Satellite
Show on map
  • Day 13

    Geen rustdag

    September 11, 2016 in Sweden ⋅ ☀️ 18 °C

    Deze voormiddag plande ik om even naar drottningholm te gaan, met de boot. Ik was al meer dan een uur eerder in het centrum, want ik wilde een paar foto's nemen zonder dat er duizenden touristen in de weg stonden. Rond 10 uur vertrok de boot, en het was een uur varen het binnenland in op een meer. Het paleis zelf was jammergenoeg niet open wegens de kroning van een of andere prins, maar de tuinen waren wel te bezichtigen. Eigenlijk was de boottocht nog het mooiste, het is duidelijk dat stockholm de groenste hoofdstad is die ik ken. Op sommige plaatsen lijkt het alsof de apartementsgebouwen in een bos staan.


    Rond 13u was ik terug in de stad en gezien het stadhuis vlakbij lag besloot ik dit eerst eens vlug te bezoeken. Dit bleek niet zo vlug te gaan, het kon enkel met gids bezocht worden en het duurde drie kwartier. Ik wilde het wel zeker zien vanwege de gouden zaal, en het was wel de moeite. Dit is ook de plaats waar het nobelprijs banket gehouden wordt. Rond 14u was ik daar buiten en had ik behoorlijk wat honger. Eten zoeken was weer niet evident vanwege de drukte, maar de vis stoofpot was zeer lekker. Ook merk ik dat alles hier open is de zondag, ook de vele shopping centers.


    Uiteindelijk na het eten toch besloten om nu het vasa museum te bezoeken, gezien ik dacht dat het twee uur voor sluitingstijd al wat rustiger ging zijn, en ik was juist. Wel had ik niet gedacht dat ik daar twee uur ging blijven tot ze iedereen buiten schopten. Het schip is prachtig en de tentoonstelling errond zeer boeiend. Het schip had meer dan 300 jaar op de zeebodem gelegen en ze hebben het in de jaren 60 naar boven gebracht en er een dertigtal jaar aan gerestaureerd. Mijn benen hadden wel weer effe een rustpauze nodig, en uiteindelijk heb ik de rest van de dag niet veel meer uitgespookt.
    Read more