• Afstanden, sleutels en muskieten

June 1, 2019 in Norway ⋅ 🌧 4 °C

Afstanden en reistijden zijn hier meer dan fors.
    Onze host vertrekt zo meteen omdat haar zoontje een voetbaltoernooi heeft in Alta. Zo'n 3 uur rijden, Enkele Reis!
    En al eerder hoorden we: je kind naar Kindergarten: zomers een half uur, winters tot wel 3 uur. (Afgelopen jaar was de weg bij Nordkapp nog een tijdje dicht in Juni, wegens sneeuwval.)
    Alta is zowel voor deze regio als ook voor het noorden - ook 3 uur- het commerciële centrum. Boodschappen zijn nog wel binnen 30 kmtr te halen. Maar kleding, opticien, garage, enz. -> 3 uur one way. Dat is heel normaal. " We zijn het gewend" is de reactie als we onze verbazing hierover uiten.
    Dit werkt alleen bij een sterk sociaal netwerk. Bij pech of wat dan ook: één telefoontje naar familie of vrienden is genoeg.

"Nee, ik sluit de deur nooit af. Als jullie uitgaan, laat de sleutel aan de buitenkant zitten. Er kan bv iemand langsrijden die nodig naar de WC moet. Of auto pech heeft" , Maar als onze gastvrouw een week weggaat, sluit ze wel.
    Toch een andere houding: iemand kan je huis nodig hebben vs iemand kan je huis leeghalen.

Muggen: laten we het afkloppen: de héle reis nog geen mug gezien. Maar in de zomer kan het hier wel verschrikkelijk zijn. Maar als je al dat water ziet....
    We vroegen ons af: hoeveel warmbloedigen hebben die miljoenen muggen nodig om te overleven?