Tour Dag 1 - Deel 1 (Quetena)

April 23, 2023 in Bolivia ⋅ ☀️ 19 °C

Oioioi wat een dag, en wat wordt het een tour. De dag begon om 7 uur met ontbijt en om half 8 met vertrek van de tour. Er was wat gedoe rond de Belgische en de Brit die betaald hadden voor een Engelse gids die ze niet wilden (lang verhaal). De Amerikaan bleek er niet te zijn, maar wel een Italiaans koppel. Dit bleek goud, want we hadden niet meer geluk kunnen hebben met de groep. Het klikt heel erg goed en is erg gezellig!

Na een kwartier rijden bleek er wat mis te zijn met de auto, en dus was het wachten op een andere auto. Na een uur verscheen deze en alles werd overgezet naar de andere auto. Blijkbaar kwam met de andere auto ook een andere gids, maar Jhonny (geen idee of dit z'n echte naam is) is super aardig en weet letterlijk alle vragen te beantwoorden, hoe specifiek ze soms ook zijn.

Zo hebben we geleerd dat llama's extreem slim zijn. Elke middag om 17:00 uur zijn ze terug bij hun verblijf waar ze de nacht doorbrengen ter bescherming van puma's. Hoeveel kilometers ver weg ze ook zijn, ze komen vanzelf stipt om 17:00 terug. En llama's poepen altijd op dezelfde plek, ook leuk om te weten. Daarnaast schijnen Vicuña's erg dure wol te hebben. Eens per jaar worden ze gevangen en geschoren, en levert 1 kilo wol 400 US Dollar op. Dit is ook het enige wat ze met de beesten mogen doen. Daarnaast hebben we wilde struisvogels gezien (toch wel een hoogtepunt, ook al klinkt het heel droog). Zij zijn beschermde diersoorten en er mag niks met ze gedaan worden. Ook zijn ze erg schuw en rennen direct (met tot wel 60 km/h) weg zodra er ook maar iets of iemand in de buurt komt.