• Day 44

Bartang/Бартанг

July 5, 2022 in Tajikistan ⋅ ☀️ 26 °C

Vanochtend zijn we om 8:00 in de Land Cruiser van Marc en zijn gids op weg gegaan naar Bartang, waar ergens in the middle of nowhere een guesthouse zou staan.

Net zoals gisteravond hangt er extreem veel zand in de lucht, de gids van Marc vertelde dat hij het zelfs nog nooit zo erg had gezien. Heb ik weer! Maar tegelijkertijd maakte het de sfeer wel heel mysterieus en paste het ook wel erg bij de omliggende natuur. De rivier waar we langs rijden, was extreem woest, deze week staat hij ook op zijn hoogste punt. Omdat de weg (die vandaag alleen maar onverhard was), vaak erg smal was, kwam soms de rand net iets te dichtbij. En zeker als er dan een vrachtwagen aan komt...

In het dorp Rushan sloegen we links af, waar het nog 25 kilometer was naar het punt waar de gids ons af zou zetten, omdat het guesthouse alleen te voet te bereiken is, een wandeling van zo'n 2,5 uur. De wandeling was erg mooi, het weer was opgeklaard, en liep langs een heel heldere snelstromende rivier. In het dorpje wonen zes families, in huizen gemaakt van een soort klei. Alle groenten en fruit verbouwen ze zelf in de omgeving, alleen voor dingen die ze echt niet kunnen maken gaan ze eens in de zoveel tijd met ezels naar Rushan, om voorraden te halen. Verder de bergen in waren zelfs nog twee dorpjes (2 en 3 kilometer verder), al woonden daar maar in elk 3 families.