Satellite
Show on map
  • Day 14

    Kyoto laatste dag

    April 18, 2015 in Japan ⋅ ☀️ 20 °C

    Ik heb nog een hele hoop niet gedaan van mijn programma, ik zou nog gerust een weekje kunnen vullen hier, maar het was mooi weer en ik besloot het wat rustig aan te doen. Om 9 uur sochtends had ik al goesting om een schaduwplekje op te zoeken. Ik heb, grotendeels te voet, vier tempels en een park bezocht.


    Eerste stop was de nishi hongwanji, een van de grootste houten structuren van japan. Er was echter een viering of zoiets bezig, dus ik heb enkel even rap binnen gegluurd. Het interieur is prachtig, maar jammer genoeg moogt ge binnen nooit fotograferen.


    Tweede stop was de toji tempel, met de hoogste pagoda van japan, 55m, bouwjaar 1644. Mooie tuin en mooie boeddha standbeelden binnen. Toen ik bij een automaat een koel drankje wilde nemen tegen de hitte, heb ik geleerd dat die toestellen ook warme drank serveren. Ik kreeg een soort warme limonade. Bij tweede poging had ik een koel soort druivesap.


    Daarna was de sanjusangen-do aan de beurt. Deze tempel bevat 1001 boeddha standbeelden. De houten hal waarin ze staan is 120 meter lang. Het is de gewoonte van de japanners van een buiginkje te maken voor een boeddha standbeeld, maar het enthousiasme was hier wat minder, enkel de grooten in het midden kreeg een buiginkje.
    

Het was al middag op dat moment, dus heb ik de metro genomen naat het grote park van kyoto, 1300 op 700 meter, en daar wat gegeten. Er werd daar ook veel gepicnikt, maar aan de rivier verderop nog meer. Ook merkte ik aan de rivier zeer grote vogels op, ik denk sperwers.


    De laatste tempel van de dag was ouder dan kyoto zelf, van voor 794 dus, en daar was ook iets te doen, maar het was allemaal in het japanees aangeduid dus ik weet niet wat. Ik heb mensen aan de ingang een steen zien nemen om die wat verder in een mand te leggen, en ik denk dat er ook trouwfoto's genomen werden want ik herkende de traditionele trouwjurk. Ik heb daar dus maar niet te lang in de weg gelopen.

Daarna niet veel meer gedaan dan wat rondgekuierd en genoten van het weer. Ik zie al goed rood. Het is zaterdagavond en dat is te merken aan de rivier waar hopen studenten ronlopen en groepjes muzikanten aant spelen zijn. Ik heb ook even zitten tellen hoeveel automaten ik tegenkwam maar heb het na een uur opgegeven toen ik al boven de 100 zat.


    Morgen gedaan met de grootsteden, dan ga ik naar Nara.
    Read more