Satellite
Show on map
  • Day 11

    Jodhpur met tuk tuk

    November 10, 2022 in India ⋅ ☀️ 25 °C

    Tot mijn verbazing zeer goed geslapen deze nacht. Ik had de ventilator laten draaien boven mijn bed in plaats van de airco, waardoor ik deze keer niet nat van het zweet wakker werd. Na een indisch ontbijt van iets dat op rijstpap leek maar beter smaakte, ging ik op weg met de tuk tuk om een aantal zaken buiten het centrum te bezoeken.
    De eerste was een voormalig paleis van de maharadja, dat nu gebruikt wordt als luxe hotel (750 €/nacht). Een klein deel kon bezocht worden zonder te overnachten, wat ik dan ook deed. Daar recht tegenover was er een luxe woonwijk in aanbouw.
    De tweede plek was een park met een paar oude hindoe tempels. De tempels waren zeer mooi, maar het park lag vol met afval, net als overal eigenlijk want Indiërs smijten hun afval gewoon op straat. Ook zag ik dat ze het afval op en hoop smijten en in de fik steken. Koeien en straathonden zie je ook veel in het afval scharrelen en eten. Ik vraag mij af hoeveel magen je nodig hebt om plastiek te verteren.
    De derde plek waren nog wat oude grafmonumenten, op een afgelegen plek naast een steengroeve. Ik was de enige toerist daar, leuk om te zien, maar niet voor langer dan 10 minuten.
    Rond de middag was ik terug in het centrum. De hotel uitbater dacht waarschijnlijk dat dit mij een hele dag ging bezig houden, maar ik ben alleen en had geen goesting om naar een gids te luisteren waardoor ik nergens veel tijd aan besteed. Hierdoor kon ik wel op mijn gemak gaan eten in het stepwell cafe waar ik twee dagen eerder al geweest ben. Een atm zoeken om nog wat cash af te halen was het laatste dat ik ging doen vandaag, en daarna voor de rest van de dag een boekje lezen op het dakterras van het hotel. Het bleek terug moeilijk te worden, alle atm's in de buurt waren 'out of service', dus bleef ik maar verder afdwalen in de straten met Google maps die bijlange niet zo accuraat is hier. Uiteindelijk vond ik een bank waar de atm werkte. Iedereen keek raar naar mij toen ik daar binnen liep, ik zat al ver van het toeristisch centrum, maar ik heb weer cash geld dus het kan mij niet schelen.
    Morgen moet ik vroeg op om mijn vlucht te halen van 8:50. Maar plots kwam de uitbater aan alle hotel gasten zeggen dat zijn broer jarig is en of iedereen mee wil gaan feesten beneden. Ik ben stilletjes weggeslopen, maar ik denk dat ik niet veel zal kunnen slapen.
    Read more