Plitvicka Meren

September 14, 2023 in Croatia ⋅ ☀️ 25 °C

Gisteren zijn we uit Slovenie vertrokken. We gingen best vroeg want het was iets meer dan 300km rijden. Er moet iets mis zijn gegaan, want uiteindelijk zijn we veel langer onderweg geweest dan voor de 300km staat. Moet wel gezged dat we een heel stuk binnendoor hebben gereden en dat dat een bijzonder mooie route was. Onze MC de Fendert zou hier haar hart kunnen ophalen!

Onderweg een lekkere bak koffie gedronken met een fantastische Blueberry cheesecake. Zo lekker dat je er nog wel een paar op kon! Dus maar snel verder voordat de verleiding te groot wordt. We wilden naar een camping in de buurt van de Plitvicka meren. Dit is een must see in Kroatie. Dit nationale park staat op de wereld erfgoedlijst van de UNESCO. We hebben uiteindelijk een 5 sterren camping gevonden waar we ons rond 15 uur melden. Of we even Eur 70,- per nacht wilden aftikken. Goedemiddag!! Toch maar gedaan want het lag dicht bij het nationaal park en we wilden daar met de fiets (en hondenkar) naar toe. Dat werd ons echter ten sterkste afgeraden aangezien de weg ernaar toe geen fietspad kent en er veel verkeer is. Er is wel een shuttle bus, maar die kostte (voor een ritje van nog geen 10 minuten) Eur 35,-. Nee, dank u wel. We besluiten om dan maar met de camper erheen te gaan. Parkeer plekken voor campers zijn echter beperkt dus we moeten er vroeg zijn. 'S avonds in het schemer Zenna uitgelaten en aan de praat geraakt met een paar Duitsers die ook hun hond uitlieten. Zij hadden hetzelfde idee.

We hebben goed geslapen en om 06.30u ging de wekker weer (het lijkt op werken die vakanties van ons). Snel aankleden, hond uitlaten en de camper klaar maken voor vertrek. Om 07.40u reden we het parkeerterrein 2 op. Er was op dat moment nog genoeg plek. Een vriendelijke dame bij de receptie vertelde ons dat we eerst een stukje moeten lopen, dan met de bus naar het beginpunt van route H, dan wandelen langs de watervallen, dan met de boot, weer wandelen langs de watervallen en dan met de bus weer terug. Check, doen we!!

Zenna was wel nerveus in de bus (en later ook op de boot) maar het ging verder prima. Bij het beginpunt begon de pret al. De meren zijn gevuld met ongekend helder water. Je kunt echt meters diep kijken. En een prachtige smaragd groene kleur. Je loopt een groot gedeelte van de tijd over een houten brug die net boven het water hangt. Erg mooi aangelegd! Het is een werkelijk schitterende wandeling en je komt ogen te kort om alles in je op te nemen. Gelukkig hebben we de foto's nog, hoewel die niet kunnen laten zien hoe het er in het echt uitziet!

Op ongeveer de helft ga je met de electro boot naar de andere kant van het grootste meer. Daar hebben we een heerlijke kop koffie gedronken en een chocolade muffin gedeeld. Talin had overigens erg lekkere (stok)broodjes met avocado, feta en rucola gemaakt en die gingen er goed in!!

We volgen de borden "big waterfall" en zijn benieuwd waar we uitkomen. Ineens wordt het ook enorm druk en het is gewoon dringen op de smalle paadjes. Je moet er niet aan denken om hier in het hoogseizoen te lopen! De grote waterval is zo'n 87 meter hoog en is erg mooi. Voordat we daar aankomen zijn er nog meerdere watervallen die we zien en de zijn eigenlijk nog mooier dat de grootste.

Uiteindelijk komen we bij het busstation uit om weer naar ingang 2 te komen. Daar raken we aan de praat (ze vonden Zenna zo'n mooie hond) met een paar Nederlanders. Gezellig even gebabbeld. Daarna kwam er een andere Nederlandse dame naar ons toe en zei dat Zenna zoveel op haar hond lijkt! Die hond komt dus ook uit Roemenie! Ook met haar wat gekletst. We besluiten echter dat we niet met de bus gaan, maar langs de oevers van het meer te lopen naar ingang 2. Heel mooie wandeling en heel rustig! Intussen is de lucht behoorlijk donker geworden en het begint te onweren en ook flink te regenen. Omdat we onder de bomen lopen worden we niet heel nat.

Uiteindelijk bij het parkeerterrein aangekomen en naar huis gereden. Op de camping (ongeveer 7km verderop) heeft het helemaal niet geregend!!!

De Plitvicka meren hebben ons zeker niet teleurgesteld. Het was werkelijk prachtig en inderdaad een absolute must als je naar Kroatie gaat en daar in de buurt bent (of komt)