Lake Titicaca: Op naar Bolivia!

November 3, 2015 in Peru ⋅ ☀️ 11 °C

Met de nachtbus vanuit Cusco doen we er zeven uur over om Puno te bereiken, gelegen aan lake titicaca. Lake titicaca is het hoogst bevaarbare meer ter wereld, gelegen op 3800 meter. In Puno stappen we uit voor een tour naar de Uros eilanden, drijvende eilandjes van riet waarop verschillende gemeenschappen wonen. Deze mensen zijn hier naar het schijnt ooit gaan wonen om te voorkomen dat ze belasting moesten betalen, en ook hebben ze vaak geen paspoort.

Vooraf hadden we onze twijfels of deze trip niet te toeristisch zou zijn, maar we besluiten toch een kijkje te nemen. We zijn in de buurt en de tour is niet duur. In Puno gaan we daarom met een klein bootje het meer op. Het is pas zes uur, dus de rietvelden op het meer zijn nog in nevelen gehuld. We maken prachtige foto's onderweg! Aangekomen bij de Uros eilanden hebben we al snel door dat dit niks voor ons is. Het voelt als een pretpark en we krijgen een gekunstelde demonstratie van hoe de mensen hier hun dorpjes bouwen op vele lagen van drijvend riet. Als we even tijd hebben om zelf rond te lopen zien we spinnenwebben op het kookgerei, en nergens een bed. Hmm, lijkt er toch op alsof die locals die we onderweg tegen kwamen in bootjes op weg waren naar hun 'werk' haha! We geloven er niets van dat hier echt mensen wonen.. Als we even later wegvaren van het eilandje worden we uitgezwaaid door de locals die 'row row row your boat' zingen terwijl ze geen woord Engels spreken.. Tja, haha! Wij denken er het onze van en genieten vooral van het boottochtje over het meer. Gelukkig geven we lake titicaca nog een tweede kans. Vanmiddag gaan we naar isla del sol aan de Boliviaanse kant van het meer. Op dit eilandje willen we ook overnachten, zin in!