Cuenca - Dag 1

February 8, 2023 in Ecuador ⋅ ☁️ 20 °C

Uiteraard had ik al wat van het dorp gezien, maar zeker nog niet alles (en ik vertrek niet zomaar zonder alles gezien te hebben :)).

Vandaag ben ik ook (zeker een dag te laat) te weten gekomen hoe het treinspoor eigenlijk is aangelegd. Einde 19e eeuw wilde geen Ecuadoriaan meewerken aan het aanleggen van het spoor. Te gevaarlijk vanwege de regen, maar ook omdat ze dachten dat de berg vervloekt was (zie ook, "Diablo"). Oplossing: Jamaicanen, die in die tijd massaal opzoek waren naar werk. Zo'n 4000 werden naar Ecuador gehaald om het spoor aan te leggen. Maar de vrees van de lokale bevolking bleek niet onterecht. Aardverschuivingen door de regen, samen met het gebruik van dynamiet zorgden voor vele problemen en maarliefst 2500 van de Jamaicanen stierven tijdens het werk.

Alsof er niks gebeurd is terug naar vandaag... De bus naar Cuenca duurde een stuk langer dan verwacht, maar aan het eind van de middag kwam ik dan toch aan in Cuenca, de derde grootste stad van Ecuador. Het hostel is wederom super modern en voelt aan als een duur hotel. Gelukkig is de sfeer wel heel relaxed en zijn er leuke mensen in het hostel.