Alausí - Dag 3

February 7, 2023 in Ecuador ⋅ ⛅ 23 °C

Alausí staat vooral bekend om zijn treinrit naar de Nariz del Diablo, de Devil's Nose. Dit is een berg nabij het dorp die op een neus zou moeten lijken. De treinrit is spectaculair vanwege de zigzaggende route naar beneden. Het wordt één van de meest bijzondere bouwkunsten van de Andes genoemd en stond in de top 10 van meest gevaarlijke treinroutes in de wereld. Maar zoals de rest van de treinen in het land, rijdt ook deze trein niet meer. Maar gelukkig niet getreurd, want dit kan nu perfect worden gebruikt als wandelpad.

De wandeling loopt eerst naar het uitzichtpunt bovenop de Nariz del Diablo, en gaat dan steil naar beneden, waar het spoor ligt. Het spoor volgend kom je weer uit in Alausí! Ik wilde de tocht eigenlijk gister doen, maar door de wolken zou ik niks zien. Marco vertelde me dat het weer vandaag beter zou zijn. Hoe hij dat weet is een raadsel, want niet één weersvoorspelling hier, ook niet de lokale, heeft ooit gelijk. Maar verdomd, het was prima weer vandaag!
    Aan het begin van de wandeling kwam ik hem uiteraard nog tegen in z'n auto, "Haha! Told you! Weather is good today!" schreeuwend. Of goede kennis, of goed geluk.

Hoe dan ook, de wandeling was erg mooi!