Satellite
Show on map
  • Day 15

    Nara aankomst

    April 19, 2015 in Japan ⋅ ⛅ 19 °C

    Bij het inpakken vannochtend moet mijn bagage tas gekrompen zijn, want ik kreeg er niet alles meer in. Zelfs mijn rugzakske zit bomvol en was het een beetje duwen. Misschien toch een beetje te veel gaan shoppen. Ook zijn mijn truien definitief in de bagage geland want onder de 20 graden zal het niet meer komen.


    Op weg naar het station nog iets vreemd opgemerkt. Toen ik aankwam in kyoto een week geleden merkte ik een reiger op die op het voetpad stond, naast een drukke straat. Nu ik weg ging stond ie daar weer, waarschijnlijk om mij uit te wuiven.


    Nara ligt maar een uurtje van kyoto. Ik ging het eerst als daguitstap doen, maar er is net iets te veel te zien daar, dus nu zit ik er drie dagen. Kwestie van niet te moeten haasten, ik had voorzien dat ik moe ging zijn de laatste week. Nara was vroeger nog even een hoofdstad van japan, ergens rond 710 tot 794, en heeft dus een hoop historische monumenten.
    

Na mijn bagage in het hotel gedumpt te hebben, ging ik de omgeving verkennen, met als eerste doel nara park, voor de hertjes. Er was daar vroeger eens een god binnengereden op de rug van een hert, en de herten worden hier nu als berichtgevers van de goden beschouwd. Er zijn overal kraampjes om koeken voor ze te kopen, en de herten zijn niet schuw en lopen gewoon los rond, ook op straat. Er lopen er ongeveer 1200 rond.


    Gezien ik tijd had tot 16u voor ik mocht inchecken, ben ik al even een shrine gaan bezoeken, vlak bij het oerbos dat begint achter het park. En ik bleek geluk te hebben, want uitzonderlijk was de shrine geopend voor iedereen. Normaal gezien mag enkel de keizelijke familie daar binnen. Ik heb geen flauw idee hoe of waarom, want alles was in het japanees en ik was daar weer de enige niet aziaat die naar binnen ging. Het was een prachtige tempel waar weer geen foto's van genomen mochten worden, en met veel koperen lantaarns waarvan sommige opgepoetst waren zodat ze blonken ipv groen zagen. Er waren ook ongeveer 2000 stenen lantarens op het pad ernaartoe.


    Hierna nog een paadje gevolgd in het bos en ik kwam een shrine tegen waar net een trouw bezig was. Het was een speciaal shinto shrine, want de ema hadden alle de vorm van een hartje. Ema zijn kleine houten plakaatjes waar je je gebeden of wensen op schrijft en dan op een rek naast de shrine gangt zodat de locale god ze kan lezen. Alles stond in het japanees, maar ik denk dat ik de bedoeling kan raden.


    De locatie van het hotel is ideaal, midden in het centrum. Nu ja, dat in kyoto was ook midden het centrum, maar dat centrum is 'ietsje' groter. Nara heeft meer de grootte van brugge of zo, exclusief park. De stad heeft 8 unesco werelderfhoed dingen, en een hele hoop steegjes met kleine winkeltjes en restaurants, een soort van mini-kyoto dus.
    Read more