Maandag 11 november 2019

November 11, 2019 in South Korea ⋅ ⛅ 15 °C

Nadat Bas naar de universiteit is vertrokken stappen wij de deur uit op weg naar Bukchon Hanok Village. Dit is een wijk met twee paleizen waar honderden jaren geleden welgestelde mensen woonden in een traditioneel huis: een hanok. In een groot deel van de huizen zitten nu kunstenaars of andere bedrijven. Het is een toeristische attractie waar je net zoals in Volendam je kan omkleden in klederdracht. Er is een groot verschil: je gaat er niet alleen mee op de foto maar je loopt dan, zowel jong als oud, in je gehuurde kleding een paar uur door het dorp. Voor de goede orde: dit hebben wij niet gedaan. Wel hebben we gewandeld door de smalle straatjes van ‘het dorp’.
    Hierna zijn we met de metro richting weer een ander deel van de stad gereisd. Afgelopen dagen was Bas onze metrogids, nu neemt Esther de honneurs waar. Heerlijk wanneer je je hierover geen zorgen hoeft te maken en er alleen maar achteraan hoeft te lopen.
    Aangekomen in de andere buurt koopt Nelly nieuwe wandelsneakers en gaan we op zoek naar gelegenheid voor de lunch. De een houdt het bij pittige rijst met groenten en een ei, de ander kiest voor, onder het mom van je moet alles één keer in je leven geprobeerd hebben, varkenspootjes.
    Inmiddels is het rond 15:00 uur en willen we nog voordat het donker is richting de Seoul Tower. Deze toren staat op een 260 meter hoge berg en is ongeveer 220 meter hoog. Oorspronkelijke gebouwd als uitzendmast, nu een van de attracties van de stad Seoul. In no time met de lift naar het observatiedek op ongeveer 170 meter hoogte waar je natuurlijk een prachtig uitzicht hebt over deze enorme stad.
    Vervolgens gaan we richting huis en komen we bijna gelijktijdig met Bas uit de metro.
    ‘s Avonds tijd voor de volgende eetervaring: de Koreaanse BBQ. In iedere tafel in het restaurant zit een ronde bakplaat die met gas verwarmd wordt. Soort gourmetten, gezellig dus, waar je zelf je eigen vleesje bakt. Leuk en lekker.
    Hierna terug naar het appartement en via ‘beeldbellen’ ook nog even contact gehad met de opa’s en oma.
    De toeristen gaan naar bed en de hardwerkende student bereidt zich nog een paar uur voor voor zijn presentatie van morgen.