Tour Dag 2 (Eco Lodge)

May 10, 2023 in Bolivia ⋅ ⛅ 27 °C

Dag twee van de tour! Om zes uur in de ochtend werd ik wakker van hele harde geluiden, wat op een soort gekwaak leek. Er van uitgaande dat dit kikkers waren viel ik weer in slaap, maar bij het ontbijt vertelde Sandro lachend dat dit brulapen waren! Verderop zat blijkbaar een groep brulapen die elke ochtend een uurtje brullen.

Na het ontbijt gingen we weer op pad, en vanochtend bleek apenochtend. Al vrij snel zagen we een groep Gele Apen, veruit de schattigste van allemaal! Ze zijn erg klein, hebben een erg leuk gezichtje met een soort elfenoren, en zijn vooral erg energiek. Ze leven in groepen van zo'n veertig apen en zijn erg sociaal. Soms bewegen ze zich een tijdje voort met andere soorten apen, die dat maar hebben te accepteren. Slim zijn ze ook zeker, want inmiddels hebben ze heel precies door welke kleur boten (de agencies hebben verschillende kleuren boten) eten geven en welke niet. En inderdaad toen wij aan kwamen zetten waren ze niet erg onder de indruk (wij gaven geen eten). Wel gebruikten ze de boot graag als brug tussen twee stukken struik om elkaar achterna te zitten, want energiek waren ze zeker!

Na nog een tweede groep apen te hebben gezien, kwam we op de weg terug nog tweetal brulapen tegen, die nu te zien waren in plaats van te horen. Dit waren een mannetje en een vrouwtjes, die volgens de gids vermoedelijk verstoten waren uit de groep, omdat er verder nergens apen te bekennen waren. Ook hebben we nog een miereneter gespot, wat bijzonder bleek te zijn (je weet dat het bijzonder is als de gids zelf ook foto's maakt...) gezien die vaak alleen snachts op pad gaan. Wat ik zeker niet wist van miereneters is dat ze best hoog in bomen klimmen.

In de middag hebben we een uitstapje gemaakt naar een meer in de buurt. Hier hebben we nog toekans, een paar rode brulapen en een groep van vier rivierdolfijnen gezien. Mensen hebben hier een tijd terug twee dolfijnen uitgezet, en de groep begint nu te groeien 🙃

Savonds hebben we nog een korte rit in het donker gemaakt, wat ook erg bijzonder was. Snachts is de sfeer heel anders, vooral omdat er andere dieren actief zijn. De vogels en apen hoor je niet meer, maar nu komen de krekels, stekelvarkens, miereneters, uilen en vuurvliegjes in actie! En niet alleen zij, maar ook de ongelooflijke hoeveelheid muggen die zich tot nu toe niet lieten zien vanwege de relatieve kou.