Tijs, Ruben en Jona gaan met een busje volgeladen met hulpmiddelen naar Oekraïne rijden. Op de grens laten ze deze goederen achter en rijden er vluchtelingen mee terug naar Nederland. Dit doen we allemaal met de organisatie Keep Them Warm. Read more

Dag 1: Het vertrek

January 5 in Germany ⋅ ☁️ 5 °C

Vandaag was de grote dag van vertrek. Het avontuur begon in Hilversum waar een extreem ruim Volkswagen busje werd opgehaald. De reis werd vervolgd naar Baarn waar een mooie kachel kon worden opgehaald en ingeladen. Vervolgens reed het gezelschap naar Apeldoorn waar een opmerkelijk maar vriendelijk gezin ons hielp het busje tot de nok toe te vullen. Eerst probeerde jona de bus te vullen maar volgens de vrouw was er nog “te veel lucht”. dat kan natuurlijk niet dus de hele bus werd weer uitgeruimd en tot jona’s ongenoegen opnieuw gevuld.
    Funfact: De vader van het gezien had als vrijwillig militair in het leger van Oekraïne gediend en was de vaste informateur van het Oekraïns nieuws voor de Telegraaf.

Na een paar uur op de weg was het tijd voor de eerste stop waar een heerlijke schnitzel werd verorberd. Ik hoef jullie dan ook niet te vertellen in welk land we waren aanbeland. De heren reden door en na 3 uur met Ruben achter het stuur arriveerde ze in Vechelde waar ze snel in bed doken om op te laden voor de volgende dag.

Dag 2: Van vechelde naar wroclaw

January 6 in Poland ⋅ ☁️ 2 °C

Vandaag vertrokken we uit Duitsland naar Wrocław. De stad was in het eerste opzicht ontzettend lelijk, maar het centrum toch wel mooi. Dit was de enige dag waarin we een beetje konden chillen dus we gingen de stad verkennen.Na wat rond te hebben gelopen op de kerstmarkt vonden we KOMBINAT, een prachtig gezellige kroeg. Hier hebben we halve liters gedronken (behalve Jona wegens dry januari) en een lekkere locale snack geprobeerd.
    Daarna zijn we voor de echte maaltijd naar een andere tent gegaan, Jona had wel de slechtste keuze gemaakt zoals te zien is. We hadden leuk uitzicht op een saaie vuur show, maar de liter glazen pils maakte alles goed. (Behalve Jona wegens dry januari)
    Toen zijn we nog even naar een gekke kroeg gegaan, we zijn hem toch snel gesmeerd.
    Daarna hebben we een “lekkere” diepvries pizza uit de magnetron gegeten, ik hoor je denken: hebben ze in Polen magnetron pizza’s? Het antwoord daarop is nee.
    Net als dit verhaal kwam toen onze dag tot einde, het was een geslaagde vrije dag.

Van wroclaw naar przemysl

January 7 in Poland ⋅ 🌫 -5 °C

Nadat we een “heerlijke” nachtrust hebben gehad ging de wekker net iets te vroeg, na even snel opfrissen (dat was wel een beetje nodig na gister) vertrokken we. Vandaag stond een rit van 600km op het programma, we moesten onderweg naar een plek bij Krakau om de spullen te af te leveren en reden daarna door naar het grensdorpje przemysl. Afgelopen nacht had het redelijk gesneeuwd, hoe verder we Polen in reden hoe meer het een winter wonderland werd. Na 3 uur rijden waren we bij de locatie waar we de spullen konden afleveren, dit was bij een super lieve Poolse man. Hij was super blij met alle spullen, na alles samen uitgeladen te hebben konden we weer de weg op. Het begon hard te sneeuwen waardoor de wegen waren bedekt met sneeuw, dus met een rustig tempo zette we onze reis voort naar Przemsyl. Rond 18:30 kwamen we dan eindelijk aan. We zijn nog even langs de vluchtelingen shelter gegaan om Jay te ontmoeten. Jay is een Amerikaan die samen met andere vrijwilligers de opvang runt. Hij heeft het momenteel niet super druk omdat de shelter niet helemaal vol is, dit betekend dat we helaas ook geen vluchtelingen vanuit hier meekrijgen en dus eigenlijk voor niks hierheen zijn gereden:(. Gelukkig kunnen we wel in Krakau en Wrocław andere Oekraïense vluchtelingen meenemen. Na langs te zijn gegaan bij de opvang checkte we in bij ons hotel, van buiten erg mooi maar binnen zijn er toch wat mankementen. We zijn daarna een heerlijke pizza gaan eten bij een gezellig ouderwets restaurantje. Toen ons buikje gevuld was hebben we samen nog een Pools tv programma gekeken. Het was een grappige quiz en we vertaalde de vragen met translate. Daarna hebben we een overrated film gekeken (7/10 op imdb), hij beviel ons minder en zijn maar lekker gaan slapen.Read more

De vrije dag

January 8 in Germany ⋅ ☀️ -4 °C

Vandaag was een rustige dag in Przemysl. Na een heerlijke nachtrust begaven we ons naar de shelter om hulp aan te bieden aan de vluchtelingen. Helaas hadden ze geen taken voor ons, dus moesten we onze eigen plannen maken. Na wat zoeken naar een leuke activiteit besloten we naar een spa te gaan. Vooraf moesten we wel op zoek naar een geschikte zwembroek, wat voor Ruben geen uitdaging was (zie foto's).

De spa was gevestigd in een prachtig oud gebouw, en onze medegasten waren voornamelijk Oekraïners. In de sauna raakten we aan de praat met enkele heren die een geweldig idee hadden: vanuit de 80-graden sauna de sneeuw in rennen en vervolgens in -12 graden rondrollen. Zo gezegd, zo gedaan, waarna we onder de sneeuw weer de sauna in renden, wat resulteerde in een tintelende en knijpende sensatie.

Na ons avontuur in de spa genoten we bij een behoorlijk trendy restaurant van een soepje als voorgerecht en een burger als hoofdgerecht. We sloten de dag af met het bekijken van de fantastische film Top Gun, om vervolgens vroeg onder de wol te kruipen, aangezien er morgen een 10 uur durende rit op ons wachtte. Welterusten!

Voetnoot voor alle fantastische donateurs. Al ons eten en drinken + uitstapjes betalen we uiteraard uit eigen zak.

Met de vluchtelingen naar huis

January 9 in Poland ⋅ ☀️ -6 °C

Vandaag stond een lange dag voor de boeg, 10 uur rijden (966km). We vertrokken uitgerust en met een volle buik om 8 uur. Eerst gingen we naar krakow waar we 2 oudere mannen buiten in de sneeuw wachtend aantroffen. Ze spraken helaas geen woord Engels maar met translate hebben we gelukkig wel het een en ander duidelijk kunnen maken.
    Met z’n vijven reden we door naar Wrocław waar we bij een winkelcentrum de andere vluchtelingen ophaalde, een gezin van vier. Ze spraken helaas ook geen woord Engels:(.
    Daarna reden we, met de nodige pauzes, aan een stuk door naar Maagdenburg waar we een gesloten pizzeria aantroffen. We hadden geen zin om te zoeken naar iets anders leuks dus kozen we voor een simpel cafetaria.
    Nadat iedereen zijn eten had gekozen (wat de nodige miscommunicaties veroorzaakte) en we onze buiken hadden gevuld gingen we naar het hotel.
    Ruben, Jona en Tijs doken nog even een sportcafé in om een lekker pilsje te drinken (behalve Jona hij doet aan dry januari). Daarna hebben we topgun gekeken in het hotel en is Ruben vroeg gesneuveld, Tijs volgde en Jona keek de film af.
    Kortom een zware dag die we leuk hebben gemaakt.