Dag 8 Lobamba - St. Lucia

November 8, 2023 in South Africa ⋅ ☀️ 25 °C

Vroeg op want vandaag maken we een rit van vierenhalf uur van Swaziland terug naar Zuid-Afrika, de provincie Kwazoeloe-Natal. De plaats waar we 2 overnachtingen hebben geboekt heet St. Lucia.
    Voordat we vertrekken stoot Peter zijn kop, of beter gezegd schaaft hij met zijn hoofd aan de lage uitgang van de hut. 💩🤕☠️🗣️💣 (meer wil ik er niet over kwijt)
    De reis verloopt soepeltjes, passeren van de grens gaat vlotter en bovenal de zon schijnt, er is geen regen.
    In Swaziland had de telefoon geen bereik dus terug in Zuid-Afrika kunnen we weer WhatsAppen en niet onbelangrijk ook weer footprints uploaden.
    We komen aan bij onze accommodatie, het is een zo goed als nieuw appartement, 3 slaapkamers, 2 badkamers, wasmachine en droger, van alle gemakken voorzien. Het ligt aan ‘de strip’ van dit dorp dus alles wat we nodig hebben kunnen we lopend bereiken.
    St. Lucia ligt enerzijds aan een rivier en anderzijds aan de Atlantische Oceaan en staat bekend om de nijlpaarden die vanuit de rivier aan land komen om ‘s avonds het dorp onveilig te maken (https://www.droomplekken.nl/nieuws/video-nijlpa…)
    Na een snelle lunch stappen we op een boot om nijlpaarden te spotten. De nijlpaarden zwemmen hier niet maar laten zich zinken en lopen over de bodem. Het is het dier dat per jaar de meeste mensen doodt: gevaarlijker dan bijvoorbeeld een leeuw. Het enige waar meer mensen aan komen te overlijden in Zuid-Afrika zijn kokosnoten die uit de boom vallen.
    Naast nijlpaarden spotten we onder andere een visarend en zien we vanaf de boot onder een nest in een boom met misschien wel miljoenen mieren en mooie gele vogeltjes die een ‘bol nestje’ maken in het riet: heel bijzonder.
    ‘s Avonds trakteren Esther en Bas op een heerlijk diner van bao bun, dumpling, wonton en sushi in het populairste restaurant van St. Lucia. Heerlijk, genieten! We hebben überhaupt prima gegeten tot nu toe op deze rondreis.
    Al met al, ondanks voor Peter een minder prettig begin, weer een fijne dag.