Surfin' Lombok

January 28, 2016 in Indonesia ⋅ ⛅ 29 °C

Na twee dagen willen we weer verder, en we besluiten over te steken naar Lombok. We willen leren surfen in Kuta (niet te verwarren met Kuta, Bali!). Lombok is fantastisch. Zodra we de bus uitstappen stopt een vrouw op een scooter om te vragen waar we verblijven. Op de automatische piloot snauw ik 'no transport!', tot blijkt dat ze ons niets wil verkopen maar ons alleen maar wil helpen ons hotel te vinden.. Ze wijst ons vriendelijk de weg en vervolgt haar weg. Ik schaam me dood. Dit is wat Bali met je doet. Ik ben duidelijk nog niet gewend aan de vriendelijkheid in Lombok..

Aangekomen in ons hotel, een lekker basic bamboe hutje voor de komende dagen, regelen we een surfles voor de volgende ochtend. Wat zeg je? We hebben een scooter nodig voor de surfles? Hmm, we hebben het scooterrijden tot nu toe vakkundig ontweken maar hier komen we er niet onderuit.. Voor alles een eerste keer dan maar, haha!

De volgende dag gaan we op weg met onze surfleraar. Hij zit ubercool en relaxed op zijn scooter, wij trainen drie kwartier lang onze bilspieren. Verschil moet er zijn 😉. Aangekomen bij Selong Belanak -wat bekend staat als dé surfspot voor beginners- mogen we na een kwartiertje 'droog' oefenen op het strand (ja dat ziet er echt zo belachelijk uit als het klinkt!) eindelijk de zee in. We krijgen een gigantisch piepschuimen bord en gaan van start. 1, 2, 3.. Peddle and.. Up, up, up!!! Makkelijker gezegd dan gedaan 😜. In het begin is het vooral zandhappen in de branding, maar na een tijdje lukt het ons zowaar een paar seconden rechtop te staan.. Wat is dit LEUK!! We vinden het allebei helemaal te gek, ook al zijn we duidelijk nog beginners. Thomas is extra blij, die heeft zijn bucketlist ding '5 seconden rechtop staan op een surboard' nu al in de pocket. Spannend is het soms wel. We moeten opletten dat we onszelf op tijd oprapen uit de branding, waar een kudde koeien lekker staat te pootjebaden 😆.

Die middag besluiten we zelf ook nog even te gaan touren met onze scooter. Met z'n tweetjes speuren naar mooie verlaten strandjes, waarbij we alleen af en toe worden opgehouden door een overstekende kudde koeien of een uitzicht over de groene rijstvelden zo mooi dat we wel even móeten stoppen. En de stranden.. Wauw, zo ongelofelijk mooi hier in Lombok! Azuurblauw water, groene palmbomen en prachtig wit zand. Picture perfect hoor, echt! 😃

De volgende dag proberen we het opnieuw, zonder leraar. De golven pakken blijkt toch moeilijker dan gedacht, we weten welgeteld 2 seconden op ons board te staan.. We zijn echt enorm aan het kneuzen, haha! Tja, gelukkig hebben we nog ruim een half jaar om te oefenen 😉. Na onze goedkoopste lunch tot nu toe met weer een heerlijk vers fruitsapje zien we hoe een man twintig levende kippen in een zak stopt om de zak met kippen plus zijn dochter van 2 jaar oud op zijn scooter te vervoeren. Ook dat is Indonesië.

Dan begint het weer flink te regenen en stormen. Tijd voor ons om te bedenken wat de komende dagen/weken/maanden willen doen. Eigenlijk is onze planning duidelijk. Vanuit Lombok zullen we naar Java reizen en vanaf daar naar Sumatra, ons vliegticket vanuit Sumatra naar Kuala Lumpur is immers al geboekt. Van de weersverwachtingen worden we alleen niet zo vrolijk. Op Bali en Lombok regent het af en toe flink, maar op Java en Sumatra komt het pas echt met bakken uit de hemel vallen. Hele dagen lang. Het vooruitzicht om urenlang -zonder elektriciteit, de stroom valt hier heel vaak uit- te moeten wachten tot het droog is trekken we niet. Ook kunnen we door de regen geen bergen beklimmen (zoals de rinjani vulkaan), iets waar vooral ik flink van baal. Maar het is niet alleen de regen. De grens tussen heerlijk nietsdoen en nietsmoeten zonder schuldgevoel, en simpelweg onverschilligheid tegenover het mooie Indonesië is dun.. Te dun.

We willen weer geprikkeld worden. Volle dagen maken, honderden foto's per dag schieten en met liefde vroeg op willen staan voor zonsopgang. We willen weer die 'kriebels' voelen die maken dat je álles wil zien, ervaren en voelen.. En er keihard van genieten.

En dus gooien we het roer om. We gaan naar Myanmar. Van dit land worden we allebei heel enthousiast. Honderd-dingen-op-één-dag-willen-doen enthousiast. Vreemd wel, want Myanmar stond eigenlijk uberhaupt niet op de planning. Zo blijkt maar weer, soms moet je jezelf verrassen! Is het Indonesië hoofdstuk nu dan afgesloten? Nee. Naar Indonesië keren we zeker nog eens terug, maar dan wel in het juiste seizoen, én met de juiste instelling. Het prachtige Indonesië verdient het!