Baltic sea circle 2022 round 2

February - March 2022
A 16-day adventure by Peter Read more

Dag 10: Ranua naar Liperi

March 1, 2022 in Finland ⋅ 🌙 0 °C

Vanmorgen vertrokken uit onze erg basic residance in Ranua , via een hele mooie sneeuwroute kwamen we weer op een originele Finse weg terecht , errrggg saai dus. Ongelofelijk dat ze zulke lange saaie wegen kunnen maken, het is dat de Landi zoveel herrie maakt maar anders zou je erbij in slaap vallen.
    Het doel was om de berg Koli aan te doen, moet erg fraai zijn omdat je van daaruit over het grootste meer van Finland kan kijken, ( zie foto,s)daar is ook een Ice road maar die was gezien de hoge temperaturen helaas gesloten.
    Dit was een dagje met dik 550 km en geheel zonder gedoe, is ook wel eens lekker.
    Nu hebben we gelukkig weer een bijzonder luxe huis met piano en breedbeeld tv, het kan ook nooit eens normaal🤣
    Morgen naar Helsinki💪

Dag 11: Liperie naar Tallinn Estland

March 2, 2022 ⋅ ⛅ 0 °C

Vanmorgen vroeg vertrokken vanuit een prachtig vakantie huisje naar de veerboot in Helsinki, die ons naar Tallinn Estland zeilt. Wij hebben er vandaag voor gekozen om de route wat aan te passen, chauffeur en materiaal beginnen wat te rammelen, het werkt allemaal wel maar het kraakt en piept, we zien ook dat verschillende teams het voor gezien houden wat op zich niet zo vreemd is natuurlijk. We zijn inmiddels dik 10 dagen onderweg, in de ochtend vroeg opstaan en nooit voor 20.00 uur binnen, minimaal 12-14 uur per dag onderweg, gemiddeld meer dan 500 km per dag over grotendeels besneeuwde en wegen vol ijs, dat is elke minuut alert zijn, dat is in een Defender nog even een tandje heftiger, ding vliegt alle kanten op in de ijssporen. Spoorbreedte is groter dan een personenauto en kleiner dan een vrachtwagen dus je zit er constant tussenin. Ondertussen staat de teller ook op dik 6250 km en we zijn nog niet eens in Estland. De afgelopen dagen in Zweden en in het noorden van Noorwegen zijn best heftig geweest.
    Verder stond vandaag op het programma een route dicht langs de Russische grens, laten we daar nu beiden op het moment weinig meerwaarde in zien zeker gezien de situatie en houding van de Russen. Het andere team van Michiel en Niels zijn wel gegaan.
    Daarom hebben we besloten om het vandaag en morgen een tandje rustiger aan te doen.
    Vanaf morgen Estland👍

Dag 12: Tallinn naar Bauska Letland

March 3, 2022 in Latvia ⋅ ☁️ 1 °C

Gisteravond op de boot gestapt van Helsinki naar Tallinn, vroeg naar bed want mijn fysieke gesteldheid laat wat te wensen over, vanmorgen besloten om op plan B over te gaan en het BSC feest van de organisatie te skippen en alvast verder de route te vervolgen. Dit geeft ongeveer een dag tijdwinst en een dag rust. En een feestje kunnen we best een keer missen. De mooie beelden van Noorwegen niet.
    De route door Estland en Letland is weinig fraai te noemen, de sneeuw is weg en alles maakt een beetje een vervallen en Oost Europees achtige indruk, klopt ook wel want we zitten daar. Wel even op het strand van de Baltische zee gelegen. Onderweg een paar leger troepen van de Amerikanen tegengekomen, dat maakt wel indruk. Weg wordt afgezet en een compleet konvooi dendert dan langs. Ook hier in deze landen merk je bewegingen.
    Nu zitten we in Bauska Letland, morgen op het gemak verder.

Dag 13 en 14. Bauske via Warschau

March 5, 2022 in Poland ⋅ ⛅ 1 °C

Dit zijn de laatste 2 dagen van de rally, deze gaan door Litouwen, Polen en Duitsland. Totaal 1725 km in 2 dagen. Snelweg dus. Niet erg want binnendoor kost heel veel tijd en is niet erg aardig om te zien, deel van Litouwen ziet er goed uit maar in Polen is het veelal een trieste zaak. Ook hier zien we veel militaire bewegingen en komen we regelmatig hulpkonvooien tegen, je merkt de onrust hier.
    Als we thuis zijn hebben we bijna 8700 km gereden in 14 dagen tijd, hebben 8 landen aangedaan en veel, heel veel mooie dingen gezien, prachtige natuur, wijdse uitzichten, prachtige huisjes, lieve en gastvrije mensen, maar ook lange dagen, hachelijke en levensgevaarlijke tochten gehad op werkelijke ijsbanen met kamikaze achtige vrachtwagen chauffeurs die je van de weg willen drukken, barre omstandigheden op de Noodkaap terwijl we gesleept werden, een wonder dat dit allemaal goed gegaan is. Een avontuur dat we samen nooit hadden willen missen.
    Dank voor het volgen en meelezen. Groet van Elbert en Peter