Karin Bij de Vaate

Joined March 2018Living in: Eibergen, Netherlands

Haan in Hosteria

Yesterday in Ecuador

Wat schreef ik gisteren over geluid!
    Vannacht om 02.00 stond er een hysterische haan onder ons raam, zo hard klonk het, te kukelekueen dat ik pardoes mijn bed uit kukelde.
    Waarom in godsnaam een haan in het Hosteria?..
    Gelijk daarna begonnen de honden een ronde te doen.
    Heb je die haan gehoord?
    Ja belachelijk hè om op dat tijd stip te gaan kukelen.
    Nee dat zouden wij niet gaan doen.
    Wij gaan zeker een half uur blaffen.
    Ik zit nu dus mijn footprint te schrijven komt er zo'n wagen langs die zijn waar aan prijst.
    Even verder op staat de muziek al aan.
    Altijd wel wat te beleven in de Histeria.
    Mijn hondenbeet ziet er goed uit.
    Heb er geen last van.
    Op oda.com.ec, de officiële website van het ministerie van volksgezondheid, is te lezen dat er de afgelopen 20 jaar geen geval van rabiës is voorgekomen in Ecuador.
    Zo en nu aan het ontbijt.

Muggen

May 25 in Ecuador

Ieder nadeel heb zijn voordeel.
    We hoeven de bergen niet meer op te stoempen maar we hebben er muggen voor terug gekregen.
    We worden werkelijk lek gestoken.
    We hebben weer een aardige afstand afgelegd vandaag.
    De weg is nu zo "makkelijk" dat je gewoon lekker kunt fietsen en dan komen er van allerlei gedachten bij mij naar boven.
    We zijn inmiddels een maand onderweg.
    Als ik terug kijk op deze maand hebben we ontzettend veel meegemaakt.
    Maar het is niet wat ik er van verwacht heb.
    Er is bijvoorbeeld bijna altijd "geluid" om het maar even zo te zeggen.
    Voorbeeld: net voordat we het zwembad indoken werd de muziek aangezet.
    Altijd die honden die blaffen.
    In de steden en dorpen de bussen, motoren, en auto's die je links en rechts voorbij razen.
    Bijna altijd staat er wel ergens zo' n enorme speaker waar muziek uit tettert.
    De mensen praten vrij hard.
    Zelden is het echt stil geweest.
    En dat zijn voor mij juist de momenten dat ik geniet.
    En die zijn er niet heel veel geweest.
    Jammer is ook dat we geen gesprek kunnen voeren met de mensen.
    Heel basic redden we ons maar als ze tegen ons gaan praten kunnen we het al snel niet meer volgen.
    Ecuador is niet echt bedacht op kampeerders.
    De wegen zijn over het algemeen slecht, zeker als het geen hoofdwegen zijn.
    Er ligt ontzettend veel troep langs de weg, ondanks grote borden dat je geen afval mag dumpen.
    Huizen zijn half afgebouwd.
    Vaak plastic in plaats van glas voor de ramen.
    Het cultuurverschil vind ik ook nog steeds best moeilijk.
    Bijvoorbeeld hoe ze met honden omgaan.
    Veel honden zijn graatmager, lopen mank, zitten onder de vlooien.
    Vanmiddag een hond aan een lijn zonder eten of drinken.
    Desalniettemin is het heel bijzonder om deze reis te maken.
    Zonder licht geen donker.
    Zo ook met deze fietstocht.
    Het doet mij beseffen dat ik het goed heb.
    Dat het goed is.

Op de motor.

Op de motor:

Alleen, met z'n tweeën , drieën of vieren.
    Familie met 1 kind of 2 kinderen.
    Papa en mama met helm, kind (eren) zonder helm.
    Met helm, meestal zonder helm.
    Met beschermende kleding, meestal zonder.
    Zoals in korte broek met slippers, of rokje met hakken.
    Zonder licht, met licht, met heel veel licht.
    Meestal èèn cilinder, soms twee, af en toe vier.
    In amazone zit achterop.
    Als pakezel, met drie gasflessen, of een lading mais.
    Je leest het: de motor is hier een veelzijdig vervoermiddel.

25-5-18 Colimes

May 25 in Ecuador

Na een onrustige nacht met veel geblaf, zijn we alweer vroeg wakker. Het is spaans benauwd, maar daardoor gelukkig geen zon. Veel bananenplantages en rijstvelden onderweg. De weg is bij vlagen wat druk, maar ik geniet toch van veel vogels (gieren!) en termietenheuvels in bomen.
    De dorpjes hebben meer "terrasjes". Karin is het in Palestina al zat, maar daar zien we de hostel niet. We rijden door naar Colimes. Daar vinden we de hosteleria eerst ook niet, maar dat is omdat we "volg de pijl" niet begrijpen in het spaans. Het zwembad heeft water, de kamer airco, ik lig in een hangmat onder een dakje want het spat wat en nu is zelfs de muziek uit, wat wil je nog meer.Read more

Vogels 2

Oh wauw, uh wouw
    Zangvogels determineren gaat moeilijk omdat ik de families niet snap.

- ?
    - zwarte gier. Vandaag weer gezien, op anderhalve meter afstand!
    - slanksnavel wouw 2x. Ook slangenwouw gezien.
    - kleine kiskadie
    - Amerikaanse reuzen ijsvogel.

24-5 Isla de Bejucal

May 24 in Ecuador

Ondanks het feestje en daarna getoeter in de truck, zijn de militairen weer vroeg wakker en wij dus ook. Leuk vogelen alvast. Het is al goed warm als we op weg gaan en vooral vochtig. Wát een vogels onderweg, behalve als het landschap verandert in 1 grote bananenplantage. En tijdens onze afkoelpauze, leguanen!
    De stadjes onderweg zijn groter dan verwacht.
    We hoopten leuk bij een rivier te gaan staan, maar in zulk vlak land ziet zo'n rivier er niet uit. Een (namaak) camping lukt niet, dus nu staan we iets van de weg weer bij iemand in de tuin. Onvoorstelbaar wat een rotzooi hier overal ligt, in hun eigen tuin!
    Om 7 uur vluchten we de tent in omdat de muggen overal doorheen prikken. Nadat ik mijn tent mugvrij gemept heb, gutst het zweet weer van mijn gezicht.

Gratis is niet voor niks

Ik wist her wel.
    Gratis is niet voor niks.
    We hebben er een feestje bijgekregen vannacht.
    Alleen hebben ze ons niet uitgenodigd.
    Rond 23.30 begon het en rond 02.30 waren ze klaar.
    Het is hier klef en warm,echt tropisch.
    Astrid wordt helemaal gek van alle vogeltjes die ze hier hoort en ziet.
    Een paradijs.
    Mijn speculoos is op, jammerrrrr.
    Dan ga ik voor de nutella, hou van zoet op mijn broodje.
    Het brood/ broodjes is bijna altijd zoet.
    Bruinbrood is sporadisch te krijgen en volkomen heb ik nog niet gezien.
    Verder is er weinig keus in broodbeleg.
    Vleeswaren zijn duur, de kaas is niet lekker.
    Jam ben ik geen fan van.
    Het brood eten we altijd zonder boter want boter is niet handig om mee te nemen.
    Gek hè: ik eet al jaren het zelfde als ontbijt zonder dat het saai wordt of het me tegen gaat staan.
    Hier eten we een week muesli en het komt ons de neus uit.
    Warm eten is ook een dingentje.
    Die paar keer dat we gekookt hebben was het spaghetti met tomatensaus en een blikje tonijn.
    Voor vlees geldt hetzelfde als voor boter.
    Wie nog ideeën heeft laat het ons weten.
    Zochten we eerst een leuk tentje voor de lunch, gisteren afgesproken dat we niet meer doen omdat er toch geen leuk tentje te vinden is.
    Gevolg is dat we daar rekening mee moeten houden met inkopen.
    Een ander gevolg is dat we een stuk flexibeler zijn geworden.
    We zoeken een mooi plekje langs de kant van de weg en gebruiken daar onze lunch.
    Hetzelfde geldt voor overnachten.
    We zorgen dat we voldoende eten en drinken bij ons hebben om het tenminste een dag, nacht en ochtend uit te houden.
    Dan kunnen we stoppen als we een mooi plekje tegen komen.

Nog geen foto's

May 23 in Ecuador

We zijn net buiten Caluma op een ranch beland.
    We zagen tentjes staan en dus dachten wij daar kunnen onze tentjes ook nog wel bij.
    En inderdaad, het mocht.
    Helemaal gratis.
    Er blijkt een contingent militairen te overnachten.
    Misschien zijn ze wel aan het survivalen.
    De weg naar Caluma hebben we per bus gedaan wat achteraf maar goed bleek ook.
    Ik was dood gegaan als ik die weg had moeten rijden.
    De bus heeft er al drie uur over gedaan.
    Die reed ongeveer 15 km per uur.
    Heb bewondering voor zo'n man.
    Karin

23-5 Caluma

May 23 in Ecuador

De dag begint goed met Karins been wat er goed uitziet, en een leuk weggetje Guaranda uit. Na 2 km rijden we alleen al verkeerd, wat extra klimmen oplevert. En dan de goede weg. We zouden toch afdalen naar zee? Dus klimmen we naar 3200 en horen dat de weg nog 10 km doorklimt. En weer met 7-12 % en dat houden we gewoon niet vol. En dan komt er een bus. Da's niet de goede, maar die daarna wel. De weg is zo steil en zo slecht, dat we met de bus 3 uur doen over 30 km. Het lag echt niet aan het aantal bushaltes.
    Helaas missen we zo wel een stuk apart woud en eindigen we uiteindelijk op 611 meter. Zitten we wel meteen in een tropische deken. Maar anders hadden we nog 2 dagen moeten duwen of zo. En een afdaling in de mist over zo'n hobbelgebeuren is ook niet alles. En het was ook lang niet aldoor een afdaling. Toch een heel klein beetje jammer.
    We vinden een soort van camping bij een ranche waar een arena is voor stierenvechten en allemaal militairen in tentjes slapen. We kunnen een biertje drinken en ook wat eten. Hartstikke leuk.
    De disco die midden in de nacht begint is wat minder idyllisch.
    Maar met dat ik dit getyped heb en mijn foto's geupload, stoppen ze ook weer om 2 uur.
    TOP. Welterusten.

Never miss updates of Karin Bij de Vaate with our app: