Satellite
Show on map
  • Day 5

    Fietstocht

    November 20, 2019 in Cambodia ⋅ ☀️ 26 °C

    Vandaag moest ik om 7u30 reeds bij grashopper tour bureau zijn voor een begeleide fietstocht op de eilanden van de mekong rivier. Het werd dus een vrij vroeg ontbijt rond 6u en ik was verbaasd dat ik niet de enige was, een half uur later zat de zaal zelfs half vol. De fietstocht was met mountainbike en dat was zeker nodig gezien het door het platteland was met merendeel onverharde wegen. De mekong rivier is de 12de grootste in de wereld en er liggen drie eilanden die met een ferry bereikbaar zijn, bruggen zijn hier zeldzaam, waarschijnlijk vanwege de afstand naar de overkant. Nadat we op een van de eilanden beland waren, was zeer rustig fietsen zonder verkeer, enkel moesten we af en toe uitwijken voor een koe.

    Er waren een paar stops onderweg, zo zagen we hoe ze op middeleeuwse manier aan het ploegen waren en zijde stoffen weefden. Ook stopten we eens aan een tempel en uiteindelijk hadden we een goeie lunch. Al met al was het een leuke voormiddag en een goeie organisatie. Overmorgen heb ik ook een fietstour gepland met dezelfde organisatie maar dan in siem reap. Ook grappig was dat alle kinderen die we tegen kwamen zwaaiden en hello roepten.

    De namiddag wilde ik rustig aan doen, eerst door het nationaal museum te bezoeken, maar dit bleek niet veel soeps. Het gebouw was mooi vanbuiten, maar binnen stonden enkel wat oude standbeelden, een magere collectie. Dan maar wat uitrusten aan het zwembad met een pint, maar dat mislukte ook, de serveerster probeerde mij uit te leggen dat ze een dag van de week geen alcohol mochten schenken om een of andere reden die ik niet verstond door het slechte engels. En een glas spuitwater is duurder dan een halve liter bier (4€). Gelukkig wist ik nog een adresje zijn dat ik nog niet bezocht had waar ze 20 bieren op tap hadden.

    Na wat uigerust te hebben in die bar was het tijd voor avondeten en ik besloot niet te ver van het hotel te gaan hiervoor, de enige vereiste was dat het authentiek khmer stijl eten was, wat ik al een straat verder vond. Ik wilde eerst twee gerechten bestellen gezien het er weinig uit zag op de foto en het ook goedkoop was (5$), maar het serveerstertje kon haar oren niet geloven en vroeg of ik wel zeker was waardoor ik toch voor 1 gerecht koos. Het was lekker en een uur later zat ik in een ander restaurant voor deel twee. Ik ben twee keer zo groot als de meeste meisjes hier tenslotte, ze zijn hier echt klein. Het tweede restaurant was ook niet mis maar heb niet meer alle rijst opgegeten. Prijskaartje om in twee restaurants te eten en drinken was minder dan 15 euro samen. Het was nog geen 21u toen ik terug naar hotel liep, maar ik was behoorlijk moe en moet morgen rond 9u al aan de bus staan.
    Read more