Artic boat safari

February 11, 2020 in Norway ⋅ 🌧 2 °C

Alles is bewolkt en het is aan het dooien. Nu kunnen we eindelijk de omgeving zien en die is prachtig ook al is er geen zon. We gaan ontbijten in het restaurant, het buffet is uitgestald op een bootje. Het restaurant is slechts 2 maanden open en helemaal vernieuwd. Ook de kamers is men aan het renoveren, waarschijnlijk dat we hierdoor een appartement hebben gekregen ipv een kamer boven het restaurant. Het ontbijt is niet zo uitgebreid maar wel lekker en goed verzorgd. Om 10:30u vertrekken we op een coastal boat safari tussen de fjorden van senja. Eerst trekken we een mooi geel thermopak aan en gaan aan boord van een nieuw bootje. 10 personen + gids en kapitein en bootje vol. We varen eigenlijk de volledige fjord rond waar het dorpje aan ligt. Aan de kant van de open zee even vol gas oversteken waarbij de boot serieus schuin hangt. Onderweg zien we enkele zeearenden, seals en aan de oever spot Peggy een rendier. Verder is het bewolkt met hier een daar een opening in de wolken en af en toe regen. Na een mooie tocht zijn we omstreeks 13:00uur terug aan het hotel. Om 14:00 uur krijgen we onze lunch in het restaurant. Nu mogen we niet kiezen en is er voor iedereen fishcake met salade en toast. Een grote portie en best wel lekker. 44 NOK voor een frisdrank is ook genoeg. Na het eten gaan we wat wandelen en dronen op het einde van het dorp. De drone doet weer raar maar toch kan ik vliegen al is het zonder beeld. Deze ochtend werkte het perfect. Om 16:uur is het al donker en zo veel hebben we niet gezien want halverwege moesten we terug om onze spikes te halen wegens te glad. Tegen dat we terug boven en aan het startpunt van de wandeling waren begon de schemering al. Met temperaturen net boven het vriespunt overdag en regen worden de wegen zeer glad en vermits het hier heuvelachtig is niet makkelijk wandelen.
    Omstreeks 19:00 uur gaan we eten, beide een hamburger met frietjes, das al even geleden, het broodje is rijkelijk belegd en met een pintje erbij smaakt het heerlijk.
    Om 20:15 uur verzamelen we voor onze noorderlicht safari. Eerst een film van een half uur over de verschillende legendes en daarna hoe het ontstaat. Het meeste weten we al maar het was een goede opfrissing. Om 21:00 uur vertrekken we met 2 busjes waarin elk 3 koppels zitten op onze jacht. Het is nog steeds volledig bewolkt dus de kans is klein en de verwachtingen laag. De gids brengt ons naar 3 verschillende plaatsen waar er volgens hen meer kans is daar de bewolking blijft hangen achter de bergen soms een er zo openingen ontstaan in het dichte wolkenpak. op de eerste plaats hebben we een uitzicht over een baai en dorpje maar geen noorderlicht. Al is er een kleine groene schijn in een kleine opening in de lucht. De grotere openingen zijn aan de verkeerde kant en geen groen. Na een half uur kijken rijden we verder en onderweg zien we het noorderlicht, snel een plaatsje naast de weg kiezen en hier is het dan, onverwacht en met vlagen komt het op en verdwijnt weer. Toch nog hevig genoeg om de mooie golvende bewegingen te zien en zelfs met het blote oog een groene kleur.
    Als het wat later opnieuw verdwenen is rijden we tot aan het strand en hebben terug geluk al is het iets minder nu. Blij rijden we tegen 00:15 terug de parking op aan het hotel.