Satellite
Show on map
  • Day 2

    Dag 2: Praag

    July 13, 2022 in Czech Republic ⋅ ⛅ 27 °C

    Na een goede nacht slaap inhalen stond ik vanmorgen rond 9u al buiten. Het plan was om even snel ontbijt te halen en shampoo die ik blijkbaar vergeten was. Eenmaal buiten bleek de temperatuur precies goed (voor mij), dus ging ik snel terug, gooide ik de essentials in m'n totebag (ik weet hoe dit klinkt) en begon ik m'n wandeling naar format.coffee. Dit ligt in 't noorden van Praag en aangezien het een warme dag beloofde te worden was dit een mooi moment hiervoor. De koffie vond ik wat gemiddeld na een lange wandeling op een lege maag en op 't laatst nog een heuvel op, maar de brownie die zo machtig was dat ik er een half uur over deed om 'm op te krijgen maakte alles goed.

    Dit deel bevindt zich in Praag 7 en is net wat alternatiever. Rond twaalf uur begon de zon door te breken en dat was het perfecte moment voor een museum: DOX Centre for Contemporary Art. Ik heb niet zoveel met oude meuk en hier is nu een heel indrukwekkende tentoonstelling van Badiucao. Volgens google maps kon ik in de buurt de beste burger ooit scoren, dus dat was het volgende plan. Na een korte wandeling bevond ik me in wat men een achterbuurt kan noemen en vond ik 'FATFUCK smashburgers TAKEAWAY WINDOW'. Het was op een parkeerplaats, ik was alleen, hoorde vooral sirenes en chinese muziek van 't restaurant erboven (twee restaurants op een parkeerplaats?), maar hee: het toeristische centrum van Praag of de beste burger van Praag? Ik drukte op het belletje dat ik bij een van de ramen vond en daar verscheen iemand. Na wat handen- en voetenwerk had ik een burger besteld and it did not dissapoint! Het was zo'n typisch Amerikaanse burger (denk ik).

    Omdat ik wel genoeg had gewandeld, het tegen de dertig graden was en ik een after lunch dip voelde opkomen nam ik de metro naar Botanica Coffee truck, ook redelijk ver van het centrum van Praag, richting het oosten. Je kunt namelijk niet een heel lijstje met koffietentjes maken en er dan maar één bezoeken. Deze truck staat in een binnentuin vol met planten en gezelligheid, weg van de drukte. Heerlijk om een paar uurtjes neer te strijken en lezen.

    Hierna besloot ik terug te wandelen naar m'n appartement, want ik was al zo'n 9 uur op pad en 35 minuten wandelen leek me nog wel haalbaar. Maar. Praag heeft veel heuvels. Heel veel heuvels. Dus, toen ik langs een restaurantje liep dat ook op m'n lijstje stond en waar ik ook wel heel graag heen wilde, vond ik het een goed idee om even bij te komen. Ook hier zouden ze namelijk de beste burgers verkopen. En hoe kan ik die andere burger anders beoordelen? En, na 15 km wandelen moet je goed eten. En lekker dat-ie was! Er zat trouwens een slice gegrilde cactus onder de burger, om even in de details te treden. Coconut ipa erbij, genieten. En fijn om dat drempeltje van alleen uiteten over te zijn. Toen ik ging backpacken vond ik dit niet meer dan normaal en zo zou het hier ook moeten zijn!
    Ja Hannie, morgen ga ik weer koken, mét groenten.
    Read more