Dag 2 Johannesburg - Graskop

November 2, 2023 in South Africa ⋅ ☁️ 19 °C

Redelijk geslapen, hier en daar wat gesnurk, helaas voor Esther werken haar oordopjes voor geen meter. Na het ontbijt werd de huurauto afgeleverd en zijn we de weg op gegaan om vandaag in totaal 356 kilometer af te leggen. Eerste paar dagen zal het weer even wennen zijn om links te rijden, net zoals dat de richtingaanwijzer en de handle van de ruitenwisser zijn omgedraaid. Wat ook anders is dan gewend: kruispunten. Op iedere hoek van een kruispunt staat een stopbord: als je aankomt moet je dus stoppen en wie als eerste aankomt op het kruispunt mag als eerste weer gaan rijden, ongeacht of je rechtdoor gaat of afslaat.
    Onderweg bij een tankstation gestopt voor enige sanitaire ontspanning: degene die de toiletten schoonmaakt verwacht een ‘centje’, evenals degene die de parkeerplaatsen schoonhoudt.
    De Panorama route is echt een mooie rit met fantastische bergachtige vergezichten. Onderweg hebben we apen gespot en mooi gekleurde vogels.
    Rond 14:00 uur aangekomen in Graskop bij de accommodatie, een groot huis waar 12 mensen kunnen slapen en een eigen bar.
    ‘s Middags een rondje Graskop gelopen en wat inkopen bij de plaatselijke Spar gedaan. Graskop is overzichtelijk en bestaat uit een aantal straten met winkels en restaurants, ook wordt er buiten op straat fruit verkocht.
    Voor het diner hebben we gereserveerd bij Devine Foods At The View: naast prima eten is de ‘view’, ondanks dat het al schemert, schitterend. Met het uitzicht over de vallei lijkt het of het of je in een scène van de Lion King bent beland. Dit beloofd veel goeds voor morgen wanneer we de omgeving verder gaan verkennen.