Shanghai 2018

May 2018
Met vier op stap in Shanghai en omstreken. Read more

Shoppen met mystieke sfeer.

May 12, 2018 in China ⋅ 🌫 22 °C

Vandaag rustdag, die we dan maar vullen met shoppen. Eerst naar Glasses City aan het treinstation, een verzameling van tientallen brillenwinkeltjes. We weerstaan de jonge verkoopsters die ons proberen te verleiden met hun gekakel en vlijen ons neer bij wat oudere dames die rustig de tijd nemen om onze ogen op te meten, ons te helpen bij onze keuze en onze zoektocht naar cash geld. Na eindelijk geld gevonden te hebben in het station en wat dumplings gegeten te hebben met plastieken handschoenen aan, halen we onze buit op : tweezonnebrillen op sterkte en twee leesbrillen.
    We nemen de taxi naar de Jade tempel waar we op het geluid van de boorhamers en dakwerkers ons onderdompelen in de mystieke sfeer van de Boeddhistische beelden in marmer, jade en bladgoud. De dakwerkers werden blijkbaar preventief opgetrommeld want we krijgen een regenbui over ons heen terwijl we koffie drinken. Aan de uitgang worden we op sleeptouw genomen door een zijdeverkoper die ons meeneemt naar een zijdefabriekje. We krijgen een deskundige uitleg over de larven die alleen of met twee in hun cocon huizen waarvan zijde draad wordt gesponnen of dekbedden getrokken. We laten ons verleiden en kopen nieuw beddengoed. Na onze buit thuis afgeleverd te hebben gaan we eten bij Magaroni, bij ons om de hoek, Chinese keuken met een internationale toets. Een rijkelijke dag met een mystiek kantje.

Zondag en.... Moederdag ook in Shanghai

May 13, 2018 in China ⋅ ⛅ 19 °C

We slapen lang uit en we zijn ons de hele dag bewust van onze feestdag. Josee en haar "dochter " Mitzi ook.
    We beginnen onze rustdag met een lange wandeling in de omgeving van ons appartement in Hongkou. Vanuit onze slaapkamers kijken we uit op een klein riviertje. Dat volgen we. De wijk is een combinatie van hoge buildings ; hier en daar open vlaktes met hoge kranen en kleine tot echt krakkemikkige huisjes die vermoedelijk over enkele jaren weer tegen de vlakte gaan voor de hoogbouw. Het geheel is wel sfeervol, alhoewel er zelf wonen geen pretje moet zijn als de waterkraan op de eerste verdieping zich buiten je raam bevindt.
    We komen op onze wandeling het oude slachthuis tegen uit 1933 dat gerenoveerd is tot een combinatie van luguber doolhof met op het dak een prachtig aangelegde tuin. Zie foto. Dat is onze eerste pauze en daar drinken we koffie. Vervolgens wandelen we naar het deel van de BUND waar we nog niet geweest zijn en verder en zien de overkant in de skyscrapers in een waas liggen. Mist of smog is niet duidelijk. Maar de plek is de uitverkoren plaats voor de kersverse koppeltjes om hun bruidsfoto's te laten nemen.

Met het veerpont steken we de rivier over voor een italiaanse lunch met zicht op de Bund. We slaan het bezoek aan de Pearltoren haar "benen" over wegens te warm, te druk enz. Met de overvolle metro terug. Bijna verliezen we bij het overstappen onze "grote leidster", want die wilde niet tussen de deuren geklemd raken. Maar de drie overblijvers zijn moeder en dus moedig en raken niet in paniek. Eind goed al goed.. We kunnen in het mooie Lu Xun park bekomen van de emoties. We treffen er zingende en dansende Chinezen aan, die over de Wolga zongen en over Bella Ciao, baladezangers, boxbeoefenaars, kaartspelers, badmintonners enz. Sport in het openbaar blijkt heel gewoon. We komen ook nog een groep veredelde " line-dancers tegen, met jolige muziek. 'Greet krijgt al kriebels en is bijna niet te houden...

Het was een amusante en ontspannen dag, zoals de dag bedoeld was. We keren huiswaarts en de moeders trakteren zichzelf op een meeneem pizza die thuis opgegeten wordt. Vanwege Moederdag waren sommige produkten aan halve prijs. 'Echt feest dus!!

Liliane

Vissen en voeten

May 14, 2018 in China ⋅ 🌙 23 °C

Om nog iets van het wenslijstje te kunnen afstrepen vertrekken we 's morgens richting Aquarium, aan de voeten van de Pareltoren. Laverend tussen buggy's en peuters aan de leiband bewonderen we de zeepaardjes, zelfs zeedraakjes en exotische vissen. Maar het zijn de kwallen die ons hart stelen.
    Daarna richting French Concession waar we eten in een restaurantje dat pas drie dagen open is. De eigenares troont ons trots door haar spiksplinternieuwe eet- en danszaal. We slenteren verder door de wijk, tussen de plantanen, steegjes in en uit, winkelcentrum in en uit, door een park waar de Chinezen hun beste stijldansvoetje voorzetten, maar voelen toch niet echt het French Concession gevoel. In onze eigen wijk, Hongkou, terug besluiten we toch maar eens te informeren bij de voetmassage te informeren waar we elke dag voorbijkomen. We eindigen met vier naast elkaar in een relaxzetel, met onze voeten omhoog. Drie mooie jongens en een meisje nemen ze stevig maar professioneel onder handen.
    We eindigen onze avond bij de Japanner van de eerste avond. Thuis wacht ons nog een verrassing, de huisbaas is op bezoek en aangezien Visa in China verdrongen is door Alipay dienen we terug te grijpen naar de oude manier van betalen : cash. Hiervoor moeten we nog even langs de bank passeren en de briefjes van 100 yuan te tellen en na te tellen. Maar we geraken uitgeteld en genieten nog na met een wijntje in.

Hangzhou : Thee aan het meer

May 15, 2018 in China ⋅ ⛅ 31 °C

Zoals gepland trekken we om 9 uur de deur achter ons dicht voor onze verste expeditie : 180 km het binnenland in naar Hangzhou. Eerst de metro tot zijn eindhalte, het treinstation van Shanghai Hongqiao, 16 haltes en 40 minuten verder. Gelukkig dat de spits al voorbij is. Dan op de sneltrein (bullet train) tegen 299 km per uur richting bestemming. Daar de taxi en om 13 uur zijn we waar we wilden zijn, het nationale theemuseum. We verdiepen ons in de geschiedenis van de thee, het gebruik ervan aan het keizerlijk hof, de verschillende soorten en de evolutie van de theepot. Gelukkig hebben de zalen airco, want buiten is het drukkend warm. Een jonge stagiaire toerisme laat ons enkele soorten thee proeven.Waarschijnlijk heeft ze niet goed opgelet tijdens het jaartje dat ze in Zwolle deel nam aan een uitwisselingsprogramma want we krijgen de proeverij gratis aangeboden.
    Maar de handelsgeest komt toch naar boven eenmaal in de shop. Gelukkig dat thee niet veel weegt.

Aangezien de taxichauffeurs liever hun siësta houden, moeten we de bus op naar het Westelijk Meer. We eten langs het water, genieten van de uitzichten met bergen, prieeltjes, pagodes, torenkrabbers, eenden, lotusbladeren en Chinezen die zich feestelijk uitdossen om te flaneren langs het meer. Met de taxi terug naar het station dat meer weg heeft van een luchthaven. De kogeltrein levert ons veilig terug af in Shanghai waar het even misloopt op de metro waar de deuren zich voor mij (Josee) sluiten terwijl de drie anderen op het perron blijven dralen. Maar oefening baart kunst en we treffen elkaar aan de volgende halte. In onze eigen buurt passeren we langs de afhaalchinees voor wat noedeltjes om te serveren bij de zelf gewokte scampis en sluiten de avond af met een wijntje.

High tea in Hangzhou

May 16, 2018 in China ⋅ ⛅ 30 °C

9/10 Chinezen in de metro tokkelt constant op de smartphone. Als toerist neem je snel die gewoonte over.

Shoppen of museum?

May 17, 2018 in China ⋅ 🌙 27 °C

'S Morgens staan Hilde en ik wat vroeger op dan de rest om eindelijk dan toch eens Tai Chi-ers te gaan spotten op de Bund. Spijtig maar helaas blijken de vogels al gevlogen, ofwel hebben ze het volledig laten afweten wegens de drukkende warmte. Om 9 uur is het al 30 graden en tegen de middag klimt het kwik nog tot de 36 graden. Een dag om niet te veel inspanningen te doen ofwel om geacclimatiseerde oorden op te zoeken zoals musea of shoppingscentra. Liliane kiest voor de eerste optie en na een ommetje door het park kiest ze voor het historisch museum van Shanghai. Met een audioguide in de oren laat ze zich opjagen door een wantrouwige suppoost die haar niet vertrouwt met haar stok.
    De drie anderen kiezen voor de shoppingcentra. We doen er in totaal drie en hopen dat alles in onze koffers past.
    We treffen elkaar terug aan de metro-ingang en gaan samen naar het Shanghai World Circus. We genieten van een wervelende show, met veel emotie omdat er af en toe iets misgaat. Maar gelukkig niet te veel en niet op de cruciale momenten.
    We sluiten de avond af in een familiaal restaurant in de buurt waar we al een keertje geweest zijn. De pintjes en de rijkelijk gepeperde gerechten smaken voortreffelijk. Gelukkig is de rekening niet zo gepeperd dat we nog kunnen nagenieten met een wijntje van weer een geslaagde dag.

Laatste dag : Nog even de stad in

May 17, 2018 in China ⋅ ⛅ 25 °C

Onze laatste dag in Shanghai begint met een wandeling naar de bakker. Na het ontbijt met een typisch Europees rose brood, toch volgens de Chinezen, meet iedereen de ruimte op in zijn bagage om eventuele gaatjes nog op te vullen. We bezoeken eerst de Confucius tempel, een oase van rust en kalmte in deze hectische stad. Vervolgens via de achterafstraatjes en een winkelcentrum naar de Taoïstische tempel van de witte wolken waar we een ceremonie meemaken waarbij de zilveren bootjes in rode zakken de hemel worden ingestuurd via de vlammen. Ernaast ligt nog een stukje van de stadsmuur van het oude Shanghai en we brengen toevalligerwijs een bezoek aan het plaatselijke pakjessorteercentrum. Terug in ons vertrouwde metrostation proberen we onze metrokaart terug in te wisselen maar hiervoor zouden we twee haltes moeten terug reizen. Het zitprotest van Liliane haalt niets uit en dus moeten we onze yuans goed tellen om onze laatste maaltijd bij de Japanner te kunnen betalen. Terug op het appartement douchen we de drukkende hitte even weg en herpakken sommigen hun bagage om toch maar al onze buit veilig in België te krijgen.
    Gepakt en gezakt worden we uitgewuifd en genihaoed door de medebewoners van ons flatgebouw. Op straat houden we een taxi aan die ons velig bij de foute terminal aflevert. Maar als echte wereldreizigers trekken we onze plan en geraken zelfs zonder problemen en aanstekers langs de grenscontrole en de security. Nu nog twee uurtjes wachten voordat we op het vliegtuig onze dag kunnen afsluiten met een wijntje.