Den Stora Resan

January - March 2017
A 54-day adventure by Barbro o Sten-Åke Read more

Till fots i Melbourne

January 24, 2017 in Australia ⋅ ⛅ 16 °C

I dag blev det lång promenad, typ 20 km. Först utmed Yarra river som går rakt igenom city. Rodd är tydligen stort med ett stort antal båtar ute på träning. Skolorna börjar först nästa vecka så det finns många sommarlediga ungdomar. Intressanta fåglar i träden vid floden, - ser inte ut som gråsparvar. Tillbaks på andra sidan förbi tennisarenan där Australian Open pågår för fullt.
    Upp till stadsdelen Fitzroy med en salig röra av hipsters, utslagna, designbutiker, kaféer, restauranger, hål i väggen, ruckel och nybyggt. Mycket graffiti av varierande kvalitet. Ner till Bourke Street med arkader från sent 1800-tal och lyxiga små butiker och återigen kaféer och små restauranger.
    Vi hittade ett lunchställe i en smal gränd som hade den mest fantastiska grillade bläckfisk vi någonsin ätit. Så gott att vi tog med Ulf och Britt till samma ställe på kvällen.
    I morgon drar vi vidare mot nya äventyr!

Från Melbourne till Apollo Bay

January 25, 2017 in Australia ⋅ 🌙 15 °C

Nu är vi på väg på Great Ocean Road som löper utmed havet mellan Melbourne och Adelaide. Rena alpvägen men underbart vackert.
    Så småningom framme hos Anna och Duncan i Apollo Bay. Bed and Breakfast men hyfsat upmarket med ett intressant rum med badkar mitt i. Vi kommer tidigt och hinner med en utflykt till Cape Otway som är Australiens sydligaste punkt.
    En fyr högt upp på en otillgänglig klippa på en kust där mängder med fartyg gått under på segelfartygens tid. Rätt så läskigt och respektingivande när man ser klipporna och reven långt ut i havet.
    På vägen dit ser vi en koala högt uppe i ett träd. Han/hon sitter i en trädklyka och gömmer sig. Tittar upp men så snabbt att jag inte riktigt hinner med att fånga med kameran, - bara nästan.
    Charlotte ger sig inte, förra gången dök hon upp som färja i Darling Harbour i Sydney, nu som en sound flaska vin från Nya Zeeland. Undra var hon ska visa sig nästa gång...

Twelve Apostles

January 26, 2017 in Australia ⋅ ☁️ 17 °C

Vi fortsätter vår resa från Apollo Bay till Port Fairy men innan avresa lämnar vi tillbaks den "Boomerang Bag" vi lånat i matbutiken. På vägen stannar vi vid de berömda tolv apostlarna som varken är tolv eller apostlar. Kallades ursprungligen för "suggan med sina kultingar" men när turismen började spira runt 1920 ville man ha något sexigare. Samtidigt är det otroligt vackert och storslaget även om en gammal seglare får ont i magen när man ser hur brutal den här kusten är. Lätt att fantisera om alla som mött sin undergång här.
    Vidare till något som kallas London Bridge där en stor del rasade den 15 januari 1990, "London Bridge is falling down", kolla på bilderna!
    Framme i Port Fairy, dags för en sen lunch där Ulf och jag beställde mix grill, - så behövdes inte mer mat den dagen! På kvällen åt vi i stort sett bara ostron och drack bubbel. Förutom att vi var mätta efter lunchen hade vi god anledning att fira då Britt blev mormor i dag kl 03.06 svensk tid, 13.06 vår tid! Dotter Elisabeth och svärson Will fick en son på Helsingborgs BB, stort grattis!
    En intressant detalj som vi tvingats lära oss är att allt stänger väldigt tidigt. Köket stängde 20:30 så när vi beställde kaffe var allt avstängt. Vi ville kompensera med en rejäl whisky (Tullamore Dew) men då visade det sig att de får inte sälja mer än 2,5 cl åt gången! Den hann ju dunsta innan man fick glaset till munnen. Vi kommer aldrig mer att klaga på svensk alkoholpolitik.

En stuga på landet

January 27, 2017 in Australia ⋅ ☀️ 19 °C

I dag blir det 30 mil från Port Fairy till Robe och Faiverley House. Barbro med ögon som en hök tittar efter känguru men hittar en ensam koala spanande från ett kalt träd. Den ser lite bakfull ut och vägrar att titta på oss men fastnar på bild ändå.
    Vidare till Mount Gambier som har en 70 meter djup sjö i en vulkankrater. Det speciella med sjön är att den på ett par dagar i november går från att vara grå till att vara koboltblå. Sedan tappar den färgen efter hand och är åter grå i mars, - skumt! Vi har letat efter en förklaring men inte lyckats hitta någon.
    Vi kommer fram till Robe där vi äter en sen lunch och ser hur Rock Lobsters packas för fortsatt transport. Sedan till Fayrefield House som är vårt ställe för natten. Husfrun rekommenderar oss att stampa i marken när vi går ut så skrämmer vi ormarna. Det finns ockå en First Aid Kit för ormbett om vi skulle ha otur. Husfrun åker hem till sitt, vi tar det lugnt, grillar känguru, dricker vin och har det väldigt civiliserat då vi har den lilla stugan för oss själva, - helt OK!

Adelaide - på väg till Alice Springs

January 28, 2017 in Australia ⋅ 🌙 21 °C

Vi har lämnat stugan på landet och kört 35 tråkiga mil till Adelaide. Bilen återlämnad till Hertz och nu är det andra transportmedel som gäller. I morgon tar vi tåget The Ghan, 26 timmar till Alice Springs. Adelaide med drygt 1 miljon innevånare är betydligt lugnare än Sydney och Melbourne och märkligt lite folk vid floden som rinner rakt genom stan. De är alla och shoppar på Rundle Mall tillsammans med ett gäng grisar (i brons). Vi lyckas ändå hitta ett bra lunchställe med supergoda ostron och lite bubbel...
    Vackert väder och ett dopp i poolen passade bra före en utmärkt middag, - med lite bubbel...
    Till sist en träff med den gode vännen Mr Hendricks (för dig Ragge) innan vi drar oss tillbaks för att packa om inför morgondagens tågresa.

The Ghan - Orientexpressen?

January 29, 2017 in Australia ⋅ ☀️ 23 °C

Äntligen dags för den stora tågresan, 26 timmar Adelaide - Alice Springs, 160 mil. Kliver på och guidas till vår privata kupé.
    Tåget är knappt 900 meter långt och väger nästan 2 000 ton. 170 passagerare och 45 i personalen. Kupén är trång men kompenseras av en lounge- och en restaurangvagn som delas av ett drygt 20-tal passagerare. Allt ingår så det är bara att njuta. 2-rätters lunch och 3-rätters middag.
    Vi rullar genom "The outback" och det är fullständigt obegripligt att det faktiskt finns något enstaka hus även om det är många mil emellan. Det borde vara snustorrt men märkligt nog har det regnat så mycket att det till och med finns något som ser ut som en stor sjö. Den är sannolikt kortlivad.
    Efter en lång och god middag när solen går ner utanför fönstret återvänder vi till vår nu uppbäddade kupé för att sova vår skönhetssömn. Samtidigt känns hela vistelsen på The Ghan som en dröm.

Alice Springs

January 30, 2017 in Australia ⋅ 🌙 26 °C

Vår tågresa fortsätter genom natten. Kanske lite svårt att sova då det är mycket slammer då 900 meter tåg ska ta sig fram mil efter mil.
    Fantastisk morgon då vi kliver ut strax före soluppgången, typ 6:15, för att med en mugg kaffe/te i handen se ljuset komma upp vi horisonten. Vi är "in the middle of nowhere" i Marla, en ort som bara består av en skylt "Marla". Nu är vi i The Outback, centrala delarna av Australien som antagligen gud glömde; - bara buskar, röd jord, förkrympta träd, ormar, möss, spindlar och lite annat krafs. Samtidigt magiskt vackert så man får ont i magen.
    Så småningom tillbaks till vårt tåg, resan fortsätter och framemot lunchtid intar vi en härlig brunch i restaurangvagnen. Tidig eftermiddag kommer vi fram till Alice Springs som kokar i värmen och tyvärr måste vi lämna vårt tåg som fortsätter mot Darwin utan oss. Alice Springs ligger nästan så mitt i Australien man kan komma bara 20 mil söder om den geografiska mittpunkten, ett riktigt skitställe om ni vill veta.
    Benämningen The Ghan kommer från de kamelryttare som före tågets ankomst skötte transporterna i detta gudsförgätna land. Man trodde att de kom från Afghanistan även om de sannolikt var från Pakistan.
    Nu förbereder vi oss inför morgondagens äventyr men de får vi återkomma till.

Ayers Rock - Uluru

January 31, 2017 in Australia ⋅ 🌙 30 °C

Uppe med tuppen, - buss från Alice Springs till Ayers Rock med avfärd strax före kl 7. Flera stopp på vägen, bland annat på en kamelfarm där vi träffade en 3 dagar gammal kalv. Framme efter 45 mil och 6 timmar och varmt så in i hel...
    Framåt kvällen till Field of Light med solnedgång vid Uluru, lite bubbel förstås och en 3-rätters middag i det fria. Allt ljus släcks och vi blir guidade i den stjärnhimmel som är det mest fantastiska vi någonsin skådat. En Star Talker med en superstark laserpekare berättar om universum och förklarar vad vi ser. En suverän lektion som gör att man känner sig betydligt klokare men samtidigt mindre än ett sandkorn i Sahara.
    Mätta, nöjda och glada vandrar vi sedan ut i Field of Light som består av 50 000 Led-lampor som skiftar färg var 6 sekund, - magiskt!
    Nu hemkomna till hotellet för lite sömn innan vi blir hämtade kl 5 för att se Uluru i soluppgången.

Soluppgång!

February 1, 2017 in Australia ⋅ ☀️ 19 °C

Efter en sen kväll i skuggan av Uluru blir det en tidig morgon med soluppgång vid Uluru. Hämtade vid 5-tiden för att följa när solens första strålar lyser upp den fantastiska klippa som är aboriginernas heligaste plats. Det är lätt att förstå heligheten en magisk morgon när hela Uluru lyser mörkrött. 348 meter hög kommer den rakt upp ur slätten men vi får lära oss att det är som toppen på ett isberg som fortsätter 5,5 kilometer under jordytan. Det känns underbart att äntligen få komma nära och uppleva detta underverk. Med nät runt huvudet behöver man inte heller få upplevelsen förstörd av alla de flugor som vaknar till liv i soluppgången! På hemvägen åker vi runt klippan och ser ett gäng som är på väg att klättra upp.

Resten av dagen har inte varit riktigt lika spännande. Kameran har fått stanna i ryggsäcken då det bara handlat om transport, först flyg Ayers Rock - Alice Springs sedan vidare till Melbourne. Incheckade på ett dötrist Holiday Inn passar vi på att utnyttja hotellets tvättstuga för att hela och rena fortsätta till Nya Zeeland tidigt i morgon bitti.

Äntligen Nya Zeeland!

February 2, 2017 in New Zealand ⋅ ⛅ 23 °C

Återigen en lång och rätt småtråkig resdag men med ett grandiost avslut. Melbourne - Christchurch och vidare till Dunedin. Nu är vi nog så långt från Sverige man kan komma om man fortfarande håller sig till civiliserade trakter. 12 timmars tidskillnad och lite längre österut passerar man datumgränsen. 42 grader i förrgår, 15 grader och duggregn i Dunedin, känns som juli där hemma.
    Intressant att se hur Volvo säljer bilar genom att locka med Svergieresor, vi tycker att Nya Zeeland känns mycket häftigare!
    Vi kommer hit på sen eftermiddag men har fått tips av chauffören om stans äldsta och bästa restaurang, Bacchus. Han hade rätt! Suveränt gott kött och en Pinot Noir som får änglarna att brista ut i himmelsk sång. Dessutom betydligt bättre priser än motsvarande i Australien.
    Nöjda promenerar vi till hotellet och konstaterar att man behållt många gamla stiliga byggnader i staden. Vi har knappt kommit in förrän brandlarmet går och vi får gå ut på gården tills brandkåren gett klartecken. Nu har lugnet lagt sig och vi kan ladda för vår första heldag i Nya Zeeland.