Satellite
Show on map
  • Day 9

    Naar Jodhpur

    November 8, 2022 in India ⋅ ☀️ 30 °C

    Slapen zat er weer niet zo veel in deze nacht, met het lawaai van het festival. Mijn origineel plan was om de taxi te nemen naar ajmer, dan de trein om 14:15 naar Jodhpur, om daar 5 uur later terug een taxi te nemen naar het hotel. Ik heb dit geschrapt en vervangen door een taxi rechtstreeks te nemen. Een beetje prijzig aan 60 euro, maar het was maar 3 uur rijden en gezien ik dan s'ochtends kon vertrekken was ik een halve dag eerder in Jodhpur. En 5 uur op de trein in derde klasse zag ik niet zitten.
    Het laatste stukje naar het hotel moest wel via tuk tuk, want de straten zijn te smal voor auto's, het is hier een doolhof dat mij doet denken aan Venetië, maar dan zonder water.
    In het hotel werd ik ontvangen door de familie die het uitbaadt en op de benedenverdieping leeft. Het hotel restaurant is mama's keuken hier, en enkel vegetarisch, maar het is op het dak terras dus ik ga het uitproberen. Ik heb de voorbije drie dagen ook geen vlees gezien en ik denk dat ik wat gewicht aan het verliezen ben.

    De namiddag werd Jodhpur verkennen, en toen ik een plaats vond om te eten was ik aangenaam verrast dat ze zowel vlees als bier hadden. De stad is op het eerste zicht ook de mooiste tot nu toe, hoewel nog altijd lawaaierig en vol met uitwerpselen op de grond van koeien, honden, geiten,... Het wordt de blauwe stad genoemd vanwege de blauwe verf van de meeste huizen, maar er is ook zeer veel street art op de muren, geen graffiti, maar mooi geschilderd.

    De avond spendeerde ik op het dakterras van het hotel, met uitzicht op het fort. Overal in de straten werd met vuurwerk gespeeld, waardoor er de hele avond door geknal was. Ik hoop te kunnen slapen. Volgens de hotel uitbater komt dit omdat het trouw seizoen begonnen is. Ook werd ik uitgenodigd om met het gezin te kaarten, mocht ik goesting hebben, maar ik hou het bij een boekje lezen met een pint. Het eten in het hotel was goed, vegetarisch eten in India is niet te vergelijken met thuis, ze weten hoe het moet.
    Na het eten kwam het zoontje van de eigenaar naast mij zitten om gewoon wat te kletsen over welk vuurwerk hij graag heeft en het eten. Hij was zeker nog geen 10 jaar maar sprak zeer goed engels.
    Read more