Helsinki

September 4, 2016 in Finland ⋅ ⛅ 16 °C

Ik was behoorlijk vroeg op want ik moest rond 7u30 al aan de ferry staan. Bijna een uur eerder was ik er al, maar het is niet zoals in calais met pasport controle en zo, maar meer gelijk je de bus neemt. Toen ik naar de zee keek besloot ik dat het niet nodig was om een pil te nemen tegen zeeziekte, en dat bleek juist te zijn, het schip bleef bijna waterpas de hele reis. Het was zon vandaag en door het zeebriesje is mijn kop nu goed rood.

Het hotel waar ik overnacht is een gerenoveerde gevangenis, en om een of andere reden hebben ze mij een kamer upgrade gegeven zodat ik nu de junior suite heb, met privé sauna. http://www.hotelkatajanokka.fi/en/

Na mijn bagage afgezet te hebben ben ik de stad binnengewandeld en zag ik een marktje waar ze dingen voor touristen verkopen en vis klaarmaken. De vis was lekker, ook die kleine sardienachtige viskes die ge met kop en al moet opeten. Verder heb ik een groot deel van de stad afgewandeld en eens op een terrasje een bruin bier besteld om eens te weten hoe duur het hier is. Het bleek 6,2€ te zijn en ik zat blijkbaar nog goedkoop.

Na een uurtje pauze op hotel ben ik nogmaals afgezakt naar de stad met de bedoeling wat te eten. Ik heb het uiteindelijk op fastfood gehouden, gezien ik er bij de restaurants met niet minder dan 30€ ging vanaf komen. Het is een zeer rijke stad, en de winkels in hun hoofdstraat zien er allemaal behoorlijk duur uit. Zelfs de apartementsgebouwen in de wijk waar ik zit zien er duur uit. Allemaal zeer mooi, maar ik ga hier niet shoppen. Ik wilde nog een hele tour doen, maar mijn benen protesteerden, het is al een lange dag geweest.