Noors Lapland 2020

February 2020
Opnieuw trekken we met Voight Travel naar Lapland.
Nu naar Tromso de hoofdstad van het noorderlicht zoals ze genoemd word. Daarna varen we naar het eiland Senja wat ze klein Noorwegen noemen.

Vroeg opstaan

February 8, 2020 in Norway ⋅ ⛅ 5 °C

Wekker loopt af om 02:00u snel klaarmaken en om 2:40u vertrekken we met de auto naar Schiphol. Recht naar P3 lang parkeren en even zoeken tussen de smalle plaatsen. Bagage afgeven en naar de gate. Om 06:00u boarden en opstijgen om 6:30. Een vlucht van 2:40 uur en we landen veilig in Tromso. Een 15 min. Rijden en we zijn aan het hotel omstreeks 10:00 uur. Inchecken kan pas om 15:00u ! We kunnen wel de bagage afgeven en gaan op verkenning in de stad. Eerst kijken waar we morgen moeten zijn voor de excursie en dan langst de winkeltjes, er is een marktje en een kampioenschap lassowerpen over geweien. We zien de halve finale en de winnaar won uiteindelijk ook de finale. Er is een opening van een nieuw gebouw, een bank maar ook een soort buurthuis en we gaan even binnen kijken en eten mee gebakjes. De desserts van hier gaan we lusten. Tegen 14:00 u proberen we of de kamer klaar is maar nog niet dus nog wat wachten in de lobby. De zon gaat onder om 15;06u en dus missen we het beste uur voor foto’s door dit late inchecken. Eigenlijk zijn we beiden al redelijk moe maar toch wandelen we naar de kerk aan de overkant van het water. De wegen zijn half besneeuwd en met de hoge temperatuur is alles spekglad. We hebben liever dat het goed vriest das veel veiliger. Als we aan de kerk zijn is het net 5 uur en laat nu juist vamndaag de kerk een uurtje vroeger sluiten en dus mogen we niet binnen. We wandelen terug over de 1,8km lange brug en gaan iets eten bij circkel K. Daarna wagen we opnieuw over de brug naar de kabelbaan te wandelen maar de pijp van Peggy is uit en net voor de kabelbaan keren we om. Al ben ik daar niet rouwig om want mijn voeten doen al behoorlijk pijn. De hemel is volledig dicht met 1 kleine opening en de kans op noorderlicht is zo klein dat naar de kamer gaan. Ondertussen is het 21:00 uur en hebben we 24684 stappen gedaan wat 16,7 km is. Morgen opnieuw vroeg op want om 9:00 uur moeten we op de boot zitten.Read more

Fjord & Wildlife cruise Tromsø

February 9, 2020 in Norway ⋅ ☁️ 1 °C

Opstaan om 6:00 uur, goed geslapen al was ik wel vroeg te vroeg wakker. Een lekker ontbijt waar iets te veel Chinezen te dicht zitten. Als ik hen gisteren in de lobby en vandaag in het restaurant bezig zie verschiet ik er niet van dat er virussen uitbreken in China? Wat een stelletjes viezerikken. We gaan naar de pier waar we op een nieuwe catamaran stappen enorm 9:00u vertrekken we op cruise. Het schip is elektrisch aangedreven in de haven en op smalle stukken, in open water schakelt hij over op normale aandrijving. Het weer is niet zo goed en uiteraard geen wildlife want die zijn al maanden weg en dit jaar maar sporadisch langst geweest. Ze verwachten binnen enkele jaren terug meer daar dit een cyclus is. Op het eindpunt gaan ze met een drone onder water maar buiten helder water, een zandbodem met wel wat wier en zee-egels geen groot leven. Als we terug varen komt de zon er door en plots is alles veel mooier, we passeren een vissersdorp welke enkel met de boot bereikbaar is en dan terug naar Tromsø.
    Even iets halen in de winkel en afgeven in het hotel waarna we gaan eten want we hebben honger. Een lekkere wrap maar we moeten wel lang wachten waardoor we de schemer weer missen
    op de berg waar we heen gaan. We wandelen voorbij de kerk naar de Fjellstua welke een kabelbaan is. Boven hebben we prachtig zicht op Tromsø en hopelijk het noorderlicht. Er is niet veel wind maar wel bewolkt, even iets drinken (2 chocomelk voor 90 NOK) om de tijd te doven en hopelijk later meer kans maar de vooruitzichten zijn niet goed. Tegen 19:00u is het volledig dicht en zie je de volle maan ook niet meer, we gaan dan maar terug en passeren nog aan de bibliotheek, mooi modern en alle dagen open van 7 tot 22 uur. Terug op de kamer hebben 17.651 stappen en 12,6 km gewandeld. Foto’s opladen en klaar maken om te slapen, toch heb ik het gevoel dat er iets is en dus ga ik even op zoek naar een locatie in het hotel waar ik goed zicht heb voor het noorderlicht. Dat is er dus niet maar ik zie zie wel verschillende mensen op dat verdomde cruiseschip wijzen naar een kant en foto’s nemen. Aan de lift is een glas partij waar ik naar dezelfde kant kan kijken en zie een groene schijn. Snel Peggy halen, aankleden en naar buiten. We zien aan de waterkant nog het laatste kwartier van het noorderlicht, een vage schijn maar toch iets. Wat later is het weg en blijven we nog even wachten maar tegen 00:00uur gaan we toch maar slapen.

Tromso en Senja Mefjord Brygge

February 10, 2020 in Norway ⋅ 🌧 1 °C

Redelijk geslapen en rustig gaan ontbijten waarna we de koffers pakken en gaan uitchecken. We plaatsen de koffers in de kofferkamer en wandelen naar Polaria voor een bezoek aan de seals. Eerst 2 films op een scherm van 3M hoog en 21m breed, de eerste over artic wildlife in spitsbergen en de tweede over het noorderlicht. Daarna gaan we kijken hoe de zeehonden worden gevoed en naar verschillende zeedieren die je hier vind zoals Anemonen. Veel van deze dieren vind je ook in Zeeland bij het duiken.
    Na dit bezoek gaan we in een winkelcentrum iets eten en nog wat door Tromsø slenteren tot het tijd is om onze bagage op te halen. Ondertussen is het beginnen sneeuwen wat de weg nog gladder maakt.
    Met onze bagage moeten we 250m wandelen naar de ferry. Via de app kopen we 2 tickets naar lysness. Een uurtje varen en dan worden we opgehaald en naar onze accommodatie gebracht. Een trip van 45min. spijtig dat het al lang donker is zo dat we niets van de omgeving kunnen zien. We zijn met 8 personen en zullen ook de excursies met deze groep doen.
    Na onze sleutel krijgen we een beetje uitleg over de excursies en vooral de planning voor de rest van de week en worden we naar de kamers gebracht. Onze kamer heet noorderlicht 1 en op een goede locatie met prachtig zicht. Een groot terras, 5 slaapkamers, 2 badkamers en salon en keuken. Helaas geen dubbel bed dus eerst nog wat interieurs aanpassen. Daarna gaan we eten, Peggy neemt kabeljauw en ik neem eland. We hebben vol pension en savonds een 2 gangen diner, dranken elke avond af te rekenen. Een pintje kost 89 NOK!
    Na het lekkere eten nog een kleine wandeling maar in hert donker zie je niet zo veel dus dan maar bloggen en slapen.

Artic boat safari

February 11, 2020 in Norway ⋅ 🌧 2 °C

Alles is bewolkt en het is aan het dooien. Nu kunnen we eindelijk de omgeving zien en die is prachtig ook al is er geen zon. We gaan ontbijten in het restaurant, het buffet is uitgestald op een bootje. Het restaurant is slechts 2 maanden open en helemaal vernieuwd. Ook de kamers is men aan het renoveren, waarschijnlijk dat we hierdoor een appartement hebben gekregen ipv een kamer boven het restaurant. Het ontbijt is niet zo uitgebreid maar wel lekker en goed verzorgd. Om 10:30u vertrekken we op een coastal boat safari tussen de fjorden van senja. Eerst trekken we een mooi geel thermopak aan en gaan aan boord van een nieuw bootje. 10 personen + gids en kapitein en bootje vol. We varen eigenlijk de volledige fjord rond waar het dorpje aan ligt. Aan de kant van de open zee even vol gas oversteken waarbij de boot serieus schuin hangt. Onderweg zien we enkele zeearenden, seals en aan de oever spot Peggy een rendier. Verder is het bewolkt met hier een daar een opening in de wolken en af en toe regen. Na een mooie tocht zijn we omstreeks 13:00uur terug aan het hotel. Om 14:00 uur krijgen we onze lunch in het restaurant. Nu mogen we niet kiezen en is er voor iedereen fishcake met salade en toast. Een grote portie en best wel lekker. 44 NOK voor een frisdrank is ook genoeg. Na het eten gaan we wat wandelen en dronen op het einde van het dorp. De drone doet weer raar maar toch kan ik vliegen al is het zonder beeld. Deze ochtend werkte het perfect. Om 16:uur is het al donker en zo veel hebben we niet gezien want halverwege moesten we terug om onze spikes te halen wegens te glad. Tegen dat we terug boven en aan het startpunt van de wandeling waren begon de schemering al. Met temperaturen net boven het vriespunt overdag en regen worden de wegen zeer glad en vermits het hier heuvelachtig is niet makkelijk wandelen.
    Omstreeks 19:00 uur gaan we eten, beide een hamburger met frietjes, das al even geleden, het broodje is rijkelijk belegd en met een pintje erbij smaakt het heerlijk.
    Om 20:15 uur verzamelen we voor onze noorderlicht safari. Eerst een film van een half uur over de verschillende legendes en daarna hoe het ontstaat. Het meeste weten we al maar het was een goede opfrissing. Om 21:00 uur vertrekken we met 2 busjes waarin elk 3 koppels zitten op onze jacht. Het is nog steeds volledig bewolkt dus de kans is klein en de verwachtingen laag. De gids brengt ons naar 3 verschillende plaatsen waar er volgens hen meer kans is daar de bewolking blijft hangen achter de bergen soms een er zo openingen ontstaan in het dichte wolkenpak. op de eerste plaats hebben we een uitzicht over een baai en dorpje maar geen noorderlicht. Al is er een kleine groene schijn in een kleine opening in de lucht. De grotere openingen zijn aan de verkeerde kant en geen groen. Na een half uur kijken rijden we verder en onderweg zien we het noorderlicht, snel een plaatsje naast de weg kiezen en hier is het dan, onverwacht en met vlagen komt het op en verdwijnt weer. Toch nog hevig genoeg om de mooie golvende bewegingen te zien en zelfs met het blote oog een groene kleur.
    Als het wat later opnieuw verdwenen is rijden we tot aan het strand en hebben terug geluk al is het iets minder nu. Blij rijden we tegen 00:15 terug de parking op aan het hotel.

Vrije dag vandaag

February 12, 2020 in Norway ⋅ ☁️ 0 °C

Geen activiteiten gepland dus uitslapen tot 8:30u eten en dan zien we wel.
    Na het ontbijt gaan we sneeuwschoenen halen en wandelen we richting grot. Dit is een plaats waar in 1300 de mensen gingen schuilen voor de Russische kapers die hier in de wateren rondvaarden. Een mooie wandeling met de sneeuwschoenen maar de grot blijkt maar een kleine verborgen inham te zijn onder een holle steen. Hier noemen ze het ‘Russehula’, een plaatselijke visser toont ons vriendelijk de weg. Na deze wandeling zijn we net op tijd terug voor het middagmaal van 14:00u. Toast met 2 hamburgers en een eitje op. Hier noemden ze het een soort van gehaktbal maar dan plat? Best wel lekker en zeker genoeg. Na het eten eerst dronen en dan wandelen we naar het naast gelegen dorpje. Dit is een wandeling van 5 Km maar er is geen voetpad dus moeten we op de weg lopen. Best wel gevaarlijk maar zonder kleerscheuren halen we het dorpje al is er niets te zien. In de supermarkt kopen we nog drinken en wandelen dan terug. Ondertussen is het al donker aan het worden en de laatste 4 Km liften we en kunnen met een plaatselijke meerijden die ons aan het hotel afzet. Dan nog wat rusten en om 19:00uur gaan we opnieuw eten. Stefaan neemt de rendierbout, panna cotta en een biertje. Peggy neemt een pastinaak soep en als dessert een mudcake met kriekjes. Extra kost 169 NOK maar opnieuw lekker en veel. Omstreeks 20:30u vertrekken we opnieuw met de sneeuwschoenen in een sneeuwstorm de berg op. Alles is bewolkt maar toch proberen we. Op de berg is een hutje en een uitzichtpunt en daar wachten we op het noorderlicht. Tussen de wolken komt er hier en daar een opening en inderdaad het noorderlicht. Veel is er niet zichtbaar en de wind is ijzig koud. Om 22:00u geven we het op en gaan terug. Het wandelen zelf in het donker is wel leuk. Peggy is een beetje verkleumd van de koude door het stilstand wachten. Snel ons warme bed in en slapen maar.Read more

Snowshoe dag

February 13, 2020 in Norway ⋅ ⛅ 0 °C

Na het zelfde maar lekkere ontbijt gaan we wandelen met de sneeuwschoenen. We starten links in het dorp en wandelen tot aan de voet van de berg helemaal tot aan de andere kant van het dorp. Tussen de bevroren meren en
    ‘bossen’ tot het uitzichtpunt boven op de berg. Hier staat een gedenkteken voor de overleden vissers. Net op tijd terug voor het middageten hebben we toch 7 Km gewandeld en 3 keer gedroned. Om te eten krijgen we ‘bakelauw’ een soort vissoep met aardappelen. Een grote portie best wel lekker. Na de middag kijken we een film op de iPad, dronen voor de laatste keer, lezen en dus niets speciaal. Om 19:00u opnieuw gaan eten, Stefaan neemt de Moose en Peggy heilbot uit de fjord waar we verblijven. Om 20:30u vertrekken we met 8 andere op sneeuwschoenwandeling. Het is net dezelfde route die we deze ochtend hebben gedaan alleen nu met gids, groep en in het donker. Hier betaal je dan normaal 995 Nok voor per persoon. De voorspellingen zijn goed maar het weer luistert niet en dus geen open luchten op de juiste momenten. We zien even een glimp van het noorderlicht maar voor ons telt dit niet mee. Onderweg krijgen we thee aangeboden en word er een vuur gemaakt. Gezellig en mooi en raar dat de sneeuw die in contact komt met de vlammen niet smelt! Moe gaan we tegen 00:30u slapen. Morgen terug naar Tromsø.

Terug naar Tromsø met de Hurtigruten

February 14, 2020 in Norway ⋅ ⛅ 0 °C

Na het ontbijt een uurtje rijden naar Finnsnes waar we de Hurtigruten nemen. Dit is een kleine cruise die de route van de oude postboot volgt van Bergen tot Kirkiness. Wij doen maar een heel klein stukje. Om 9:35u vertrekken we aan het hotel. Nu kunnen we wel iets van de omgeving zien daar het bij aankomst donker was. Het is mistig in een deel van de fjord en even later weer open, ik wist niet dat het weer zo snel kan omslaan. Het busje zet ons af recht voor de ingang van het schip. Even inchecken en de bagage in de bagage ruimte plaatsten en stipt op tijd vertrekken we. Na een 15 min. komt de zon erdoor en is het prachtig zicht. Het is wel frisjes buiten dus gaan we vooraan in de Panoramic room ‘Troll’ zitten maar dan komt er mist voor het volgende uur. Sneeuw en zicht nul. Als we bijna in Tromsø zijn klaart het terug op. Na de reis nog even te voet naar het Radisson Blu hotel voor voor onze laatste overnachting.onze bagage in de kamer plaatsen en dan gaan we naar het Polar museum. Een mooi museum maar de onderwerpen zijn niet zo leuk, een zaal over het doodslaan van zeehondjes, over de moord op ijsberen en poolvossen en nog een beetje over de verschillende expedities van vroeger en hoe men overleefde in de winter tijdens de vangsten.
    Hierna gaan we nog even shoppen en iets eten daarna douchen en klaarmaken voor onze laatste avondwandeling, hopelijk trekt het nog open want deze middag heeft het behoorlijk gesneeuwd. Tegen 21:00u is het nog steeds niet open al is er hier en daar een gaatje in de lucht. Even drinken halen in de shop wat verder in de straat, nog even enkele testfoto’s nemen maar er is niets dus gaan we terug naar de kamer, het is tenslotte Valentijn vandaag 😘 morgen vroeg op voor ontbijt en de terugvlucht.

Naar huis

February 15, 2020 in Norway ⋅ ☀️ -6 °C

Opstaan om 6:30u klaarmaken en rustig gaan ontbijten. We nemen de express bus naar de luchthaven terwijl de rest een bus van Voigt neemt 10min. later. Op de luchthaven inchecken en dan wandelen we nog even naar het meer voor een laatste foto. Om 10:00u boarding en nu hebben we nog een tussenlanding in Kiruna in Zweden. Hier word er getankt en daarna stappen ere 40 mensen op. Er zijn nog veel lege plaatsen op het vliegtuig dus niemand naast ons. Nog een vlucht van 2:50u en we landen 30 min. te vroeg om 14:45 in Schiphol. Bagage afhalen en dan de bus naar de parking en nog een 2 uur rijden naar huis. Een laatste stop bij het frituur voor echte Belgische frieten en om 18:15u zijn we eindelijk thuis. Het was een goede reis alk mocht er wel wat meer zon en opklaringen zijn.Read more