• Day 6

Berlijn 2

October 31, 2023 in the Netherlands ⋅ ☁️ 10 °C

Sinds gisteravond voorzien van een 24-uurs ov-kaart, reisden we eerst naar de tentoonstelling Alltag in der DDR, een indrukwekkend beeld van waar ontaarde idealen toe kunnen leiden. Het wantrouwen, de onvrijheid, de slechte producten, schaarste en slechte organisatie. En soms ook tragikomisch zoals de kampeer Trabant.
    Daarna op 203 mtr hoogte het uitzicht uit de TVtoren (DDR 1965) bewonderd.
    Bezoeken aan plekken die we kenden van vroeger als de Kaiser Wilhelm Gedächtnis kerk, Potsdamer Platz, Checkpoint Charlie vulden de dag.
    Een stad vol van herdenkingsmonumenten aan oorlogen, vervolgingen, terreur aanslagen en moorden. Als je zo ziet wat mensen elkaar aan kunnen doen komt de onconditionele steun aan Israël die je hier en daar ziet wel erg eenzijdig over .
    Op het eind van de middag begon het weer wat te miezeren. Wat gegeten en naar het hotel om ons klaar te maken om morgenvroeg weer op reis te gaan.
    (Rode pijl wijst naar de Friedrich Strasse waar ons hotel ongeveer ligt)