Puerto Viejo de Sarapiqui - La Fortuna

October 23, 2022 in Costa Rica ⋅ 🌧 27 °C

Costa Rica is ‘verticaal’ verdeeld in het Caribisch (oost kust) deel en het Pacific (west kust) deel door meerdere bergketens. Vandaag steken we over van oost naar west. Dus deels een reisdag en een excursie per boot door natuurgebied Cano Negro. Anders dan het regenwoud van Tortuguero maar ook de regio waar we ons nu bevinden is regenwoud. Overigens kent regenwoud veel regenval en nevelwoud dat het zich veel in de wolken bevindt echter het regent er ook. Wat regen betreft mogen we overigens niet klagen, af en toe een korte stortbui en de enige keer tot nu toe dat we een poncho aan moesten was op het strand bij de schildpadden.
    Vandaag hebben we 3 verschillende apen gezien: slingeraap, brulaap en de kapucijner aap. De laatste laten zich goed zien en zijn dan ook goed te fotograferen. Met een camera uiteraard beter dan met een iPhone, we vertrouwen er dan ook op dat René mooie plaatjes schiet met zijn camera. Ook zien we allerlei mooie gekleurde vogels en vlinders en meerdere reptielen in de bomen. Onderweg wordt de boot vastgelegd aan een boom en wordt een prima lunch uitgeserveerd, die we eerder bij een restaurant, in thermoboxen hebben opgehaald. Na de boottocht vervolgen we de bustocht naar de eindbestemming voor vandaag La Fortuna, aan de voet van de vulkaan El Arenal. Om de vulkaan lagen 3 stadjes: bij de laatste uitbarsting in 1968 zijn er 2 verwoest en La Fortuna niet. Circa 85 mensen van de 2 dorpen hebben het niet overleefd. Echter de plaatsnaam van La Fortuna was eerst anders: omdat het stadje niet verwoest werd veranderde men deze in La Fortuna, wat het geluk betekent.
    ‘s Avonds geen gezamenlijke maaltijd, maar gek genoeg komen we elkaar bijna allemaal, 12 van de 14 medereizigers, tegen in hetzelfde restaurant, terwijl er tientallen andere eetgelegenheden zijn.