Lima - Dag 2

March 8, 2023 in Peru ⋅ ☀️ 33 °C

Na heerlijk geslapen te hebben, was het tijd om het historische centrum te zien. Tot nog maar een aantal weken geleden waren hier de rellen nog best hevig, maar gelukkig zijn die behalve in een paar plekken in het land verdwenen. Af en toe schijnt er in Lima nog een relletje te zijn, maar daar blijft het bij. Wel is de politie aanwezigheid te merken op straat. Ze zijn met velen, en ook vrij zwaar bewapend en hebben zelfs gasmaskers paraat. Verder was er één plein, Plaza San Martín, afgesloten door agenten.

Het historisch centrum ligt een stuk verder landinwaarts en is, net als Quito, UNESCO werelderfgoed. Het staat vooral bekend om zijn vele mooie koloniale gebouwen, met houten balkons. Door het hele centrum zijn er zo'n 1600 van deze balkons. Verder was het centrum mooi qua architectuur, maar er leek wat te missen qua sfeer. Of er toch nog wat spanning in de lucht hangt of dat het komt door de vele overheidsgebouwen die er gevestigd zijn (waardoor er ook een bepaald volk rondloopt), weet ik niet.

Bijzonder was wat er zich in de wijk achter het historisch centrum afspeelt. Achter het presidentieel paleis ligt een rivier en een grote weg, met aan de andere kant een wijk die een totaal andere sfeer had. De gebouwen waren slecht onderhouden, lelijk en soms zelfs vervallen. De straat was slecht, er lag veel afval en er liep wat onguur volk rond. Het contrast vond ik enorm en ook frappant, gezien het feit dat het achter het presidentieel paleis en het historisch centrum ligt.

Savonds heb ik weer druk gepraat met de Fransman en een Boliviaan, wat erg gezellig was! Het hostel heet trouwens "The healing dog". De eigenaren hebben zelf ook een hond die door het hostel rondloopt, maar die is alleen maar wild aan het rondrennen en blaft keihard naar iedereen. Vrij ironisch.