Zuid-Afrika

November 2023
A once in a lifetime droomreis Read more

Dag 1 Amsterdam - Johannesburg

November 1, 2023 in South Africa ⋅ ☁️ 12 °C

Er zijn van die periodes dat er weken aan je voorbij gaan dat je geen zes gooit: de komende tweeënhalve week is het iedere dag sowieso een zes! Natuurlijk is een rondreis door Zuid-Afrika een fantastisch avontuur maar doordat we dit mogen beleven samen met Esther en Bas wordt dit voor ons een droomreis. Helaas zonder Bernd maar we hebben hem beloofd mooie foto’s door te sturen en goed op elkaar te passen.
    Edith & René hebben ons naar Schiphol gebracht en ‘snorder Bernd’ Esther en Bas. Bizar dat we direct achter elkaar bij Vertrek aankwamen: wanneer je het afspreekt lukt het niet.
    Inchecken en paspoortcontrole verliepen soepel, kopje koffie, spelletje Regenwormen gespeeld en een klein half uur later dan gepland vertrok het vliegtuig van Schiphol voor de elf uur durende reis naar Johannesburg. De vlucht verliep prima: film gekeken, muziek en podcast geluisterd en meerdere kruiswoord puzzels opgelost, beetje turbulentie boven Angola en met 25 minuten vertraging geland op OR Tambo Airport, waar de taxiservice van het hotel voor ons klaarstond. Aangekomen bij het hotel gedoucht en bijna meteen gaan slapen. Vier bedden op een kamer(tje), de laatste keer dat dit gebeurde was tijdens de familievakantie naar Thailand. Morgenochtend wordt de huurauto om 09:00 uur afgeleverd bij het hotel en dan, na het ontbijt, begint de rondreis met de Panorama route van Johannesburg naar Graskop. Zin an!

Dag 2 Johannesburg - Graskop

November 2, 2023 in South Africa ⋅ ☁️ 19 °C

Redelijk geslapen, hier en daar wat gesnurk, helaas voor Esther werken haar oordopjes voor geen meter. Na het ontbijt werd de huurauto afgeleverd en zijn we de weg op gegaan om vandaag in totaal 356 kilometer af te leggen. Eerste paar dagen zal het weer even wennen zijn om links te rijden, net zoals dat de richtingaanwijzer en de handle van de ruitenwisser zijn omgedraaid. Wat ook anders is dan gewend: kruispunten. Op iedere hoek van een kruispunt staat een stopbord: als je aankomt moet je dus stoppen en wie als eerste aankomt op het kruispunt mag als eerste weer gaan rijden, ongeacht of je rechtdoor gaat of afslaat.
    Onderweg bij een tankstation gestopt voor enige sanitaire ontspanning: degene die de toiletten schoonmaakt verwacht een ‘centje’, evenals degene die de parkeerplaatsen schoonhoudt.
    De Panorama route is echt een mooie rit met fantastische bergachtige vergezichten. Onderweg hebben we apen gespot en mooi gekleurde vogels.
    Rond 14:00 uur aangekomen in Graskop bij de accommodatie, een groot huis waar 12 mensen kunnen slapen en een eigen bar.
    ‘s Middags een rondje Graskop gelopen en wat inkopen bij de plaatselijke Spar gedaan. Graskop is overzichtelijk en bestaat uit een aantal straten met winkels en restaurants, ook wordt er buiten op straat fruit verkocht.
    Voor het diner hebben we gereserveerd bij Devine Foods At The View: naast prima eten is de ‘view’, ondanks dat het al schemert, schitterend. Met het uitzicht over de vallei lijkt het of het of je in een scène van de Lion King bent beland. Dit beloofd veel goeds voor morgen wanneer we de omgeving verder gaan verkennen.

Dag 3 Graskop

November 3, 2023 in South Africa ⋅ ☁️ 20 °C

Mocht je van watervallen en/of adembenemende vergezichten houden, Graskop ligt redelijk centraal binnen de Panorama Route om hiervan te kunnen genieten.
    Na het ontbijt had ‘free runner’ Bas zijn première om in een auto te stappen met het stuur rechts en om links te rijden: met vlag en wimpel geslaagd.
    Vandaag hebben we dus meerdere toegangskaartjes gekocht om te genieten van de natuur en het was het dubbel en dwars waard, zo mooi allemaal. Waanzinnig! En wat voel je je als mens nietig met dit wat al miljoenen en miljoenen jaren bestaat op je netvlies.
    Ga deze hoogtepunten van de natuur niet allemaal benoemen, de foto’s spreken immers voor zich, maar een wil ik er toch even uitlichten: Gods Window. Naast een fenomenaal uitzicht bevindt zich boven op de berg een rainforest. Omstreeks deze periode vorig jaar waren we met Edith en René in Costa Rica o.a. in het rainforest. (ja, we realiseren ons dat we erg bevoorrecht zijn) Hier bij Gods Window bevindt zich een miniatuur regenwoud maar wel herkenbaar groen en klam. Apart toch.
    Voor de lunch zijn we teruggegaan naar het restaurant waar we gisteravond hebben gegeten om nu bij daglicht te genieten van het uitzicht.
    ‘s Avonds wederom lekker gedineerd, een accommodatie geboekt voor over 4 dagen in Swaziland en daarna gaan slapen met in gedachten wat ons de komende drie dagen te wachten staat: nog 2 hoogtepunten van de Panorama Route en het Kruger Park.

Dag 4 Graskop - Skukuza

November 4, 2023 in South Africa ⋅ ⛅ 16 °C

Nog maar net bijgekomen van al het moois van de Panorama Route zijn we via Hazyview doorgereden naar onze volgende bestemming: Skukuza. De komende dagen zullen we hiervandaan het Kruger Park gaan verkennen. Wat een geweldig mooi huis, wat mij betreft echt van de buitencategorie. Groot, sfeervol, van alle gemakken voorzien en omringt door rust. Via een bumpy road te bereiken, onderweg werden we welkom geheten door apen en impalas.
    Via de dame die ons ontving hebben we een middag safari geboekt (van 16:00 tot 18:30) en een dag safari voor morgen (van 05:00 tot 16:00)
    Vooraf nog even gerelaxt in de tuin en op tijd werden we opgepikt door een ranger die ons via de Paul Kruger Poort meenam het Kruger park in.
    Wat een ervaring: we hebben gezien o.a. zebra, wrattenzwijn (Pumba), impala, olifant, luipaard, neushoorn, giraf, hyena, gnoe, schildpad en meerdere vogelsoorten. 3 van de big 5 dus, hoewel ik dat niet zo interessant vindt. Waarom is een olifant ‘interessanter’ dan een giraf? Maar wat een een beleving, geweldig genoten met z’n allen. En of het niet genoeg was, ‘s avonds bij het restaurant aan de rivier ook nog nijlpaard en buffel (4e van de big 5) weg kunnen strepen: alleen de leeuw nog en dan zijn we klaar met de big 5. Moet lukken morgen, hebben we tijd genoeg vermoed ik.

Dag 5 Skukuza/ Kruger Park

November 5, 2023 in South Africa ⋅ ☀️ 33 °C

04:15 ging vanochtend de wekker en 05:00 uur stond de ranger voor onze deur. Vandaag wederom een jeep voor ons vieren.
    Onze huis staat op 1 kilometer afstand van de Paul Kruger poort, we waren als eersten bij de poort waarvan om 05:15 de slagboom omhoog ging. We hadden het om dit tijdstip ietsje donkerder verwacht echter het was gewoon al licht.
    De eerste twee van de in totaal 11 uur durende safari verliepen redelijk rustig qua gespotte dieren. Impala’s zie je regelmatig door het hele park heen. Ik denk dat dit de meeste voorkomende diersoort in Kruger is. Voor de roofdieren zijn impala’s een soort McDonalds vertelde onze ranger gisteren. En om maar meteen even verder te borduren op de footprint van gisteren, dag 4: vandaag wel de Big 5 gespot. Olifanten, neushoorns, buffalo’s, luipaarden en nu ook leeuwen. Jammergenoeg niet de volledige Short 5 en ook niet de Ugly 5 kunnen spotten. Misschien morgen, we gaan er nog een nachtje over slapen of we dan met onze huurauto nogmaals het Kruger Park ingaan.
    Maar wat was het toch bijzonder om al die dieren in hun eigen natuurlijke omgeving te zien.
    We hebben aardig wat kilometers afgelegd in die 11 uur, wel onderbroken voor ontbijt en lunch, en voor ons gevoel toch wel een aardig deel van het park inmiddels gezien.
    Mooiste moment van de dag: toch wel de leeuwen. 3 Leeuwinnen en 1 leeuw, waarvan de laatste gewond was aan een van zijn poten en niet echt soepeltjes op afstand achter de dames aansjokte.
    Wat ons overigens opvalt is dat chauffeurs (ook de niet-rangers) bij het passeren de auto even stoppen en informatie uitwisselen. Raampje naar beneden en vragen ‘heb jij recent nog iets bijzonders gespot?’ Het Krugerpark is zo groot als 1/2 Nederland en heeft in verhouding niet veel wegen. Dus in een groot deel kun je gewoon niet met de auto komen met als gevolg dat als er iets is gespot dat er meerdere auto’s staan om foto’s te maken. Al met al best wel een lange dag echter meer dan de moeite waard.
    Er is echter één vraag waar we waarschijnlijk nooit antwoord op zullen krijgen. Vanmorgen om 04:30 deden we de gordijnen open en zagen een een aardige hoop op het terras liggen: welk dier heeft er op ons terras gepoept?

Dag 6 Skukuza - Krugerpark

November 6, 2023 in South Africa

Ah, de housekeeping, een man en een vrouw, had het verlossende antwoord op de vraag wie op ons terras had gepoept: een grote aap! De apen proberen de schuifpuien van het huis te openen om vervolgens binnen alles overhoop te halen. Ook heeft de housekeeping gisteravond een hyena door de tuin zien lopen . Zelf zagen wij vanmorgen impala’s in de tuin.
    Rustig aan gedaan, ontbijten, douchen, via Booking.com reservering gedaan voor St. Lucia en besloten om de route naar Kaapstad met een dag in te korten zodat we in totaal vier dagen in Kaapstad hebben in plaats van drie.
    Gisteravond min of meer al afgesproken dat we wederom het Kruger Park gaan bezoeken, nu op eigen gelegenheid. We verwachten niet alsnog dieren te zien die we nog niet eerder hebben gespot maar het gebeurde toch wel: een soort van wezel stak voor onze auto de weg over. En een kudde olifanten die vlak voor de auto passeerden is toch best een ervaring.
    Van 11:30 tot 17:30 rustig rondgereden en wat ons opviel was dat het een stuk rustiger was dan afgelopen weekend: zal in de Beekse Bergen ook wel het geval zijn, toch? Al met al weer een dag om in te lijsten.

Dag 7 Skukuza - Lobamba (Swaziland)

November 7, 2023 in South Africa ⋅ 🌧 21 °C

‘s Morgens afscheid genomen van de prachtige accommodatie bij het Krugerpark: op naar Lobamba in Swaziland. Ongeveer 320 kilometer en vierenhalf uur rijden. Lobamba hebben we geboekt als tussenstop voor onze doorreis naar St. Lucia.
    Nog maar net onderweg, even voor Hazyview, kan Pekie in opdracht van mevrouw de politieagent zijn auto aan de kant zetten: tijdens inhaalmanoeuvre geflitseflatst, 75 gereden waar 60 is toegestaan. Nou lekker dan, gewoon binnen een week een Zuid-Afrikaans strafblad. Of we even per bank voor februari 2024 ZAR 500 over willen maken. Verder niet over nadenken, geen gas meer op die lolly en door.
    De reis trakteert ons wederom op mooi vergezichten, zowel voor als na de grens met Swaziland. Echter voor het eerst tijdens de vakantie regen, en niet zo’n beetje ook . Gisteren in Kruger nog 35+ graden en nu tikken we 12 graden als ondergrens overdag aan. Op de weg is het geen pretje: veel langzaam rijdend vrachtverkeer en door het slechte zicht lastig met inhalen. Bij de grens is het ook geen pretje: onduidelijkheid troef welke handelingen er moeten gebeuren om Zuid-Afrika uit te komen en Swaziland in. Uiteindelijk komt het goed maar door genoemde omstandigheden doen we er anderhalf uur langer over.
    Avonturiers als we zijn hebben we voor de overnachting twee hutjes geboekt in een natuurpark. Apart zullen we maar zeggen: morgen meer.

Dag 8 Lobamba - St. Lucia

November 8, 2023 in South Africa ⋅ ☀️ 25 °C

Vroeg op want vandaag maken we een rit van vierenhalf uur van Swaziland terug naar Zuid-Afrika, de provincie Kwazoeloe-Natal. De plaats waar we 2 overnachtingen hebben geboekt heet St. Lucia.
    Voordat we vertrekken stoot Peter zijn kop, of beter gezegd schaaft hij met zijn hoofd aan de lage uitgang van de hut. 💩🤕☠️🗣️💣 (meer wil ik er niet over kwijt)
    De reis verloopt soepeltjes, passeren van de grens gaat vlotter en bovenal de zon schijnt, er is geen regen.
    In Swaziland had de telefoon geen bereik dus terug in Zuid-Afrika kunnen we weer WhatsAppen en niet onbelangrijk ook weer footprints uploaden.
    We komen aan bij onze accommodatie, het is een zo goed als nieuw appartement, 3 slaapkamers, 2 badkamers, wasmachine en droger, van alle gemakken voorzien. Het ligt aan ‘de strip’ van dit dorp dus alles wat we nodig hebben kunnen we lopend bereiken.
    St. Lucia ligt enerzijds aan een rivier en anderzijds aan de Atlantische Oceaan en staat bekend om de nijlpaarden die vanuit de rivier aan land komen om ‘s avonds het dorp onveilig te maken (https://www.droomplekken.nl/nieuws/video-nijlpa…)
    Na een snelle lunch stappen we op een boot om nijlpaarden te spotten. De nijlpaarden zwemmen hier niet maar laten zich zinken en lopen over de bodem. Het is het dier dat per jaar de meeste mensen doodt: gevaarlijker dan bijvoorbeeld een leeuw. Het enige waar meer mensen aan komen te overlijden in Zuid-Afrika zijn kokosnoten die uit de boom vallen.
    Naast nijlpaarden spotten we onder andere een visarend en zien we vanaf de boot onder een nest in een boom met misschien wel miljoenen mieren en mooie gele vogeltjes die een ‘bol nestje’ maken in het riet: heel bijzonder.
    ‘s Avonds trakteren Esther en Bas op een heerlijk diner van bao bun, dumpling, wonton en sushi in het populairste restaurant van St. Lucia. Heerlijk, genieten! We hebben überhaupt prima gegeten tot nu toe op deze rondreis.
    Al met al, ondanks voor Peter een minder prettig begin, weer een fijne dag.

Dag 9 St. Lucia

November 9, 2023 in South Africa ⋅ ☁️ 19 °C

Vandaag over de helft van de Zuid-Afrika rondreis en tijd voor enige lichaamsbeweging. Dit laatste is er aardig bij ingeschoten tot nu toe. Na een gezond en voedzaam ontbijt worden de wandelschoenen (of Adidas slippers, Bas) ondergebonden en vertrekken we richting strand om uit te kijken over de Indische Oceaan in de hoop (tegen beter weten in) een verdwaalde walvis te spotten.
    Resultaat van vandaag: ruim 22:000 stappen, iets meer dan 14 kilometer afgelegd, zweet op de rug en jammergenoeg geen walvis gezien.
    Zeker nog even tot de enkels in het oceaanwater gestaan, stond niet op de bucket list voor vandaag maar het is meer het idee. Qua drukte is het zeer rustig op het strand. Slechts 2 strandliefhebbers in een strandstoel gezien, meerdere mensen (m/v) die vanaf het strand staan te vissen, twee handjes vol mede-wandelaars tegengekomen en een aantal tractoren die snelle boten en jetski’s naar de kustlijn brengen.
    Verder geen spectaculaire gebeurtenissen meegemaakt, nou ja behalve misschien dat we een beetje de weg kwijt waren op de terugweg naar de bewoonde wereld.
    Weer aangekomen op de strip van St. Lucia moe maar voldaan op een terrasje gezeten, terug naar het appartement, douchen, wat lezen, dineren, spelletje gespeeld, Ajax gekeken en naar bed.
    Prima dag ter voorbereiding op de reisdag, inclusief binnenlandse vlucht, van morgen.
    Los van deze dag maar meer in het algemeen: tot nu toe hebben we echt iedere keer lekker gegeten, inclusief volgens de liefhebbers onder ons prima wijntjes en voor een meer dan vriendelijke prijs. Hoort ook de vakantie experience.

Dag 10 St. Lucia - Jeffreysbaai

November 10, 2023 in South Africa ⋅ 🌙 22 °C

Vandaag twee uur rijden, auto inleveren, binnenlandse vlucht van een uur van Durban naar Port Elizabeth, auto ophalen en weer twee uur rijden naar Jeffreys Baai. Het ging allemaal best soepel. Vliegtuig had slechts 15 minuten vertraging, onderweg enkele verkeers- opstoppingen wegens wegwerkzaamheden maar al met eerder dan verwacht aangekomen in Jeffreysbaai. Weer een bijzondere locatie, gelegen aan de kust, qua huizen best te vergelijken met de wijk Zonnedael uit Flodder. In dit geval een ommuurde compound echter hier met op slechts enkele kilometers afstand een sloppenwijk cq township. Niet eerder zo’n enorm groot contrast ervaren als hier. Onze accommodatie is overigens mooi aan de buitenkant echter oubollig ingericht. Voor een overnachting met ontbijt verder prima.
    s’ Avonds gegeten in een strandtent genaamd Tappas. Geen Spaanse hapjes maar overvolle borden. Apart, wetende dat ze even verderop worstelen met hun bestaan.