Zondag 10 november 2019

November 10, 2019 in South Korea ⋅ ☁️ 11 °C

Bas is vanzelfsprekend de enige die in het plaatselijke bioritme zit: wij waren rond 4 uur ‘s morgens wakker. Betekent op tijd op pad, kop koffie scoren bij een coffeeshop en vervolgens gelopen richting de stadsmuur van Seoul. We hebben een stuk langs de muur, die op een berg ligt, gelopen, van het uitzicht genoten en na een 45 minuten rechtsomkeer gemaakt. Beneden aangekomen zijn we in de metro gestapt om naar de andere kant van de stad te gaan: de wijk Gangnam. Naast dat dit deel van de stad bekend is van het liedje Gangnam style, is het een zakenwijk met chique winkels, luxe hotels en zie je dure auto’s rijden. Hier komen en wonen dus de rijkere inwoners van Seoul. Nieuwe kleding gekocht voor Bas en een behoorlijk stuk door deze grote wijk gelopen.
    Wat opvalt is dat er niet gerookt wordt op straat. De enkeling die wel rookt trekt zich terug in een steeg waar rookpalen staan en neemt daar zijn sigaret. Ook hebben we het idee dat we de enige toeristen zijn. Bas geeft aan dat er weinig westerse toeristen zijn echter wel Aziatische toeristen die voor ons allemaal op elkaar lijken. We treffen het overigens met het weer: droog en 14 graden.
    In de loop van de middag met de metro richting een andere leuke wijk. Inclusief overstappen zijn dit iedere keer ritten van circa 45 minuten, wat aangeeft hoe groot deze stad is. Het metrostelsel is enorm en niet met Amsterdam te vergelijken.
    Uiteindelijk in deze wijk gegeten om op tijd terug te zijn in het appartement. Op de terugreis worden we getrakteerd op een stevige plensbui: snel 3 paraplu’s gekocht en richting het dichtstbijzijnde metrostation gelopen. Thuis gaat de een nog wat leren, de ander kijkt Ajax (4-0 gewonnen van Utrecht!) of leest een boek.
    Vandaag ruim 25.000 stappen gezet, inclusief de wandeling naar boven langs de muur en slenteren door de winkelstraten. Het zijn er 5.000 meer dan gisteren. Morgen 30.000?