Satellite
Show on map
  • Day 12

    Nog meer voorbereiding

    December 27, 2018 in the Netherlands ⋅ ☁️ 3 °C

    Heb nou ongeveer 300 km op de nieuwe banden gefietst en ze bevallen uitstekend. Ook de nieuwe koplamp en het achterlicht helemaal top. Maar de al wat oudere Axa HR dynamo laat het bij nat weer afweten. Helaas is het nog een uitvoering zonder verwisselbaar aandrijfrubber en het aandrijfwiel is van hard plastic en het profiel is bijna weg gesleten. Nu had ik een nog oudere versie met een metalen aandrijfwiel op mijn stadsfiets, maar helaas daar kwam geen sap meer uit.
    Mijn ros, een Giant Expedition, is inmiddels bijna 20 jaren oud maar nog steeds een fijne fiets, maar vertoont hier en daar nu wel sporen van slijtage, en dan met name de wielen. Hij is afgemonteerd met Magura HS11 hydraulische velg remmen en die hebben in de loop van de jaren diepe groeven in de velg achtergelaten. Voor woon werk verkeer hier in het vlakke land hadden de velgen nog wel een seizoen mee gekund.
    Nu had ik een lichte slag in het wiel, want er was weer een spaak losgelopen. Bij het richten zag ik dat de velg bij de spaak gaten, hier en daar scheurtjes begint te vertonen. Aanvankelijk zat ik te denken aan alleen nieuwe velgen en dan dubbel gebust. Mijn oog viel op een Mavic A319. Foto 1.
    Nou heb ik goede shimano XT naven dus het verspaken wel waard. Alleen zijn de Rigiga velgen die er nu onderliggen, wat hoger, dus moet ik ook 2x 36 nieuwe spaken hebben.
    Ik was bij Rosebikes een beetje aan het rond kijken en hebben ze een mooie wielen set, met de Mavic A319 inclusief Shimano DH3N72 naafdynamo en Shimano FH-T610 achternaaf. Foto 2.
    Om de klassieke uitstraling van mijn fiets te behouden zou ik voor de Alu kleur velgen gaan, maar daar zitten dan wel zwarte naven in. Af gelopen dagen zitten dubben wel of geen naaf dynamo, alleen velgen of een complete set. Vanmorgen de knoop doorgehakt. Om de klassieke uitstraling nog minder geweld aan te doen, Rose een email gestuurd met de vraag of ze de set ook kunnen leveren met een Alu kleur naaf-dynamo. Foto 3. En met een XT achternaaf, ook in Alu kleur. Foto 4. Deze XT naaf is dubbel afgedicht ten opzichte van de enkelvoudig afgedichte FH-T610 achternaaf. Binnen een uur had ik een reactie terug dat het met een geringe meerprijs, wel mogelijk was. Gelijk maar besteld, zit 2 weken levertijd op en over 6 weken is het al zover.
    Read more