the great unknown

September 2016 - August 2017
A 337-day adventure by Madame Voyage Read more

campinas

September 9, 2016 in Brazil ⋅ ☀️ 25 °C

Na 16 uur slaap voel ik mij een beetje herboren na de vermoeiende en emotionele rit naar campinas, de stad waar Filipe is opgegroeid. Ik word wakker in een villa. Eenmaal beneden word ik opgevangen door Miriam, de moeder van Filipe. Ze is zo teder en zorgzaam. Voor ik het door had schonk ze mij een tas koffie in en was ze een typisch braziliaans ontbijt aan het klaarmaken: tapioca.
    Miriam voelde haar schuldig omdat mijn eerste tapioca een beetje verbrand was, maar het was met liefde gemaakt en ik vond het heerlijk.
    Na het ontbijt liepen we door de tuin/jungle waar Edison haar man aan het werk was. Hij heeft een uitzonderlijk mooie lach en kan caipirinha's maken als de beste. Ik zie meteen een gelijkenis met Filipe.
    Met trots vertelde hij me over alle verschillende bomen in hun tuin. Mango, limoen, appelsien, koffie - en een hele reeks bananenbomen. Bananen groeien blijkbaar naar boven?¿ haha
    Ik ben gefascineerd door de bananenbomen. Een boom geeft eenmalig een tros bananen en sterft dan af. Om mijn dank te betuigen heb ik me ingezet om de bomen te snoeien. Hiervoor moet je oude kleren aandoen, want het sap van een bananenboom kan voorgoed vlekken op je kleren maken.

Verder is het een heel rustige week geweest met veel barbeques en een warme verwelkoming van Juliana, Senne en Joke.

Een BBQ gaat als volgt:
    * eerst eet men een grote hoeveelheid vlees
    * als men voldaan is, is het tijd voor een dessert
    * na een uurtje eet men weer een grote hoeveelheid vlees
    * gevolgd door een dessert

- aye caramba ;-)

rio de janeiro

September 15, 2016 in Brazil ⋅ ⛅ 22 °C

Rio is adembenemend. Een plek waar je echt een vakantiegevoel hebt.
    Het strand is niet te vergelijken met thuis.
    warm - proper - grote golven - surfers en volleybal.
    Je kan er de hele kustlijn aflopen waarbij je om de 1 km een workout kunt doen. heerlijk!
    Het geluid van de golven geeft me innerlijke rust.
    Elke dag komen surfers naar het strand om deze big waves te trotseren. Ik zou beter les nemen zodat ik dezelfde ervaring kan hebben. Mijn eerste les was om niet omver gekegeld te worden en daarbij mijn bikini te verliezen. Dat is toch al een begin.

Als je dorst hebt kan je coconut water drinken en bij een kleine honger kan je smullen van zelfgemaakte empanada's. De vrouwen die het gemaakt hadden vertelden met trots, stap voor stap hoe je ze moet bereiden.

Onze uitstap naar Cristo redeemer vond ik prachtig. Door cristo te zien kreeg ik kippenvel over heel mijn lijf omdat het een zekere macht uitstraald. Hij kijkt uit over de rijke wijken van rio en achter hem liggen de arme wijken. Ze zeggen dat hij hen verlaten heeft wat wel erg is als je weet hoe arm deze mensen zijn.

salvador

September 17, 2016 in Brazil ⋅ ⛅ 27 °C

We hebben net een week in Salvador doorgebracht. Het is een bruisende stad met een warm klimaat en vriendelijke mensen. De huizen hebben zachte kleuren, elk verschillend van elkaar. Dit is de invloed van Portugal toen zij vroeger de macht hadden over Salvador (1621).
    We logeerden in het appartement van Ted zijn moeder. Zijn moeder was die periode bij hem op bezoek dus werden we ontvangen door 2 sympathieke vrouwen die ons een rondleiding gaven en dan naar huis gingen. Na zelf het huis nog eens grondig doorzocht te hebben vonden we een grote pot Feijoada die de vrouwen klaargemaakt hadden. We hadden honger dus dit was een aangename verrassing. Een gebaar dat ik enorm apprecieer.

Het appartement stond rond een plein en we waren omringd door locals. Kinderen speelden voetbal en de 20+ers kwamen er samen om te genieten van elkaars aanwezigheid.
    Op zondag kon je de locals met volle borst in de kerk horen zingen. Na de mis waren de macho's aan de beurt. Met een mega grote stereo installatie in de koffer van hun auto lieten ze de meest vulgaire liedjes afspelen. Wat een groot contrast met de mis. ;-)

De visgerechten in Salvador zijn overheerlijk. Ik kan de verleiding niet weerstaan om steeds hetzelfde gerecht moquecas te bestellen.
    De witte stranden en het heerlijk warm water doen me aan een welness denken. De zon tintelt op mijn huid en geeft me een goed gevoel.

Elke dinsdag is er 's avonds een feest genaamd terca da bencao waar je op verschillende plaatsen kunt genieten van samba muziek. Ik was zo onder de indruk dat ik het eerste uur niet kon bewegen. De vrouwen dansen sensueel en kunnen verdomd goed met hun poep schudden. De mannen waren meestal in groepjes van 2 een ingeoefend dansje aan het performen.
    Ik voel een tikkeltje jaloesie, zeker als ik besef dat ik belange zoveel swoeng niet heb. De salsa lessen die ik heb genomen als voorbereiding van deze reis hebben toch niet zoveel opgebracht.
    Toch heb ik aardig mijn mannetje gestaan en de brazilianen laten meeproeven van de typisch belgische stijve, maar soepele schouder dans.
    Uiteindelijk gaat het erom dat je u amuseert en dan maakt het voor mij niet uit met welk ritme je de dansvloer trotseert.

Santos

September 27, 2016 in Brazil ⋅ ⛅ 19 °C

Het begint een beetje te knagen dat ik volgende week alleen op pad moet. Deze maand was zeer relaxerend, zonder veel zorgen en vooral comfortabel.
    Ik ben blij dat ik met mijn vrienden deze reis heb kunnen starten en dat ik een aantal ervaringen heb opgedaan die me weer met beide voeten op de grond hebben gezet.

Kga jullie missen! :-)

mexico city

October 11, 2016 in Mexico ⋅ ⛅ 22 °C

Het is 11 pm en ik ga bijna landen in de luchthaven van mexico city. Als ik uit het raam kijk ben ik verbaasd hoe de lichtjes mijlenver in de duisternis fonkelen. Dit moment voel ik me klein.
    Waar moet ik ingodsnaam in deze grote stad beginnen?
    Eenmaal geland wou ik een uber bestellen om naar mijn hostel te gaan, maar dit lukte niet meteen. Ik werd een beetje radeloos tot ik de vriendelijke man van Argentina tegen kwam die naast mij in het vliegtuig zat. Hij had met zijn collega net een uber besteld en stelde voor dat ik met hen mee zou rijden. Ze wouden zeker zijn dat ik veilig en wel in mijn hostel zou aankomen. Toen ik in de hostel aankwam moest ik niet eens meebetalen voor de taxi. Hierdoor kreeg ik een overheersend gevoel van dankbaarheid. Ik kon met een groot gevoel van liefde gaan slapen.

De volgende dag word ik wakker in een monster stad en besluit ik om op ontdekkingstocht te gaan. Het is prachtig. Er zijn gezellige straten met veel natuur en mooi geverfde huizen.
    Constant word ik aangestaard door de mexicanen. Als ik terug staar komt er een brede glimlach tevoorschijn. Het is komiek om deze grote moustaches op en neer te zien gaan.
    De mexicanen zijn blij om buitenlanders te zien en er een praatje mee te slaan. Na een hele dag aandacht heb ik het wel even gehad. Ik zoek mijn toevlucht naar de hostel, maar tevergeefs, ook hier is er veel aan de hand. Het is een zeer leuke week geweest met veel feestjes op het dakterras van de hostel, waarbij je uitzicht hebt op de bergen

colourful puebla

October 13, 2016 in Mexico ⋅ 🌙 16 °C

Dit moment ben ik aan het reizen met Jonathan en zijn vriendin Katrien.
    Wat een leuk gezelschap! Ze hebben een huurauto en kunnen dus op plaatsen komen waar je als backpacker nooit zou terecht komen.
    Zo ben ik in puebla geraakt en ik ben hier ontzettend blij om.
    Het is een hipsterstad met leuke winkeltjes en restaurants waar je het ene mooie plaatje na het andere kunt nemen.

De 3de foto heb ik kunnen trekken door in de macdonalds op het 4de verdiep te gaan. Zo hadden we een prachtig uitzicht over de zocalo. Om daar niet gewoon foto's te trekken hadden we een MC flurry besteld op ons 3 , die uiteindelijk niet genoeg bleek te zijn. Katrien en ik hadden zin in meer dus bestelden we nog een MC flurry met snickers en karamelsaus.
    Guilty pleasures

oaxaca

October 14, 2016 in Mexico ⋅ ☀️ 22 °C

Door de huuratuo van Jonathan zijn we op veel mooie plaatsen terecht gekomen. Het landschap veranderde om de 100 km en ik vond het vooral fijn om bij mensen te zijn die ik ken. Het voelde zeer comfortabel aan. Is alleen reizen wel echt iets voor mij?Read more

mazunte

October 20, 2016 in Mexico ⋅ ⛅ 31 °C

Het eerste moment dat ik op het minibusje stapte om naar mazunte te gaan voelde ik me vreemd. Ik had net Jonathan en Katrien verlaten en het was dus de moment om alleen verder te gaan. Het busje zat overvol dus moest ik op het dak kruipen waar een ander meisje zat met jongenskleren aan en een serieuze vijs los. We konden het direct vinden met elkaar.
    We waren aan het lachen omdat we het eigenlijk wel gek vonden dat je in Mexico zomaar zonder probleem op het dak van een minibusje mocht zitten.
    Eenmaal aangekomen in Mazunte leer ik in een mum van tijd zeer veel mensen kennen. Ik voelde me er thuis. Heel de dag lekker niets doen, rusten aan het strand, een boekje lezen, ..

Dat moment wist ik het nog niet, maar je kon verderop lichtgevend plankton, of bioluminecence zien. Felice een italiaan was speciaal hiervoor naar Mazunte gekomen en had ik hem niet leren kennen had ik het nooit geweten. We waren er eerst wat sceptisch over maar hij overhaalde ons toch om mee te gaan.
    Rond 6 pm kwamen ze ons ophalen met een pick-up truck. we hadden bier en chips gekocht voor onderweg want het ging een lange rit worden. We lachten en gierden van de pret tot we aan de lagoon aankwamen. Daar stapten we in een bootje waarna we de duisternis in vaarden. Toen ik mijn hand in het water stak stond ik versteld hoe warm het was. Eenmaal gestopt zei de bestuurder van de boot 'no piranha's, no crocodiles.You can jump into the water, very safe.'
    Ik scheur enthousiast de kleren van mijn lijf en stap op de rand van de boot, maar iets houdt me tegen. Het is zo donker dat je niets kon zien. Wat als er hier wel gevaarlijke beesten zitten? Als ik links kijk staat Wendel, de hollander, ook op de rand van de boot. We kijken elkaar aan en tellen tot 3. Ik maak een grote sprong in het water en overal komen lichtjes te voorschijn bij elke beweging die ik maak. Ik ben in extase. Ondertussen is iedereen in het water gesprongen. Het is adembenemend mooi. Als ik op mijn rug ga liggen zie ik hoe goed ik de sterrenhemel en de milkyway kan zien. Het is een moment van rust. Doordat mijn oren onder water zijn kan ik de rest niet horen bulderen. Eens weer recht gekomen kon ik zien hoe in de verte de bergen opgelicht worden door de bliksem. Mijn hersenen worden overladen met al het schone van de natuur.

Na 30 minuten moeten we weer terug keren. In de truck zijn we allen enthousiast aan het navertellen en niet veel later vallen we in slaap.

De dingen dat je doet zijn zoveel magischer als je het met de juiste mensen doet.
    Chaleb had gelijk.

Boek: Ernest Hemingway - The sun also rises