was het) en Dave gaat voor de BBQ pork Rib. We hebben weer heerlijk gegeten!

Tijd om door te rijden naar onze volgende slaapplek in Pochote, welke dichterbij de veerboot ligt welke wij morgen nodig hebben.

We komen al aan in het donker, maar zijn al gewend aan het opzetten van de tent dat dit zelfs in het donker in 10 min gelukt is. We hebben de kampeerplek gekregen van twee Amerikanen. Zij hadden al betaald voor de nacht, maar gingen eerder vertrekken. Dit aanbod slaan we natuurlijk niet af. Scheelt toch weer 16 dollar. ;)

We chillen nog even wat bij onze tent en beseffen dat dit de laatste keer is dat wij hierin slapen. Het was een mooie tijd in de 4x4 met rooftent met onvergetelijke herinneringen, maar tegelijkertijd zijn we ook blij dat we vanaf morgen weer lekker in hotelletjes en hostels mogen slapen en niet meer hoeven te leven uit onze auto! :D

Afscheid nemen van onze 4x4

February 3, 2020 in Costa Rica ⋅ ☀️ 36 °C

We worden weer lekker wakker in onze 4x4 rooftoptent. Tijd om voor de laatste keer de tent op te ruimen! We gaan onze 4x4 vandaag inleveren bij Nomad America in Alajuela.

We vertrekken naar Paquera om vanaf daar de ferry te nemen naar Puntarenas. Omdat we nog geen tickets hebben, staan we extra vroeg op om deze te bemachtigen. Uiteindelijk staan we als één van de eersten in de rij. We moeten even wachten, dus dat biedt ons mooi de mogelijkheid om onze auto een beetje te fatsoeneren. Negen dagrn leven in een te kleine ruimte zorgt ervoor dat de auto eruit ziet als een ontplofte bom.

De ferry naar Puntarenas duurt ongeveer een uur. We genieten van het uitzicht en de wind in onze haren. Even rustig wakker worden. :-) Onderweg naar Alajuela nemen we een stop bij de Tarcoles bridge. Dit is een brug waaronder tientallen krokodillen te bewonderen zijn. Check, we kunnen weer een diersoort afvinken!

Vervolgens droppen wij onze auto en laten we ons door de taxi (door Nomad America geregeld) afzetten bij het volgende autoverhuurbedrijf. Hier staat een dikke bak klaar voor de tweede deel van ons avontuur. Dit keer een met méér power. Vol gas rijden we naar onze volgende bestemming, Queros vanwege het park Manuel Antonio. De rit duurt zo'n 2,5 uur. Al met al is het veel reizen vandaag, maar dat scheelt ons morgen weer. ;) Onderweg boeken we een hotel, hotel Misos. We hebben een 'standaard kamer' geboekt, maar treffen een bijzonder mooie en luxe kamer aangrenzend aan het zwembad. We hebben airco, shampoos, zachte handdoeken, een groot bed én warm water. In een woord: ZALIG!

Daarna belanden we bij een restaurant schuin tegenover ons hotel. Hier hebben we heerlijk gegeten onder het genot van een biertje en een wijntje. Ons geluk kan niet op vandaag!

Nu gaan we lekker ontspannen op onze kamer in een veel te fijn bed en plannen maken voor de komende twee dagen. :-)