Satellite
Show on map
  • Day 47

    Khorog/Хоруғ - Dag 3

    July 8, 2022 in Tajikistan ⋅ ☀️ 31 °C

    Vandaag ging het alweer een stuk beter, en dus ben ik Khorog nog iets verder gaan verkennen. De stad was verder niet zo bijzonder, maar het Ismaili Center and Jamatkhana was dat zeker wel. Eergisteren probeerden Marc en ik al binnen te komen, maar er was een dienst gaande, met veel security bij de ingang, omdat het een religieuze minderheid is in het land. Vandaag moest er eerst wat gebeld worden, werd mijn naam en wat gegevens uit m'n paspoort genoteerd, moest ik twee keer een handtekening zetten, werd m'n tas gecheckt en mocht ik naar binnen. Direct kwam er een vrouw naar me toe, die in heel goed Engels een hele rondleiding gaf door het gebouw.

    De Ismaili is een stroming binnen het sjiisme, binnen de Islam en er zijn er ongeveer 13 miljoen, verspreid over de hele wereld. De Ismaili streven naar, ik quote even, " kennis voor de verbetering van zichzelf en de samenleving; pluralisme omarmen door bruggen van vrede en begrip te bouwen; en het genereus delen van iemands tijd, talenten en materiële middelen om de kwaliteit van leven van de gemeenschap en degenen onder wie ze leven te verbeteren", wat op zich wel te zien was aan het gebouw.

    Het gebouw is heel erg nieuw en modern, van zowel de binnen- als buitenkant. De grote hal is in een soort "T" vorm. Zodra je binnenkomt, is er rechts direct een bibliotheek met allerlei boeken en staan er zes computers, die iedereen mag gebruiken voor van alles, al gok ik dat bepaalde websites iets minder gewaardeerd worden. Bij de splitsing kon je rechts naar de gebedszaal en links naar een soort recreatieruimte. Dit stond voor de balans tussen geloof en het leven. Het is niet de bedoeling alles te focussen op je eigen leven en het geloof te vergeten, en andersom. De recreatieruimte kon letterlijk iedereen afhuren. Bruiloften, optredens, alles kon. Als ik samen met Gerard Joling en Napoleon Bonaparte naar BBC Earth zouden willen kijken na een pizza party, had het gekund. Verder waren er veel kleinere ruimtes in het gebouw, waaronder een paar kleine leslokalen, een lesruimte voor baby's van 6 maanden tot een jaar, een werkruimte, waar ook elke bedrijf plekken konden huren, ruimte om met een psycholoog te praten, en een vipruimte voor als de Aga Khan ooit langskomt.
    Read more