Zeeland

August 2019 Read more
  • -days
  • Op naar Old Zealand

August 22, 2019 in the Netherlands ⋅ ⛅ 19 °C

Karin en ik zouden gaan duiken in Nieuw Zeeland. Door een Tyfoon ging dat toen niet door. We hebben toen afgesproken om een weekend in Zeeland te gaan duiken.
    Nu is het zover. We hebben een camping in Renesse geboekt. Ik heb er zin in, lekker duiken in de Grevelingen.
    Om halfvijf, na mijn werk, Karin opgehaald uit Nijverdal. Eerst nog een ademautomaat ophalen in Helmond en een racefiets in Budel, ligt toch op de route, zo ongeveer. Dat viel een beetje tegen. 23:30 op de camping.🙈
    Tent opgezet en nog ff een wijntje en dan is het alweer half twee.

• Lange dag

August 22, 2019 in the Netherlands ⋅ ⛅ 17 °C

Ben met de auto naar werk gegaan, lig ik er ‘s morgens een kwartier eerder in.
    Met de motor moet ik me eerst uitkleden, op temperatuur komen en dat duurt wel een kwartier, vandaar.
    Ik lag er dus om 7.45 in.
    De wekker liep om 12.30 af.
    Zal ik gaan sporten?
    Nee gaat niet lukken want ik wil/ moet nog een hoop doen voordat Rino om 17.00 voor mijn deur staat.
    We gaan duiken.
    Omdat het in NZ niet gelukt was hadden we afgesproken het in NL te doen.
    Mooi dat we vandaag weg kunnen.
    Eigenlijk had ik vannacht ook nog moeten werken maar gelukkig kon ik deze dienst ruilen.
    On 16.30 staat Rino voor de deur.
    Om 17.00 zitten we in de auto.
    Oh ja zegt ie: we moeten eerst nog “even” langs Helmond en Budel.
    Een ademautomaat en een fiets ophalen.
    Rond 20.30 hebben we beiden spullen opgehaald en kunnen we naar de campjng waar we om 23.30 aankomen.
    Ik ben helemaal over mijn slaap heen, het lijkt weer een nachtdienst.
    Tentje opgezet, nog een glaasje wijn gedronken en om 1.30 dook in mijn tent in

• Lekker dagje.

August 23, 2019 in the Netherlands ⋅ ☁️ 23 °C

Gewoon om 6.30 wakker.
    Heb wel goed geslapen.
    Ik heb een luchtbed, geleend van Anja ( vriendin van Rino) en dat ligt heerlijk.
    Blijft overigens niet veel ruimte over in mijn tentje.
    Het plan is te gaan duiken maar rond 9.30 viel ik me al weer zo moe dat ik tegen Rino zeg dat het beter is morgen te duiken.
    Dit zijn de naweeën van mijn nachtdienst.
    Meestal doe ik niet zo veel een eerste dag na de nachtdienst.
    Dan gaan we toch lekker fietsen.
    Zo gezegd zo gedaan.
    Op route.nl een mooie route gevonden van 35 km.
    Natuurlijk zat het weer mee maar NL is toch wel een prachtig landje.
    Heel veel e bikes met bijbehorende grijze fietsduiven.

• Lekker gefietst ????

August 23, 2019 in the Netherlands ⋅ 🌙 20 °C

Van morgen vroeg wakker, lekke luchtmatras. Waar ken ik dat van?
    Toch nog een uurtje kunnen slapen. 8 uur er uit. Ontbeten, Karin had er dus wel aan gedacht om brood mee te nemen ......en koffie en bestek en sokken en en en. Gelukkig heb ik mijn duikspullen wel compleet en mijn gereedschap ook. Nieuwe batterij in de net aangeschafte duikcomputer gezet, zat bij de ademautomaat en hij doet het. Slangen van de ademautomaat aangepast aan mijn situatie. Is het maar zo al weer half tien. Ik sta klaar om duikspullen voor Karin te gaan halen, vertelt ze mij dat ze te moe is om te duiken ivm de afgelopen nacht dienst. Ze wil een rustdag. Ok ook wel lekker.
    Wat doe je dan op zo'n rustdag, bootschappen halen in Renesse. A Flat White drinken met een broodje pecannoten en honing. Ff zonnen en dan 40 km fietsen.

• Deel twee

August 24, 2019 in the Netherlands ⋅ 🌙 15 °C

Na de start hulp moest er dus een stuk gereden worden om de accu weer op te laden. Karin's oma van moeders kant had een dijkwoning in Zonnemeire 12 km. Maar ff kijken dus. Nu heeft Zonnemeire maar 3 straten dus snel gevonden. Wat leefden ze toen bescheiden voor een gezin met 5 kinderen. Opa en Oma Bij de Vaate liggen in Nieuwerkerk begraven, nog eens 9 km dus goed voor de accu. Helaas hebben we de graven niet kunnen vinden op de twee "parkeerplaatsen" wel het huisje van de Bij de Vaate's rond de kerk. Laat ik nu toevallig mijn auto voor het huis parkeren. Het was inmiddels 2 uur en hebben we lekkere gepicknickt voor de kerk.Read more

• Duiken met hindernissen.

August 24, 2019 in the Netherlands ⋅ ☀️ 22 °C

Na een lange nacht slaap om 8:45 opgestaan. Luchtmatras liep maar een héél klein beetje leeg 😀
    Na het ontbijt op naar de duikwinkel voor de uitrusting van Karin. Het passen van het pak was al hilarisch. Na dat we alles hadden op naar Den Osse. Waar 40 jaar geleden alle auto's in de berm stonden is nu een parkeerplaats met frietkot en een vulststion verrezen. Blijkbaar was het Belgen dag. Want de hele parkeerplaats stond er vol mee. Maar ff verder gereden. Bij de haven van Den Osse was het daar in tegen redelijk rustig. Prima plek om rustig opnieuw te beginnen.
    Karin en mezelf in het pak gehesen. De dijk over en plonzen maar. Ik had Karin mijn net nagekeken ademautomaat gedaan, moet goed zijn toch? Niet dus. Geen grote euvels maar toch. De slang van de manometer lekte en de tweede trap stond te krap afgesteld zo dat deze om de haverklap afblies. Niet fijn voor een herintreder. Tot overmaat van ramp knapte ook de aansluiting van de inflatorslang af. Snel ff geruild, bleek Karin te weinig lood te hebben. Geen duik dus. Nadat we ons weer over de dijk hadden genezen en ongekleed waren was de accu van de auto leeg. 🙈 Dit was snel verholpen door een aardige Volkswagenbus bezitter. Dan moet er dus ff een stukje gereden worden om de accu op te laden.
    Wordt vervolgd.

• Duiken met Murphy.

August 24, 2019 in the Netherlands ⋅ ☀️ 21 °C

De duikzaak in Renesse had geen uitrusting voor mij, ze verwezen ons door naar Scharendijke.
    Ik gisteren voor de zekerheid bellen of ze een uitrusting hebben.
    Ik heb niet de hele uitrusting nodig want Rino heeft bijna alles zoals een ademautomaat, een trimvest, een fles en lood.
    Omdat we er toch langs kwamen gisteren gelijk maar even passen en reserveren.
    Nou mw op dit moment kan ik niet zeggen of ik morgen een uitrusting heb voor u.
    Morgen tegen 11.00 weet ik het wel.
    Dus vanmorgen vol goede moed naar Scharendijke en jawel hoor ze hebben de spullen.
    Even et pak passen.
    Kolere wat een gehijs.
    Helaas past de boezem er niet in.
    Dan maar een maatje groter.
    Dat lukt wel.
    Op naar de duikplek bij Den Osse..
    Beeetje druk daar.
    Iets verder vlak bij de haven kan het wel.
    Mijn hemel tegen de tijd dat ik alles om/ aan en op me heb ben ik bekaf.
    Om bij het water te komen moeten we de dijk over.
    Een paar keer het trimvest opgeblazen, ook om te kijken of het overdrukventiel werkt.
    Alles doet het.
    Na een wilde worsteling heb ik ook mijn flippers aan en ben ik er klaar voor.
    Een flinke fluim in de duikbril voor goed zicht.
    Steek mijn duim op en laat mijn trimvest leeglopen.
    Dacht je nou dat ik onder water verdween.
    Ja heel even en floep kwam ik weer boven.
    Gaat het wel goed met dat trimvest vraag ik aan Rino.
    Niet dus, blijkt de ring van de luchtinlaat kapot te zijn.
    Nou dan maar een beetje snorkelen.
    Ik voel me als een vis in het water.
    Niet dus.
    Ik ga soort van automatisch op mijn buik drijven.
    Wat is ook al weer de lijfspreuk van de Zeeuwen?
    Ik worstel en kom boven.
    Dat is precies wat ik aan het doen ben.
    Morgen verder.

• Eindelijk onder water

August 24, 2019 in the Netherlands ⋅ ☀️ 25 °C

Karin had voor een complete uitrusting betaald en hebben we een trimvest bij de duikwinkel gehaald. Lood hadden ze nog in het busje van de duikschool bij Den Osse. Op de parkeerplaats maar besloten om dan maar meteen te gaan duiken. Na de bestijging van de dijk lagen we dan toch met werkend materiaal in de Grevelingen. Wel blies de automaat van Karin nog een paar keer af. En de lekkende manometer had ik vervangen. Toen we na enig gejojo op 5 m waren beland keek Karin mij vragend aan en nu. Wat nu? Kijken trut. Naar garnalen, druif kwalletjes, visjes en annemonen. Na dat ze dat door had. Hebben we een half uur volgemaakt toen was mijn fles bijna leeg.
    Gelukkig is Karin de humor er wel van blijven zien en ondernemen we morgen een nieuwe poging.

• Vervolg duiken met Murphy

August 24, 2019 in the Netherlands ⋅ ☁️ 20 °C

Voorstel van Rino, we gaan wisselen van trimvest.
    In het pak van Rino zit een geïntegreerd trimvest.
    Lichtvoetig kom ik uit het water maar zodra ik alle gewicht weer voel zak ik in als een
    plumpudding.
    We wisselen de spullen en daar gaan we weer.
    Nu gaat het beter maar heb toch niet genoeg lood om.
    Terug naar de shop om een nieuw vest en extra lood te halen.
    Gggrrr
    Hijgend en puffend bereiken we de auto.
    Spullen in de bakken en rijden maar.
    Rino draait de sleutel om, de 19 jaar oude dame kucht kort en valt dood neer.
    Accu leeg.
    Gelukkig staat er andere duikers met een VW bus heeft Rino startkabels.
    Sluit de kabels maar aan dan zet ik de bus wel voor jullie auto.
    Dom blond als ik ben zeg ik: we kunnen die van ons er wel voorzetten. 🥴
    Hilariteit alom.
    Duurt even maar de dame komt op gaan.
    Maken van de gelegenheid gebruik om mijn roots te gaan bezoeken.
    Mijn moeder is in Zonnemaire geboren.
    Haar geboortehuis staat er nog.
    Evenals dat van mijn vader die in Nieuwerkerk geboren is.
    Kon alleen opa en oma Bij de Vaate niet vinden op het kerkhof.
    Leuk hoor.
    Accu genoeg opgeladen en nu op naar de duikshop.
    Als de eigenaar de bon op zoekt ziet hij mijn naam.
    Jij komt van hier, zegt hij.
    Inderdaad.
    Mijn beste vriend heet ook Bij de Vaate maar dan aan elkaar geschreven, zegt hij.
    Met de nieuwe spullen gaan we weer naar Den Osse.
    Daar is het nu rustiger.
    Weer de spullen aan, de dijk over en gaan weer te water.
    Dit gaat beter.
    Lekker aan het duiken remt Rino me af.
    Duwt de lamp in mijn handen.
    Maak een gebaar van wat moet ik daar dan mee??
    Kijken gebaart hij, twee vingers wijzend naar zijn ogen en die vinger naar mijn ogen.
    Kijken doos, naar al het moois onder water.
    Oh ja, dank u.
    Ik zie kwalletjes, krabben, oesters en nog veel meer.
    Dan is het tijd om op te stijgen.
    Wel vier meter, kan bijna blijven staan.
    Het was even wennen, morgen nieuwe kans.
    We sluiten de dag af met een heerlijke salade van zalm, rijst, doperwten, peterselie en sojasaus, gemaakt door Rino.
    Heerlijk koud glas NZ wijn erbij.
    Nog een goede cappuccino in het restaurant en om 22.30 vallen de luiken dicht. .

• Toch nog lekker gedoken

August 25, 2019 in the Netherlands ⋅ ⛅ 21 °C

Half negen wakker, Karin is al op. Ik bak eieren met spek voor Karin en voor mezelf. Karin maakt koffie van néscafé poeder. Zit te weinig caféine in 😝 Duiken dan maar, we duiken bij de haven van Den Osse. Dit keer pakken we het verstandiger aan en sjouwen eerst onze spullen over de dijk. Het is " Bloody Hot " vandaag dus blij dat we in het water liggen. We maken een prachtige duik van bijna een uur. We puffen lekker uit op de dijk. Dan is het ook al weet snel 14:00. Om 16:00 moeten we de duikspullen al weer inleveren. We besluiten dat het mooi geweest is en gaan de spullen inleveren en halen de fietsen op bij de camping. Na een mooie tijd door de duinen komen we aan bij het breedste strand van Nederland. Pfff en kilometer lopen voor we bij de branding zijn., Wel lekker rustig.Read more