Satellite
Show on map
  • Day 4

    Phnom Penh

    November 19, 2019 in Cambodia ⋅ ⛅ 27 °C

    Het ontbijt buffet heeft mij goed gesmaakt deze ochtend, vooral de gestoomde groentjes in boter saus en de fried rijst. Ik was vroeg genoeg op om de chaotische drukte te zien aan de groentenmarkt niet ver van het hotel, als tourist moet je daar niet te veel in de weg lopen. Verkeersregels zijn eerder suggesties en de straten zitten vol putten, veel erger dan België, maar de straat oversteken kan ik na al die jaren reizen al zonder problemen. Het was mijn plan om vandaag alles te voet te doen, om de sfeer op te snuiven van de stad, te beginnen met de promenade langs het water richting het paleis. Om de paar minuten vroeg er iemand of ik geen vervoer wilde, maar ik kon ze afwimpelen. Ook moest ik op straat lopen want de voetpaden worden gebruikt als parking of voor stalletjes.

    Het paleis is mooi, ik heb het bezocht met een gids omdat ik niet gewoon erdoor zou vliegen en enkel wat foto's zou nemen. In de voormiddag heb vrijwel de hele binnenstad doorkruist en een aantal tempels bezocht waarvan ik de naam al vergeten ben. In de laatste werd ik overvallen door een struikrover in de vorm van een monnik die mij begon te zegenen en duidelijk uit was op een donatie. Gezien alle tempels gratis zijn heb ik hem wat drinkgeld gegeven en ik kon weer verder. De oude koloniale markt was ook zeer leuk om te zien en vooral druk. De verkoopsters roepen je wel aan maar zijn niet ambetant zoals in Dubai.

    Na wat uitrusten op het hotel was ik terug op weg, niet om iets te bezoeken, maar om wat te drinken en te relaxen. Ik had al 16000 stappen achter de rug gezien ik alles te voet doe, en dat in volle hitte. Ik had twee microbrouwerijen op het oog die ik op voorhand opgezocht had. De eerste was hops beergarten, die bier brouwen op Duitse wijze. Het was er ook duits ingericht, met lange tafels en iedere avond vanaf 6u oktoberfest. Om kwart voor 6 ging ik dus weg naar de volgende: craft beer garden botanico, en dat bleek een voltreffer te zijn. Het is een gastrobar goed verstopt in een binnentuin, waardoor het lawaai van het verkeer er niet in doordringt. De plaats is ook gezellig ingericht dus de kans is groot dat ik hier morgen terug zit, ondanks de afstand van het hotel.

    Gezien ik morgen vroeg op moet, besloot ik enkel nog eens naar de mekong promenade te gaan en dan langs de rivier terug naar het hotel te wandelen. De promenade is een wandelpad lans de monding van de tonle sap rivier in de mekong en het was er zeer druk voor een normale dag in de week. Veel families met kinderen en koppels die daar op de grond zitten. Verder merkte ik in de wandeling terug ook een hele rij waarzeggers op, alle druk bezig met gewone speelkaarten, een rij met streetfood standjes natuurlijk en ook een ceremonie aan een klein tempeltje. De stad komt echt tot leven snachts. Eenmaal aangekomen aan het hotel merkte ik dat de straat van mijn hotel in het verlengde van een uitgaansbuurt ligt waar ik overdag niets van gemerkt had. Pluspunten voor het hotel want ik hoor enkel het zachte gezoem van de airco snachts. Die uitgaansbuurt komt op mijn todo voor morgen, want nu kan ik amper nog op mijn benen staan. Ik eindig net als gisteren op het dakterras van het hotel.
    Read more