Rino Voogd

Joined October 2018Living in: Hengelo, Netherlands
  • Feb4

Heimwee

February 4 in the Netherlands ⋅ 🌧 6 °C

Misschien herken je het, je bent op een plek, maar liever ben je ergens anders. Dat overkwam mij dus deze week in de koffiehoek van een andere afdeling op mijn werk. Daar hing een foto van Auckland NZ met het gezicht op de stad vanaf het water, zeilbootjes op de voorgrond. Het is nu op een paar dagen na een jaar geleden dat ik naar Nieuw Zeeland vertrok. Ik herken dit gezicht op Auckland toen we vorig jaar met de ferry van Coromandel, zo de haven binnen voeren. Voor een moment was ik er weer en voelde ik Heimwee naar dit fantastische land en zijn bewoners. Nog ff een jaartje volhouden, dan gaan we weer.Read more

Mauritshuis

November 27, 2019 in the Netherlands ⋅ ⛅ 10 °C

Vandaag lekker vrij. Eerst even de kleindochter naar huis brengen in Voorhout.
    We hebben een dagkaart voor de trein gekocht dat is voordeliger als reizen met een kortingskaart. De trein van 9:03 heeft 20 min vertraging.
    Zucht..... Ik ga weer eens met de trein.
    Goed, kleindochter weer thuis afgeleverd en door naar Den Haag. De route van Den Haag Centraal naar het Mauritshuis ben ik nog niet vergeten, ik heb tenslotte 8 jaar in de residentie gewoont. Het Mauritshuis was dus snel gevonden, op Het Plein linksaf.
    In het Mauritshuis is op dit moment een tentoonstelling van Nicolaes Maes - Rembrandts veelzijdige leerling. Het is een mooi overzicht van zijn werk.

Bye bye Big Apple

November 9, 2019 in the United States ⋅ ☀️ 1 °C

Zou het dan toch lukken om naar het Guggenheim te gaan vandaag?
    Omdat achter ons logeeradres de Subway loop valt het ons op dat er geen metro's lopen.
    Als we alles weer in onze rugzakken hebben gekregen nemen we om 10:30 afscheid van onze gastheer en lopen we voor de laatste keer naar het winkeltje op de hoek voor een kip-bacon roll en koffie.
    De broodjes waren hier heerlijk en dik belegt en de koffie goed en goedkoop.
    Als we bij het Subway station komen zien we dat de Q Line niet rijd dit weekend ivm werkzaamheden. We besluiten naar Church Avn te lopen om de B Line te nemen naar Manhattan. Bij aankomst gaat die ook niet. Grrrr, weer een stuk lopen met volle bepakking om de gratis chuttle bus te nemen naar Barclay station. Daar nemen we de 4 naar Central Park. Eindelijk om 13:30 zijn we bij het Guggenheim. Het ligt een beetje verscholen tussen twee appartementen tegenover Central Park.
    Het Guggenheim is prachtig, zowel qua ontwerp als ook de collectie. Ook was het het enige museum dat we in 3 uur volledig hebben kunnen bewonderen.
    Er was in een van de zijzalen een overzichtstentoonstelling van Robert Mapplethorp en gelieerde fotografen.
    We hadden op onze kamer gisteren al een Subway route uitgestippeld naar JFK. Helaas vielen ook hier een aantal subways uit. Het laatste stuk naar Jamaica Station was er weer een pendelbus ingezet. Al met al nog net op tijd bij JFK. Het inchecken ging vlot. We hadden een lekkere raam plaats. Na de maaltijd in slaap gevallen, boven Londen weer wakker geworden, nog een kwartier voor de landing.

Day 8

November 8, 2019 in the United States ⋅ ⛅ 4 °C

Lekker naar het Guggenheim vandaag. Het is 0° met een gevoelstemperatuur van -4°.
    Brrrr
    Wel een mooi zonnetje. Als we over de Manhattan bridge rijden wil Anja een foto maken van de Brooklyn bridge. Helaas pindakaas. Ik stel voor om er bij de volgende halte uit te stappen een over de Manhattan bridge te lopen om de Brooklyn bridge te fotograferen. Zo gezegd zo gedaan.
    Het is echt héél mooi helder weer, maar frisjes, vooral op de brug, gelukkig hebben we ons goed voorbereid en hebben onze handschoenen mee, ik zet nog een muts op en dan is het goed te doen.
    Anja moet nodig naar de WC en we gaan koffie drinken in een restaurant in "Litle Italy". Het is rond lunchtijd en Anja stelt voor om hier dan ook maar te eten. Goed plan. Anja neemt Nocchi en ik neem Spaghetti ala Carbonara. glaasje wijn erbij, heerlijk.
    Anja trakteer de schat. 💋
    Weer geen Guggenheim vandaag. Een wandeling door Klein Italië en Chinatown en dan is het ook alweer 15:00. We hebben nog kaarten voor het Empirestate building. Als we boven zijn is het 16:30 de zon gaat zo onder. Het is alweer prachtig helder en -5° voor ons gevoel. Onze laatste avond in NY sluiten we af bij Macy's het grootste warenhuis ter wereld.
    Morgen naar huis maar eerst nog naar het Guggenheim. 😉

Dag 7

November 7, 2019 in the United States ⋅ ☁️ 14 °C

Vanmorgen de auto weer heel afgeleverd. Pfff was wel ff spannend met de auto dwars door Brooklyn en Manhattan.
    Daarna naar het Metropolitan. Daar hadden ze de Dutch Masters uit het depot gevist. Rembrandt, Vermeer, Jan Steen etc. Is een mooi overzicht van wat wij in de 17e eeuw zo al op schilder gebied gepresteerd hebben. Tegen drie uur hadden we de harde schijf voor vandaag wel weer vol en maar een fractie gezien. Nog maar een keer naar de Big Apple.
    Nog een wandeling door het Central Park gemaakt en toen was het al weer bijna donker.
    Ik wou ook nog naar Central Station en dat hebben we ook gedaan.
    MEGA!
    +/- 110 perrons.
    Helaas geen Mtrack of iets vergelijkbaars. Allen een soort metro's maar dan met een pantograaf op het dak.
    Weer gegeten bij Citarella in het Hudson Yards, een luxe shopping mall. Vandaag voor mij clamp showder en voor Anna yoghurt met vers fruit en muesli.
    Morgen naar het Guggenheim.

Dag 6

November 6, 2019 in the United States ⋅ ☀️ 7 °C

Voor vandaag een auto gehuurd. Een kleintje "economic" kunnen we om half negen ophalen. Eerst 2 haltes met de metro en dan nog een stukje lopen. De auto is er nog niet. Alvast de papieren ingevuld. De auto die we gereserveerd hebben is "not avalible" we krijgen een grotere mee voor dezelfde prijs. Of willen we de pick-up truck. Nee dank u. Het wordt een Nissan Altima een dikke middenklasser. 4 wiel aandrijving 2 liter turbo. Lekkere bak. Kennen we in Nederland dus niet.
    We zouden eerst naar Long Island rijden maar na een tip van een nicht van Anja is het het noorden van de staat New York en Connecticut geworden. Toch nog wat herfstkleuren mee gepakt. Geluncht in de Town of Yorktown en toen lekker binnendoor naar New Haven aan de kust.
    Lekker getourd, mooi weer, fijne auto. Was weer een heerlijke dag.

MoMA

November 5, 2019 in the United States ⋅ ☀️ 15 °C

Kiek'n wat wordt.
    Het vernieuwde MoMA is dus wel wat.
    We hebben hier nu 4 uur rond gelopen en nog maar 1 1/2 verdiepingen gehad nog 3 1/2 te gaan. Niet dus maar het museum is werkelijk prachtig. Ondanks de drukte merk je er niet veel van. En een prachtig nieuw concept.

Dag 5

November 5, 2019 in the United States ⋅ ☁️ 15 °C

We zijn nu in het net geopende vernieuwde MoMA!
    Kiek'n wat wordt.
    Dat was dus prachtig, zie MoMA fotoprint.
    Na het MoMA, het was inmiddels half zes, naar her Rockefeller Plaza, daar lekker ons broodje opgegeten dat we vanmorgen bij de plaatselijke "groser" hadden gekocht. Die had ook goede koffie trouwens, voor maar 1 $.
    Nu hebben we een New York City Pass aangeschaft en moesten we kiezen tussen Guggenheim of the Rock. Omdat de the Rock 38 $ is en het Guggenheim (maar) 25 $ hebben we besloten om vanavond the Rock te doen.
    Het is vanavond mooi helder en in 45 sek zitten we op de 71e verdieping. We hebben een prachtig uitzicht over nachtelijk New York. Weer een geslaagde dag.

Dag 4

November 4, 2019 in the United States ⋅ 🌙 12 °C

Vandaag naar her 9/11 museum geweest. Een prachtige museum en een indrukwekkende belevenis.
    Het museum is onder de plek waar de twin towers hebben gestaan, gebouwd, zeg maar de oude parkeer garage. Hier zijn nog delen van o.a. de oude fundering en trappen te zien.
    In de parkeergarage wordt het verhaal van de twin towers verteld, van het ontwerp tot het instorten. Parallel daaraan, de verhalen van de brandweer mannen, politie agenten, ambulance personeel en de overledenen. Bijna alles is er te zien, brandweer wagens, ambulances, stukken vliegtuig, brillen, schoenen. Etc. Op een gegeven moment werd het teveel informatie, en zijn we sneller door het museum gelopen.
    Eén maal weer in de frisse lucht nog wat foto's genomen van de monumenten waar de twin towers gestaan hebben.
    's Middags over high Line gewandeld. Dit is een oude spoorlijn door Manhattan. Hier is nu een wandel route aangelegd naar een ontwerp van Nederlander Piet Oudolf.

Never miss updates of Rino Voogd with our app: