Tour Dag 1 (Eco Lodge)

May 9, 2023 in Bolivia ⋅ ⛅ 26 °C

Dag 1 van de tour in de pampas! Ik heb voor een wat (relatief) duurdere tour gekozen, en dat heeft zich goed uitbetaald!

Om 8:30 moest ik bij het kantoor van de tour agency (Mashaquipe Tours) zijn. Er vertrokken vandaag twee groepen van die agency, een groepje van een Duits en Brits koppel, en een groepje met mij en een Amerikaans koppel. We zijn dus maar met z'n drieën, terwijl andere tour agencies vaak vol zitten met 9 mensen in de boot.

Onze gids was Sandro. Sandro is opgegroeid in een gemeenschap in de pampas, en is daar momenteel zelfs de leider van. Al van jongs af aan heeft hij gejaagd op allerlei dieren en al 25 jaar lang is hij gids, onder andere ook voor National Geographic. Een betere gids konden we dus niet krijgen!

Na een rit van drie uur in de auto kwamen we aan bij de boot. Het is een lange kano met een paar stoeltjes en een dak, prima dus. Nadat er veel eten in de boot was geladen, waren we klaar om naar de lodge te gaan. Mashaquipe heeft zijn eigen lodge in de pampa's, en het is een prachtige plek. Aan de rivier (Rio Yacuma, in de lokale taal "Slangenrivier") staat een gebouw die als eetzaal dient, met een mooi terras/steiger. Daar achter staan verschillende hutjes, en allerlei plekken voor hangmatten etc.

Na de lunch was het tijd voor de eerste boottocht, en het was fantastisch. Het is heerlijk om zo laag over het water te varen. Het is super groen en er zijn ongelooflijk veel dieren! Naast de vele vogels in verschillende formaten en kleuren leeft er nog veel meer. Als eerste zagen we een luiaard, één van de meest bijzondere dieren de we hebben gezien. Ontzettend traag en hij hangt ondersteboven in de boom. Hij leeft helemaal alleen en verlaat alleen de boom als de bladeren op zijn of om te poepen, wat hij één keer per week op de grond doet (er zijn veel poep feitjes deze reis). De enige keer dat hij andere luiaards opzoekt is als het tijd is om te paren. Hij fluit heel hard, en op een gegeven moment komt er vanzelf een vrouwtje aanzetten. Na een paar uur is het gedaan en gaan ze allebei weer een andere kant op.

Naast de luiaard waren er meerdere kaaimannen, schildpadden, rivierdolfijnen en apen. De apen die we vandaag hebben gezien waren de Brown Cappuccino apen, één van de meest intelligente soorten apen die er zijn. Zo worden ze in Brazilië door mensen getraind om eten en portemonnees te stelen, na twee maanden trainen hebben ze het al volledig onder de knie.

Voor zonsondergang zijn we naar een breder stuk rivier gegaan waar enorme waterlelies liggen. Op de weg terug zaten er meerdere capibara's aan de oever! Het zijn bijzondere beesten, die aardig groot zijn en zo'n 50 kilo kunnen wegen. En hij kan tot wel 6 minuten onder water vertoeven, wat hij overigens niet vaak doet vanwege het gevaar van kaaimannen.

Savonds was ik blij met m'n klamboe, want er zijn heel veel muggen savonds en daarnaast ook erg veel vleermuizen, die vrolijk door de kamer fladderen.