Dag 5 Skukuza/ Kruger Park

November 5, 2023 in South Africa ⋅ ☀️ 33 °C

04:15 ging vanochtend de wekker en 05:00 uur stond de ranger voor onze deur. Vandaag wederom een jeep voor ons vieren.
    Onze huis staat op 1 kilometer afstand van de Paul Kruger poort, we waren als eersten bij de poort waarvan om 05:15 de slagboom omhoog ging. We hadden het om dit tijdstip ietsje donkerder verwacht echter het was gewoon al licht.
    De eerste twee van de in totaal 11 uur durende safari verliepen redelijk rustig qua gespotte dieren. Impala’s zie je regelmatig door het hele park heen. Ik denk dat dit de meeste voorkomende diersoort in Kruger is. Voor de roofdieren zijn impala’s een soort McDonalds vertelde onze ranger gisteren. En om maar meteen even verder te borduren op de footprint van gisteren, dag 4: vandaag wel de Big 5 gespot. Olifanten, neushoorns, buffalo’s, luipaarden en nu ook leeuwen. Jammergenoeg niet de volledige Short 5 en ook niet de Ugly 5 kunnen spotten. Misschien morgen, we gaan er nog een nachtje over slapen of we dan met onze huurauto nogmaals het Kruger Park ingaan.
    Maar wat was het toch bijzonder om al die dieren in hun eigen natuurlijke omgeving te zien.
    We hebben aardig wat kilometers afgelegd in die 11 uur, wel onderbroken voor ontbijt en lunch, en voor ons gevoel toch wel een aardig deel van het park inmiddels gezien.
    Mooiste moment van de dag: toch wel de leeuwen. 3 Leeuwinnen en 1 leeuw, waarvan de laatste gewond was aan een van zijn poten en niet echt soepeltjes op afstand achter de dames aansjokte.
    Wat ons overigens opvalt is dat chauffeurs (ook de niet-rangers) bij het passeren de auto even stoppen en informatie uitwisselen. Raampje naar beneden en vragen ‘heb jij recent nog iets bijzonders gespot?’ Het Krugerpark is zo groot als 1/2 Nederland en heeft in verhouding niet veel wegen. Dus in een groot deel kun je gewoon niet met de auto komen met als gevolg dat als er iets is gespot dat er meerdere auto’s staan om foto’s te maken. Al met al best wel een lange dag echter meer dan de moeite waard.
    Er is echter één vraag waar we waarschijnlijk nooit antwoord op zullen krijgen. Vanmorgen om 04:30 deden we de gordijnen open en zagen een een aardige hoop op het terras liggen: welk dier heeft er op ons terras gepoept?