New Zealand here I come

• 1,960days
  • 16kilometers

Voorbereiding

December 16, 2018 in the Netherlands ⋅ ☁️ 0 °C

Nog 8 weken en dan ben ik als het goed is in Nieuw Zeeland. Na de ervaring van Karin, na meer dan 30 uren reizen, helemaal gaar dus, heb ik maar besloten om ook maar een hostel te boeken, het zelfde als Karin. 18 € voor een 4 persoons-dorm, gelijk maar geboekt. Ligt maar een paar honderd meter van het busstation hoef ik dus geen dure Taxi te nemen.
    We zouden elkaar treffen in Tauranga maar er is geen directe verbinding met Auckland, daarom heb ik voorgesteld om elkaar in Rotorua te treffen, omdat ik daar zou moeten overstappen. Ik moest maar doen wat voor mij het beste voelt. Ik heb dat maar als een "Ja" begrepen. Vlak bij het busstation in Rotorua is een camping waar ik al eens gekampeerd heb, kunnen we weer nemen. Omdat Karin in de planning heeft om op 1 februari weer voet op het Noordereiland te zetten en wij elkaar op 10 februari zouden treffen in Tauranga, geeft haar dat 2 extra dagen om te reizen. Nu treffen wij elkaar op 11 februari in Rotorua en hoeft zij ook niet naar Tauranga te fietsen, 69 Km, scheelt nog een dag.
    Vorige week zaterdag naar Decatlon in Enschede geweest om een regenjas en regenbroek te scoren en naar een nieuwe slaapzak en dons jack te kijken. Allemaal gelukt.
    Vrijdag m'n bestelling van Rosebike binnen gekregen. Een Tubus bagagedrager voor de voorvork. Schijnt de beste keuze te zijn en deze past ook nog 😆. Verder 2 nieuwe banden. Schwalbe Marahton MONDIAL Performance. 3 binnenbanden een Axa achterlicht en een Axa 50 lux koplamp.
    Gisteravond de banden gemonteerd, ze zijn een stuk breder en hoger dan de oude. De oude waren 28 mm breed de nieuwe 42. Dat zorgde voor allerlei problemen. De spatboren stonden te laag, de nieuwe banden zijn een stuk hoger, daardoor past ook mijn bagagedrager achter niet meer. Heb ik van mijn stadsfiets de bagagedrager af gesloopt, want die kan ik in hoogte verstellen. Maar daar mis ik twee montage steunen van. Vanmiddag maar eens verder met het sleutelen, moet tenslotte morgen weer op de fiets naar mijn werk. Gisteren avond ook de 50 lux koplamp gemonteerd. WAUW!!!! Wat een licht. Ben gisteren meteen ff een stukje gaan fietsen op een onverlicht stuk weg, het is net of je een verstraler op je fiets hebt. Een minpuntje ik heb niet de goede besteld, deze heeft geen standlicht. Misschien kan ik er nog een condensator in prutsen.
    Vanavond toch nog een oplossing voor de bagagedrager gevonden. Ik heb de steunen van de oude bagagedrager gebruikt. 👍 Ook gelijk het achterlicht gemonteerd. De beugel voor de montage van het acherlicht was verroest en had een behandeling nodig. Nadat deze roestvrij was gemaakt behandeld met een roest omvormer. Het achterlicht heeft gelukkig wel een standlicht. Morgen lekker op de fiets naar het werk.

Nog meer voorbereiding

December 27, 2018 in the Netherlands ⋅ ☁️ 3 °C

Heb nou ongeveer 300 km op de nieuwe banden gefietst en ze bevallen uitstekend. Ook de nieuwe koplamp en het achterlicht helemaal top. Maar de al wat oudere Axa HR dynamo laat het bij nat weer afweten. Helaas is het nog een uitvoering zonder verwisselbaar aandrijfrubber en het aandrijfwiel is van hard plastic en het profiel is bijna weg gesleten. Nu had ik een nog oudere versie met een metalen aandrijfwiel op mijn stadsfiets, maar helaas daar kwam geen sap meer uit.
    Mijn ros, een Giant Expedition, is inmiddels bijna 20 jaren oud maar nog steeds een fijne fiets, maar vertoont hier en daar nu wel sporen van slijtage, en dan met name de wielen. Hij is afgemonteerd met Magura HS11 hydraulische velg remmen en die hebben in de loop van de jaren diepe groeven in de velg achtergelaten. Voor woon werk verkeer hier in het vlakke land hadden de velgen nog wel een seizoen mee gekund.
    Nu had ik een lichte slag in het wiel, want er was weer een spaak losgelopen. Bij het richten zag ik dat de velg bij de spaak gaten, hier en daar scheurtjes begint te vertonen. Aanvankelijk zat ik te denken aan alleen nieuwe velgen en dan dubbel gebust. Mijn oog viel op een Mavic A319. Foto 1.
    Nou heb ik goede shimano XT naven dus het verspaken wel waard. Alleen zijn de Rigiga velgen die er nu onderliggen, wat hoger, dus moet ik ook 2x 36 nieuwe spaken hebben.
    Ik was bij Rosebikes een beetje aan het rond kijken en hebben ze een mooie wielen set, met de Mavic A319 inclusief Shimano DH3N72 naafdynamo en Shimano FH-T610 achternaaf. Foto 2.
    Om de klassieke uitstraling van mijn fiets te behouden zou ik voor de Alu kleur velgen gaan, maar daar zitten dan wel zwarte naven in. Af gelopen dagen zitten dubben wel of geen naaf dynamo, alleen velgen of een complete set. Vanmorgen de knoop doorgehakt. Om de klassieke uitstraling nog minder geweld aan te doen, Rose een email gestuurd met de vraag of ze de set ook kunnen leveren met een Alu kleur naaf-dynamo. Foto 3. En met een XT achternaaf, ook in Alu kleur. Foto 4. Deze XT naaf is dubbel afgedicht ten opzichte van de enkelvoudig afgedichte FH-T610 achternaaf. Binnen een uur had ik een reactie terug dat het met een geringe meerprijs, wel mogelijk was. Gelijk maar besteld, zit 2 weken levertijd op en over 6 weken is het al zover.

Wordt alles toch weer anders

December 28, 2018 in the Netherlands ⋅ ⛅ 0 °C

We hadden ambitieuze plannen. Karin en ik. Karin zou in 3 maanden heel Nieuw Zeeland door kruizen, 2 maanden met Astrid en de laatste 2 1/2 week met mij van Tauranga naar Cape Reinga.
    Maar bij aankomst in NZ na meer dan 30 uur reizen, toch maar een paar dagen bijkomen in Auckland. Mijn oorspronkelijke plan was, gelijk door met de bus naar m'n lief in Tauranga. Maar na de ervaring van Karin, toch maar een Hostel geboekt op loop afstand van het busstation.
    De bus route nog maar eens bekeken. Er is geen rechtstreekse bus verbinding met Tauranga vanuit Auckland. Overstappen in Rotorua. Mijn voorstel aan Karin, dan treffen we elkaar wel in Rotorua en fietsen van daaruit naar Coromandel Peninsula, dan met de veerboot naar Auckland en verder omhoog naar Paihia om te duiken en naar Cape Reinga, via 90 mile beach.
    Karin heeft inmiddels een NZ tempo, lekker genieten. 2 maanden met Astrid samen fietsen zit er niet in, Astrid is al weer dik op weg naar boven op het Zuider Eiland als Karin nog niet eens in Christchuch is.
    Zaterdag 22 december 6:40 Ha vriend. Al op weg naar je werk? Nee schat het is zaterdag. Ik ga voor 1150 NZ$ een maand een auto huren. Anders red ik het niet allemaal in 3 maanden. Of ik neem een Bus Pass voor de helft. Slaap er nog maar een nacht over, ik hoor het wel. Het is een Bus Pass geworden.
    Waar we elkaar nu gaan treffen en wanneer? Rotorua of Auckland? We zien wel. Helemaal naar Cape Reinga gaat e'm in ieder geval niet worden. Ik heb Karin voorgesteld om maar op Coromandel Peninsula te blijven en daar was ze het mee eens. Anders ben je alleen maar Kilometers aan het maken. Er zijn genoeg mooie fiets trails op het schiereiland. Langs de kust, door het native rainforest en bij Hahei kun je prachtig duiken.
    Zo hebben we meer tijd om van de prachtige natuur te genieten en van elkaar.

Het wordt heel anders

January 10, 2019 in the Netherlands ⋅ 🌧 2 °C

De afgelopen week is er veel verandert op het persoonlijke vlak. Karin heeft de status van onze vriendschap aangepast.
    Ik heb getwijfeld of ik onder deze omstandigheden nog wel naar Nieuw Zeeland zou afreizen dan wel de reis alleen zou gaan maken.
    Karin heeft aangegeven dat zij het tof zou vinden om toch samen door de Coromandel te fietsen.
    Na een goed gesprek met mijn familie en een nacht slapen heb ik toch besloten om samen met haar dit avontuur aan te gaan. "kiek'n wat wordt"
    De vlucht is allang geboekt en ik wil heel graag weer naar NZ. En samen fietsen en kamperen is toch leuker dan alleen.
    Het zal ongetwijfeld emotionele momenten opleveren.
    De voorbereidingen zijn daarom nog in volle gang.
    Zaterdag heb ik mijn nieuwe wielen bij Rosebikes opgehaald. Ze zien er fantastisch uit en de naafdynamo rijd heerlijk. Loopt lekker licht.
    Gelijk nieuwe remblokken, cassete en ketting meegenomen.
    Verder bij Decatlon, sandalen, donsjas, die is in de aanbieding, onderbroek met zeem,achteruitkijkspiegel voor de fiets en een slaapzak gekocht.
    Alles nu redelijk compleet. Bij de Gamma heb ik een dekzeil gekocht, waar mijn zus een reishoes voor de fiets van gaat naaien, tevens footprint voor mijn tent.
    Nog 4 weken.

Laaste loodjes

January 19, 2019 in the Netherlands ⋅ ⛅ 0 °C

Alles nu wel zo'n beetje compleet. Mijn zus heeft voor mij de fietshoes genaaid en komt die even langs brengen. Hij past mooi. Bedankt Karin. Ik laat er vanmiddag ook nog 2 ogen extra in maken op de hoeken, om er haringen door te kunnen doen als de hoes gebruikt wordt als grondzeil voor de tent.
    Nieuwe clips voor de Ortlieb achtertassen gekocht zodat die nu ook aan de bovenkant gesloten kunnen worden. Zo kan er meer in.
    Bij de ANWB een waterdichte telefoon hoes, een paar steunkousen voor de lange vlucht en een isolatie deken.

Even testen op de Deldenerbroek

January 20, 2019 in the Netherlands ⋅ ☀️ 0 °C

Heerlijk vriesweer vandaag. Lekker zonnetje. En zo rond het vriespunt.
    Thuis op de computer met Route.nl een knooppunten route uitgezet over de Deldenerbroek van 38 km en in de telefoon geladen.
    Omdat ik nog niet met volle bepakking had gefietst leek mij dit een mooie gelegenheid om alles en mijzelve te testen. Maar eens kijken of alles wat ik er heb aangeschroeft ook op z'n plaats blijft. De spullen dus maar bij elkaar geraapt. Omdat ik geen idee heb waar je wat in welke tas moet stoppen (graag advies Karin), de lichte spullen maar in de voortassen en de rest in de achterassen en de rol. Ondanks dat de temperaturur net boven het vriespunt is heb ik het niet koud. Kan zelfs de fiets handschoenen aan. De natuur van Twente laat zich weer van zijn beste kant zien.
    Helaas denken veel honden bezitters dat het fietspad er speciaal voor hun is. Natuurlijk het liefst met de hond aan de lange lijn. Of los. "#@$&**.
    Nu bij de Zevenster in Delden ff bijtanken met een "flat white" en "mandarin cheesecake".
    Alles nog steeds op zijn plaats 👍 De Schwalbe banden zijn fantastisch. Modder, zand, asfalt of bevroren bos grond. Altijd goede grip. Heb de banden wel wat harder moeten oppompen met volle bepakking.
    Nu nog even de laatste 10 km naar huis voor dat het donker wordt.

Nog ff naar huis

January 20, 2019 in the Netherlands ⋅ 🌙 -1 °C

De laatste 10 km natuurlijk ook geen problemen. Nog even een stuk ATB track gedaan door het bos. Daar keken de dames en heren ATB'ers wel van op 😉. Alles dus heel gebleven en op zijn plek. De Ortlieb Photo insert voor de stuurtas heeft zijn werk goed gedaan, de camera doet het nog. Kijk hier onder maar.
    Het hoesje voor de mobiel is ook ok. de powerbank had ik in de stuurtas gestopt en met een kabel naar de telefoon. Omvouwen en klaar.
    Nog even de route toegevoegt

Zo ongeveer

January 26, 2019 in the Netherlands ⋅ ☁️ 4 °C

Gisteren de Merino wollen T-shirts binnen gekregen die ik bij Decatlon had besteld op aanraden van Karin. ze jeuken nog wel een beetje hopelijk gaat dat nog over. Eerst maar eens wassen.
    Minder dan 2 weken te gaan voor het avontuur begint. Voor mezelf maar eens op een rij gezet wat ik ga doen.
    Op Zondag 10 februari kom ik om 6:30 plaatselijke tijd aan op het vliegveld van Auckland. Daar neem ik de bus naar het centrum, waar ik bij The Station Backpackers een bed heb gereserveerd.
    Maandag 11 februari reis ik dan met de bus naar Rotorua, als het mee zit zie ik daar Karin weer.
    Dinsdag 'heanig an' denk ik zo en een thermaal park bezoeken.
    Woensdag opgehaald worden met een shuttle bus voor een tandemsprong boven Lake Taupo.Yes!!!
    Dit stond op het programma om als verrassing samen met Karin te doen. Maar die heeft inmiddels haar skydive al gedaan.😢 Ze wil gelukkig nog wel een keer.😆
    Donderdag dan op weg naar Coromandel peninsula. Hoe en wat zien we dan wel weer.
    Bij Hahei is een duikdag ingeplant. En tegen het einde van de trip een bootreis van Coromandel naar Auckland.
    Alleen het begin en het einde staan vast de rest vullen we ter plekke in.

De laatste loodjes

February 2, 2019 in the Netherlands ⋅ ❄️ 1 °C

Volgende week om deze tijd ben ik 3 uur van Auckland. Vandaag de laatste boodschappen op de fiets gedaan, in de SNEEUW!
    Daarna de fiets gewassen en bug free gemaakt voor Nieuw Zeeland. Het is verboden beestjes en zaden mee te nemen op de fiets. Trouwens ook in of op andere spullen.
    Nog geluk gehad deze week. Zondag voor toch maar nieuwe remblokken gemonteerd. Bleek dat de snelspanner van mijn Magura voorrem gebarsten was. Dinsdag na werktijd naar Bike Totaal of ze een snelspanner op voorraad hebben? De mecanicien loopt naar zijn werkbank en pakt er een snelspanner vanaf.
    Zo iets? vraagt hij.
    Ja... zeg ik.
    Wat mot dat kosten? vraagt de receptionist.
    Is voor het goede doel.
    Voor Nix dus. Toppers
    Ik doneer een paar Euro in de pot van het kankerfonds.
    De montage had nogal wat voeten in aarde. De nieuwe hevel komt tegen de band aan.
    Na wat heen en weer geneuzel en twee bakken koffie bij de buurvrouw, zie ik het licht. Ik tik de hevel van z'n asje en monteer het gespiegeld in de houder. Nu werkt het wel.
    Pfff...

Inpakken

February 4, 2019 in the Netherlands ⋅ 🌬 3 °C

Vanavond alles in pakken Pfff..
    En wegen.
    Rolzak 11,5 Kg