Hiken van vulkanen Acatenango en Fuego

August 30, 2019 in Guatemala ⋅ ⛅ 18 °C

Tweedaagse hike van vulkaan Acatenango summit (3976m) en vulkaan Fuego. 500 verdiepingen en 25.000 stappen op dag 1.

Beeld: https://youtu.be/zOc83rhnEQA

De foto die ik een maand geleden van de Acatenango hike zag is waar mijn trip naar Guatemala mee begon. In Colombia zag een goed weather window ontstaan en plande ik deze hike in.

Deze hike is onder (sportieve) reizigers vrij populair. Niet zonder reden want het ligt dichtbij Antigua, je krijgt zicht op de actieve lava vulkaan Fuego, een prachtige sunrise vanaf de summit en de kosten zijn welgeteld 60 euro. Je moet alleen wel zelf in twee dagen en 1800 hoogtemeters naar boven en weer beneden hiken. Op meer dan 3500 meter hoogte boven zeeniveau.

Met een groep van 16 personen, allen backpackers van rond mijn leeftijd vertrokken we naar de start van de hike. Naast mij geen enkele Nederlander, wat een uitzondering is in dit soort groepen. Wel Duitsland, Nieuw Zeeland, Mexico, Engeland, Frankrijk en Australië.

Na ongeveer drie uur en 1300 hoogtemeters hiken komen we aan op het basecamp. Het basecamp van de Acatenango is een prachtig plekje en geeft uitzicht op de actieve Fuego vulkaan. De Fuego vulkaan is zo actief dat we om de 30 minuten enorme knallen horen en rookwolken zien opstijgen. Een vulkaan zoals je je dit voorstelt. Het gaat dag en nacht door, waarbij je in de avond het lava kan zien. Enorm natuurgeweld. Vorig jaar juni (2018) was de zwaarste eruptie ooit, waarbij honderden doden zijn gevallen in omliggende dorpjes en Guatemala in rouw dompelde.

In strandstoelen en met een zonnetje aanschouwen we het uitzicht vanuit het basecamp. De erupties worden met verwondering en Oehhh en Ooohs ontvangen. Ik wist niet dat dit zo zichtbaar bestond.

In het basecamp lunchen en relaxen we totdat onze gids ons in de namiddag de keuze geeft om ook nog de vulkaan Fuego, de actieve vulkaan waar we al de hele middag zicht op hebben, te beklimmen. Vanuit dit viewpoint kom je op onwerkelijk dichtbij de Fuego vulkaankrater, waarbij je in het donker perfect zicht krijgt op de lava erupties. Het is alleen nog minimaal drie uur hiken, veel hoogtemeters en in het donker terug. Met 6 van de 16 personen gaan we de uitdaging aan. Gewapend met warme kleren, een helm en hoofdlamp om 16.00 op pad. We zullen pas in de avond weer in het basecamp terugkeren.

Het pad is mul zand en grind en dat maakt hiken niet makkelijker. Na 2 uur de ene vulkaan af en de andere komen we met zonsondergang bij het viewpoint van Vulkaankrater Fuego aan.

Als we op het hoogste punt de bocht om komen blijkt de windsnelheid krankzinnig hard. Met ons groepje zoeken we zittend achter liggende stenen dicht tegen elkaar aan enige dekking. Zand en grind vliegen in de rondte, spullen waaien uit je handen als je het niet stevig vasthoudt en praten met elkaar lukt amper meer.

Terwijl we zitten en de wind tegen ons aan beukt kijken we naar zonsondergang, de indrukwekkend snel bewegende wolkenpartijen en de top van de Fuego Vulkaan. Totdat we een enorme explosie horen en we lava uit de vulkaan Fuego zien spuwen. Wow. Met eigen ogen en op paar honderd meter afstand zien we de gigantische vulkaan eruptie. Tot drie keer toe terwijl we daar zitten. Onwerkelijk en bijzonder.

De sterke wind lijkt echter per minuut heviger te worden en maakt langer blijven onmogelijk. In het donker en beide kanten een afgrond best intimiderend. We moeten van die vulkaanhelling af. Onszelf zo klein mogelijk makend en sommige personen in elkaar gearmd richting het punt van de afdaling. Pas bij de afdaling lopen we meer beschut. De gids had deze windsnelheid in drie jaar nog nooit meegemaakt.

In het donker en met het licht van de hoofdlamp, de knallen van de vulkaan op de achtergrond beginnen we aan de tocht terug richting het basecamp van Acatenango . Vulkaan Fuego af, Acatenango op. Waar we 20.00 in de avond met z'n zessen en gids weer bij het basecamp aankomen. Redelijk uitgeput. Vandaag 4 uur extra onderweg geweest. We ploffen neer rondom het kampvuur en roosteren marshmallow.

Volgens sommige is de hike naar Fuego de zwaarste hike die ze ooit hebben gemaakt. Brutal noemen ze het. 5 van de 6 personen besluiten de sunrise hike naar de Summit vannacht niet meer te doen. Ze zijn te vermoeid. De stappenteller geeft vandaag 500 verdiepingen en 25.000 stappen aan. Mijn Strava app 13 km en 1850 hoogtemeters. Dat is bijna twee keer de hoogte van Alpe d'Huez, op 3650 meter boven zeeniveau. Hoeveel loop je op een gemiddelde kantoordag?

Na het eten duikt iedereen zijn bed in en probeer ik met camera en een statief nog een vulkaaneruptie vast te leggen. Wanneer krijg je zo'n kans. Het vraagt geduld. Koude wind in de buitenlucht en zoeken naar de juiste met instellingen. Niemand is meer wakker, zelfs de gidsen liggen al in hun tent, maar na 40 minuten krijg ik mijn eigen moment supreme. Een enorme lava eruptie van de vulkaan Fuego waarbij ik op het juiste moment de sluitertijd indruk. Het levert uniek beeld op. Lava stroomt aan beide kanten de top af. Zie foto boven deze blog.

Om 23.00 duik ik ook mijn slaapzak in op een luchtbed zij aan zij met de andere personen krijg ik nog een paar uur slaap. Met op de achtergrond de knallen van Vulkaan Fuego. Nog 4 uur tot de volgende klim.

Om 3.45 in de nacht gaat de wekker alweer. Tijd voor de hike naar de summit van de vulkaan Acatenango. Van de 16 personen zijn er nu nog maar 2 die de beklimming naar de summit willen maken. Ik en een backpackster uit Londen. Nadat ik zelf de gids heb wakker gemaakt, gaan we in het holst van de nacht omhoog. Niet extreem lang of moeilijk maar wel het steilste stuk van de hike. Zoals je een glacier beklimt loop ik nu op vulkaangrind omhoog. Met de lichten van Guatamala City in de verte.

Na anderhalf uur en 400 hoogtemeters komen we met zonsopgang aan op de top. 3996 meter boven zeeniveau. Het is koud en veel wind maar adembenemend mooi.

Tientallen vulkanen in de verte, Lake Atitlán, een sunrise en Vulkaan Fuego prominent op de voorgrond. We aanschouwen het geheel voor zo'n 30 minuten. Prachtig.

Na de summit volgt de afdaling naar beneden. Wat sneller gaat omdat je door het mulle zand je lichaam meer naar beneden kan laten vallen. Eerst naar het basecamp en na een kop koffie en ontbijt vanuit daar met de hele groep naar het beginpunt van de trail.

Aan het einde van de ochtend komen we aan in Antigua. Een highlight in deze reis....

Beeld en geluid van deze geweldige trip: