Satellite
Show on map
  • Day 42

    Qal'ai Khumb/Қалъаи Хумб - Dag 1

    July 3, 2022 in Tajikistan ⋅ ☀️ 49 °C

    Vanochtend ben ik vroeg opgestaan, om op tijd bij de shared taxi's te zijn. De eerste taxi's naar Khorog vertrekken vanaf 6:00, maar naar Qal'ai Khumb is het een beetje vaag wanneer ze vertrekken.

    Eenmaal aangekomen, stonden er zoals verwacht een aantal Four-Wheel Drives, maar die gingen allemaal in één keer door naar Khorog. Een man nam me mee naar een aantal mannen die om een Opel stonden, die als enige wel naar Qal'ai Khumb ging. Enigszins vertwijfeld stond ik daar, toegewezen aan een wat normale Opel, tussen alle Four-Wheel Drives, maar het was de enige optie, dus ik ging ervoor. Een man die iemand had afgezet bij de taxi, sprak aardig Engels en regelde een plekje voor me, en gaf me z'n nummer voor het geval ik nog is verblijf nodig had in Dushanbe! Na anderhalf uur gekeken te hebben hoe een tv achterin werd gelegd, en een koelkast, verschillende tassen (ook de mijne) en een aantal grote waterflessen of zoiets boven op het dak werden vastgebonden, konden we gaan.

    In de auto zaten drie individuele mannen, een man met z'n broertje, een meisje en de chauffeur. In totaal waren we dus met z'n achten en zat het lekker knus in de auto. Iedereen was superaardig, we probeerden wat praatjes te maken (niemand sprak verder Engels). Op een gegeven moment ging de muziek aan, en zaten we met z'n allen vrolijk mee te klappen; het contrast met mijn vorige shared taxi kon niet groter zijn!

    Het eerste stuk ging door hele droge woestijnachtige taferelen, waar het buiten 49 graden was. Zodra we de weg op reden die langs de rivier en de grens helemaal naar Khorog loopt, kwamen we langs één van de militaire checkposten en werden we gestopt. Twee mannen waren (denk ik) net vrij, en moesten een lift naar Qal'ai Khumb. Wij waren de aangewezen auto. Oftewel, de laatste 2,5 uur van de in totaal 7 zaten we met z'n tienen in de Opel, opeengepakt naast elkaar.

    De natuur was wel enorm indrukwekkend. Hoge, kale bergen met een snelstromende rivier er doorheen. Helaas heb ik door de krapte in de auto nauwelijks foto's kunnen maken, maar het was echt heel bijzonder om er doorheen te rijden (en dat zal ik nog vaker doen!). Ook het feit dat de rivier de grens is met Afghanistan maakt het gebied indrukwekkend. De overkant van de rivier is dus allemaal Afghanistan.
    Read more