Cusco again

November 1, 2015 in Peru ⋅ ⛅ 15 °C

Terug in Cusco. We hebben nog geen plannen voor de komende dagen. We weten wel dat we naar Bolivia willen, maar hoe precies en wanneer weten we niet. Veel zin in uitgebreid plannen hebben we ook niet. Daarom doen we vandaag (en morgen) helemaal niks. Net zoals in Nederland houden we hier ook af en toe 'weekend', even bijkomen hoor 😉
    Nou ja, helemaal niks.. We eten nog een keer lekker vegetarisch bij green point, laten onze was doen voor €0,50 per kilo (voor dat geld kun je het echt niet zelf doen, toch?), en switchen naar een ander hostel. De reden voor dat laatste? Heel verwend, maar we zijn het continental breakfast dat 9 van de 10 keer included is helemaal beu.. Nog een dag brood met jam en oploskoffie kunnen we écht niet aan!
    Zaterdag is het halloween in Cusco. In Nederland wordt het niet echt gevierd, maar hier vieren ze het echt op zijn Amerikaans. Alle winkels zijn versierd en alle kinderen gaan in kostuum de deuren langs (gek genoeg vooral winkels en restaurants!) met hun plastic pompoen met handvat voor alle snoepjes. Wij zijn de flauwste niet en doen lekker mee, een caramelo hier, een caramelo daar.. Leuk om een keer voor santa claus te spelen! Thomas kiest vooral de huilende kindjes uit, die vaak zo verbaasd zijn door de aanblik van een snoepje dat ze spontaan vergeten waarom ze ook alweer verdriet hadden. Cute!
    Er schijnt ook flink gefeest te worden met halloween maar dat slaan we even over. Onze enkels en knieen voelen nog steeds niet helemaal normaal na de trek. In plaats daarvan halen we daarom kip met friet en cola en kijken vanuit ons bed de eerste beste film die we kunnen ontvangen op ons crappy hostel tv'tje. Analyze That, verbazingwekkend genoeg niet nagesynchronizeerd, nice!
    De volgende ochtend gaan we uitgebreid ontbijten bij Jack's, een cafe dat vooral populair is bij ons gringo's. Soms best lekker om ergens anders te eten dan bij de hole-in-the-wall eethuisjes die alleen fixed menu's aanbieden voor lunch (almuerzo) en diner (cena). Het ontbijt bij Jack's is ZO lekker! Ik neem huevos rancheros, een Mexicaans ontbijtgerecht met tortillas, bonen, salsa en eieren. Thomas gaat voor de full English breakfast. Niks continental breakfast, hier medda vlees! Erbij bestellen we een flat white, genieten! Echte koffie is een verademing na alle oploskoffie.
    Die dag boeken we bustickets naar Puno, waar we de grens over zullen gaan naar Bolivia. We hebben eindelijk een plan voor de komende dagen en dat voelt goe-hoeed!
    Op onze laatste dag in Cusco pikken we nog een soort food festival mee. De prijzen zijn zo laag dat we alles wat er lekker uitziet proberen. We eten rijst met  ei, sapjes, churros en taart. Het is maar goed dat we allebei weinig aanleg hebben om dik te worden 😉 's Middags krijgen we een gratis massage, kennelijk included in onze salkantay trek. Een half uur lang worden onze nek, rug en hoofd gekneed en gekriebeld door twee giechelende kletsende meiden. Toch wel fijn! Ik word er heel ontspannen van.
    Vlak voor we de bus instappen richting Puno besluiten we nog even een pizza te gaan eten. Het restaurant is lekker druk dus we vinden het geen probleem even te wachten. Dan komt na drie kwartier de jongen van de bediening vragen welke pizza we ook alweer hadden besteld. Pizza Napolitana, hmm.. Ik begin zenuwachtig op mijn telefoon te kijken (dat moet ik echt afleren), onze bus vertrekt over een half uur al! Ik vraag hem of het gaat lukken onze pizza voor negen uur te serveren en hij knikt zelfverzekerd van ja. Om negen uur is er echter nog steeds geen pizza en ik ben niet meer zo gezellig. We wachten al ruim een uur. Nog langer wachten of zeggen dat het niet meer hoeft?
    Op het moment dat alle marges zijn verstreken die we hadden om onze spullen in te pakken voor de busrit, komt onze pizza eraan. Snel vragen we of ze hem in willen pakken, die eten we onderweg wel op! Net op tijd zijn we bij de bushalte, waar we de inmiddels koud geworden pizza eindelijk kunnen oppeuzelen, zin in! Als we de doos open doen zit daar echter geen pizza napolitana in maar een vieze pizza met ham en roze worst (een soort smac achtige knakworst die hier populair is). Iehhh, gatverdamme! Zelfs Thomas gooit de pizza na twee happen weg! Dan maar honger lijden haha! 😝