January - March 2017

En rätt så händelselös dag

February 10, 2017 in New Zealand ⋅ ⛅ 33 °C

Vi kör från Westport till Nelson, drygt 25 mil. Vackert som alltid men nu är vi för bortskämda och tycker väl inte att det är så märkvärdigt. Nelson är solsäkrast i Nya Zeeland så det är inte mer än logiskt att himlen spricker upp när vi kommer fram. Härlig Bed and breakfast i Shelbourne Villas nästan mitt i stan där vi inkvarterar oss. Inte mycket att skriva om förrän kvällen kommer och vi kommer in på Urban Oyster Bar and Eatery. Ett himla hallå men suveränt bra, - länge sedan vi åt ostron! Efter 3 dussin och en hyfsad mängd dricka var vi rätt så nöjda! Så även krogägaren som av någon märklig anledning också gillade oss väldigt mycket! Vi fick även många andra nya vänner innan kvällen var slut och vi promenerade hem i mörkret.Read more

Franz Josef till Westport

February 9, 2017 in New Zealand ⋅ ☀️ 31 °C

Resdag men start hos Wildlife Centre i Franz Josef. Som vi tror enda chansen att se levande Kiwi, Nya Zeelands nationalfågel. De är utrotningshotade men här arbetar man med att ta in ägg utifrån genom avancerat spionage på fåglar i det vilda, kläcka dem i skyddad miljö och placera ut dem när de klarar sig själva. I dagsläget finns 400 i upptagningsområdet men man hoppas vara uppe i 600 under 2018. De är nattdjur så vi fick smyga i mörkret och lyckades se de 3 som just nu finns i centret. Med infrarött ljus kan man se dem utan att störa. Häftigt även om vi bara fick ta kort på de uppstoppade!
    Norrut utmed den fascinerande västkusten som nästan är helt obebodd men som allting annat i det här landet otroligt vackert. Sent lunchstopp vid Pancake Rocks i Puntakaki. Självklart måste man då äta pancakes, vi valde den mest matliknande varianten, Streaky Bacon. "Pancakes served with streaky bacon, caramelised banana and maple syrup". Som tur var valde vi att dela en portion på 2 men kombinationen av bacon, vispgrädde, sirap, ungsbakad sockrad banan och tjocka pannkakor kommer aldrig att få några stjärnor i Guide Michelin. Mycket märklig upplevelse! Dessutom en skum fågel på parkeringen, - släkt med Kiwin?
    Framme vid vårt boende vid Carter Beach tog vi också en tur till sälreservatet strax intill. Först ser man bara klippor men när man så småningom lyckas fokusera finns det sälar överallt. En annan iakttagelse är hur grönt det är på den här regnrika kusten, grönskan är fullständigt ogenomtränglig!
    Hemmakväll med plockmat och goda viner!

Glaciärens dag!

February 8, 2017 in New Zealand ⋅ ☁️ 25 °C

Klarblå himmel, en fantastisk dag med glaciären i fokus. Först en hyfsad promenad upp till den närmaste utkikspunkten en bit nedanför glaciären. Mäktigt men ändå rätt så värdelöst jämfört med det som kommer sen. Helikopter! Suveränt att flyga upp över glaciären och landa på 300 meter tjock is längst upp. Här faller 50 meter snö varje vinter som komprimeras till is och föder glaciären som glider ner i dalen med 2-3 meter per dag. Tyvärr medför ändå klimatförändringarna att glaciären slutar högre upp år från år.

En härlig dag men ändå med lite bekymmer; - i morgon skulle vi ha åkt "The TranzAlpine Scenic Train journey is regarded as one of the best in the world". I går fick vi reda på att för ett par dagar sedan förstörde en skogsbrand några tågviadukter på sträckan så tåget är inställt i 2 månader. Riktigt surt då det här var något vi verkligen sett fram emot. Snabb omplanering med ny resrutt som säkert också blir bra. Vi får komma tillbaka och ta tåget vid något annat tillfälle!

Kvällen avslutades med middag hos Alice May där den urusla servicen innebar att vi underhöll hela restaurangen med våra tappra försök att få såväl mat som dryck. Det lyckades till sist men krävde hårt arbete och lång tid!

HELIKOPTER.....sååååå härligt!!!! :)! Vilken fantastisk natur!!! // A

Anders Olsson

Stenis, någon längtan att åka utför? Ser ut som ett par stavar i bakgrunden.

Barbro o Sten-Åke

Ja, gärna men lite svårt att åka nerför glaciären. Stavarna i bakgrunden är något mycket mer sofistikerat än skidstavar, de avgränsar flygplatsen! Helikopterns landningsbana....

En suverän resdag

February 7, 2017 in New Zealand ⋅ ⛅ 28 °C

Med bil från Queenstown till Franz Josef Glacier. Visserligen drygt 5 timmar i bilen men med vyer som gör att man blir alldeles betagen! Det här landet slutar aldrig att imponera med ett landskap som är väldigt varierat men alltid bedövande vackert. Mycket vatten som rinner nerför bergssidor, strömmar i floder, störtar nerför vattenfall eller blänker i djupa sjöar som speglar bergen runt omkring. Det är oftast helt folktomt och långt mellan hus, butiker och matställen.
    Efter mycket bilåkande och alldeles för lågt blodsocker hittade vi till sist en hydda vid havet som serverade en enda rätt, Whitebait Patties. Visade sig vara en mycket eftersökt nationell delikatess som inte bara var dyr, den såg också rätt så läskig ut. Vi är ändå födda äventyrare (och väldigt hungriga) så vi slog till. Smakade faktiskt inte så mycket så vi tryckte ner en till men konstaterade samtidigt att när vi nu vet vad det är så behöver vi aldrig äta det igen!
    Nu framme på vårt Bed & Breakfast och i morgon hoppas vi komma upp på glaciären, helst med helikopter om väderprognosen slår in.

Ragge Stenström

Precis vad man behöver efter en lång dag men vad hände med bubbeldrycken? ☹️

Barbro o Sten-Åke

I hyddan fanns bara Ginger Ale så bubblet fick vänta till kvällen, - tufft för damerna...

Lugn och ro i Queenstown

February 6, 2017 in New Zealand ⋅ 🌙 16 °C

Första dagen på våra fyra första veckor med mulet väder och till och med regn. Rätt så skönt då vi inte behöver göra något vettigt utan kan sova länge och mest driva runt till ingen nytta.
    Linbana upp till restaurangen där vi får suverän överblick och god mat. Fick dessutom se en unik ölpump som tydligt signalerar att det handlar om öl för skogsarbetare. Barbro tänkte söka jobb som HR-chef för linbanan men tyvärr hade de stängt då det är nationaldag
    Queenstown ligger otroligt vackert och den enda nackdelen är att lake Wakatipu är 380 meter djup och vattnet aldrig blir mer än 12 grader.
    Vi har också fått lära oss att Nya Zeelands nationalfågel, Kiwi, är på väg att bli utrotad så det fick bli en bild på en något förstorad lokal variant.
    I morgon drar vi vidare till nya jaktmarker!

Skicka solen hitåt om ni vill bli av med den! Urrigt kallt idag!!// A

Ingen rast - ingen ro

February 5, 2017 in New Zealand ⋅ 🌫 2 °C

Uppe med tuppen, 7:15 buss med riktning Fiordland National Park och Milford Sound. På vägen dit (5 timmar) säger vi till varandra att vi behöver en paus för nu har vi alla en känsla av overload, vi har sett och upplevt så in i helsike mycket så nu går det inte att ta in så mycket mer.
    Så fel vi hade! Ut med båt i Milford Sound som är en "fjord" och det hittills mest fantastiska vi sett. Klippväggar upp till 1 800 meter höga störtar lodrätt ner i havet som är 300 meter djupt. Mängder av vattenfall, det högsta drygt 180 meter, och så lite sälar och delfiner som extra krydda. Vi har använt ordet magiskt men nu tar orden slut, - det här är obegripligt vackert och skräckinjagande på samma gång. Extremt otillgängligt och kräver mycket ansträngning men en underbar och nästan osannolik upplevelse.
    Vi hade bokat flyg (litet plan med 4 platser) för hemresan men de låga molnen tillät ingen flygning, - in i bussen och 4 timmar hem. Trötta men lyckliga åt vi en sen middag. Nu ska vi sova gott och länge!

Anna Wolf

Wow! 😆

Barbro o Sten-Åke

Ja, så är det verkligen, otroligt! ✌👍😊

Anders Olsson

Håller med, svårt att hitta ord, storslaget...

Är det inte lite ensamt ......... 😇

Öst till väst

February 4, 2017 in New Zealand ⋅ 🌙 15 °C

Från Dunedin till äventyrsstaden Queenstown. En ny resdag först med långsamt tåg utmed höga berg och djupa dalar. Tåget klättrar på bergssidan med floden 100 meter rakt nedanför. Lodräta klippor och oändligt vackert men omöjligt att fånga med kameran. Det som är på gränsen till skräckinjagande blir tyvärr rätt så mesigt på bild.
    Tåget gick bara en tredjedel av vägen så resan avslutas med 3 timmar i en minibuss körd av en halvgalen tysk, - men vi överlevde och det gick fort, - väldigt fort.
    Framme på eftermiddagen, inkvarterade med bedårande utsikt i vackra Queenstown omringade av höga berg och med en stor ocn vacker sjö vid fötterna. Avslutar med en skön promenad utmed sjön och middag på kajkanten, - det ska va gott att leva...😊

Riktigt häftigt 😜

Albatross!

February 3, 2017 in New Zealand ⋅ 🌙 13 °C

En heldag i Dunedin, skönt! Först en stilla promenad i stan, kul med street art, dvs väggmålningar i jätteformat som dyker upp lite oväntat här och där. Inte som traditionell graffiti utan som riktiga väggmålningar, roliga, detaljrika och intressanta.
    En god lunch hos Speight, Nya Zeelands äldsta bryggeri som har en utmärkt pub inbyggd i bryggeriet.
    Efter lunchen, dagens stora äventyr då vi åker ut på havet på Wildlife safari; utanför Dunedin finns inte bara sälar och pingviner utan också albatross. En koloni med 250 fåglar som år efter år kommer tillbaks och häckar på samma plats. Helt enorma där den största arten har en vingbredd på 3,5 meter. Vi såg en sådan men också mängder av de mindre som bara har en vingbredd på 3 meter. Suveräna segelflygare som 80% av sin tid bara glidflyger genom livet, snacka om glidare! De kan dricka saltvatten vilket innebär att de huvuddelen av sin tillvaro lever ute på de stora haven. Vartannat år kommer de "hem" och lägger ett helt år på att häcka och sedan föda upp en unge per par. Trogna både sin partner och sin hemort.
    Avslutar med en god middag och förberedelser inför morgondagens fortsatta resa.

Charlotte Stenström

Det händer att jag blir lite avis...jag vill också se Albatross!

😊

Äntligen Nya Zeeland!

February 2, 2017 in New Zealand ⋅ ⛅ 23 °C

Återigen en lång och rätt småtråkig resdag men med ett grandiost avslut. Melbourne - Christchurch och vidare till Dunedin. Nu är vi nog så långt från Sverige man kan komma om man fortfarande håller sig till civiliserade trakter. 12 timmars tidskillnad och lite längre österut passerar man datumgränsen. 42 grader i förrgår, 15 grader och duggregn i Dunedin, känns som juli där hemma.
    Intressant att se hur Volvo säljer bilar genom att locka med Svergieresor, vi tycker att Nya Zeeland känns mycket häftigare!
    Vi kommer hit på sen eftermiddag men har fått tips av chauffören om stans äldsta och bästa restaurang, Bacchus. Han hade rätt! Suveränt gott kött och en Pinot Noir som får änglarna att brista ut i himmelsk sång. Dessutom betydligt bättre priser än motsvarande i Australien.
    Nöjda promenerar vi till hotellet och konstaterar att man behållt många gamla stiliga byggnader i staden. Vi har knappt kommit in förrän brandlarmet går och vi får gå ut på gården tills brandkåren gett klartecken. Nu har lugnet lagt sig och vi kan ladda för vår första heldag i Nya Zeeland.

Britt Bundell

Nu väntar ett par häftiga veckor 😉

Baren på rummet? Bra hotell tycks det vara 😋

Barbro o Sten-Åke

Jag tror att det är deras sätt att säga Hjärtligt välkomna till oss! Och visst känner man sig välkommen 😊

2/2/17Reply

Barbro har slagit till på en hatt iallafall!!!!

Soluppgång!

February 1, 2017 in Australia ⋅ ☀️ 19 °C

Efter en sen kväll i skuggan av Uluru blir det en tidig morgon med soluppgång vid Uluru. Hämtade vid 5-tiden för att följa när solens första strålar lyser upp den fantastiska klippa som är aboriginernas heligaste plats. Det är lätt att förstå heligheten en magisk morgon när hela Uluru lyser mörkrött. 348 meter hög kommer den rakt upp ur slätten men vi får lära oss att det är som toppen på ett isberg som fortsätter 5,5 kilometer under jordytan. Det känns underbart att äntligen få komma nära och uppleva detta underverk. Med nät runt huvudet behöver man inte heller få upplevelsen förstörd av alla de flugor som vaknar till liv i soluppgången! På hemvägen åker vi runt klippan och ser ett gäng som är på väg att klättra upp.

Resten av dagen har inte varit riktigt lika spännande. Kameran har fått stanna i ryggsäcken då det bara handlat om transport, först flyg Ayers Rock - Alice Springs sedan vidare till Melbourne. Incheckade på ett dötrist Holiday Inn passar vi på att utnyttja hotellets tvättstuga för att hela och rena fortsätta till Nya Zeeland tidigt i morgon bitti.

Britt Bundell

Kan inte bli mer magiskt 😍

Ragge Stenström

Muslim light 😂😂. Kommer gubbarna att skaffa skägg nu?

Barbro o Sten-Åke

Vi nöjer oss med allmänt orakade så länge men vi får se hur det går 😆