Talas/Талас

June 5, 2022 in Kyrgyzstan ⋅ ☀️ 25 °C

Vandaag een heel eind gereden (Azamat rijdt mee) naar het beginpunt van de fietstocht: Talas. Om er te komen moesten er meerdere passen worden gepasseerd. De wegen waren afwisselend goed, met de nadruk op afwisselend, en niet op goed. Boven op de eerste pas moesten we door een tunnel, waar nauwelijks licht was en zo smal, dat als je een vrachtwagen als tegenligger had, je er echt maar net langs kon, als je nog niet ondersteboven was gegooid door het wegdek.

In Talas zijn we nog naar het mausoleum van Manas gegaan. Manas komt voor in een epos uit de 9de eeuw. Kyrgyzstan bestond toentertijd uit 40 verschillende stammen, maar het land werd langzaam ingenomen door de Oeigoeren vanuit China. Manas bracht de leider van elk van de 40 stammen bijeen, om voor een onafhankelijk Kyrgyzstan te strijden.

Ondanks dat het onduidelijk is of hij daadwerkelijk heeft bestaan, is Manas een held in Kyrgyzstan. Overal van hem staan standbeelden, overal heten dorpjes "Manas" en ook het vliegveld van Bishkek is naar hem vernoemd.