Op weg naar Autokamp Draga

September 15, 2023 in Croatia ⋅ ☁️ 22 °C

We hebben toch besloten om vandaag weer verder te rijden en de 5 sterren camping te laten voor wat ie is. Het hoofddoel (Plitvicka meren) is bereikt, dus we willen nu naar de kust. Daar is het volgens diverse ingewijden mooier dan het binnenland waar we nu verblijven. Om 8u de wekker en rustigies aan alles klaar gemaakt voor vertrek. Voordat we wegrijden de watertank weer goed gevuld. We kunnen er weer tegen!
    Talin begint vandaag met rijden. Al snel komen we op een heel erg smal weggetje terecht waar een tegenligger een probleem kan vormen. Na een paar kilometer komen we de 1e al tegen! De dame zit druk te gebaren achter het stuur dat we uit de weg moeten, ondanks dat wij stijgend verkeer zijn en dus voorrang hebben…. Talin laat de camper majestueus achteruitrollen zodat de heethoofd erlangs kan. Daarna komen we gelukkig geen tegenliggers meer tegen. Omdat er een koffie is ingegaan, moet er na een tijdje geplast worden en dat wordt moeilijk als je achter het stuur zit. Dus ergens de camper neergezet zodat Talin naar het toilet kan. Ik neem het vanaf daar weer over met rijden. Ik heb het een stuk eenvoudiger dan Talin want de wegen worden breder en wordt uiteindelijk gewoon twee baans. De kwaliteit van de binnendoor weggetjes is niet best en dat betekent dat het nadeel van een camper (althans zo’n oud beestje zoals wij hebben) stevig naar voren komt: de herrie! Als je over de bobbels rijdt, klettert en rammelt alles dat het een aard heeft. Het is met name de huisraad die zoveel herrie maakt, maar toch…. De camper zelf kan er ook wat van!
    Gelukkig worden de binnendoor weggetjes uiteindelijk verruild voor de snelweg en wordt de herrie ook een stuk minder. Na zo’n 100km gaan we de snelweg weer af en doemt voor ons de Adriatische zee op. Het landschap is hier ook compleet anders dan in het binnenland. Een Mediterrane sfeer maakt zich van ons meester en ook de temperatuur is hier een stuk hoger dan in het binnenland (15 graden t.o.v. 25 graden!) We rijden door mooie stadjes en uiteindelijk komen we bij Autokamp Draga aan. Leuke camping die toch nog behoorlijk vol staat! Dit verbaast ons omdat alle schoolvakanties toch ten einde zijn! Het zijn uiteraard de mensen die geen schoolgaande kinderen (meer) hebben, maar dat er nog zoveel zijn verbaasd ons dus.
    We krijgen een mooi plekje toegewezen en nadat we de camper hebben neergezet en opgetuigd (duurt ongeveer 10 a 15 minuten), zijn we gaan wandelen. Leuk plaatsje met een leuke boulevard, dito restaurantjes en een kiezelstrand met kraakhelder water. Aan het strand in een leuk tentje met chagrijnige bediening hebben we een bakkie gedaan en daarna is Talin natuurlijk gaan zwemmen en Zenna heeft wat pootje gebaad. Ik bewaar het zwemmen voor morgen (denk ik).
    Na het zwemmen hebben we een flink stuk gewandeld. Zenna was er op een gegeven moment wel klaar mee. We strijken neer in een cafeetje waar we een drankje doen voordat we weer teruggaan naar de camping. Straks (weer) BBQ’en. Morgen blijven we ook nog hier en dan waarschijnlijk weer verder richting Pula.